شناسهٔ خبر: 67278500 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

قطب جنوب رکوردهای سرمای شدید را شکست

قطب جنوب علیرغم محیط خشن آن، منطقه کلیدی برای تحقیقات علمی است که بینش‌هایی را در مورد تغییرات آب‌وهوا، یخبندان‌شناسی و زیست‌شناسی دریایی ارائه می‌دهد. این قاره سردترین دماهای روی زمین را تجربه می‌کند.

صاحب‌خبر -
در حالی که سال ۲۰۲۳ با امواج گرمای بی‌سابقه جهانی مشخص شده است، موردی غیرمنتظره‌ در قطب جنوب رخ داد.
 
به گزارش ایسنا، ویفروم گزارش کرد نتایج تحقیق جدید رویدادهای سرد شگفت‌انگیز و شدیدی را نشان داد که در اواخر زمستان (جولای و آگوست) در این قاره رخ داده است.
 
قطب جنوب، جنوبی‌ترین قاره زمین، بیابان یخی که به دلیل سرمای شدیدش شناخته شده است، حدود ۱۴ میلیون کیلومتر مربع مساحت دارد و ۹۰ درصد یخ و ۷۰ درصد آب شیرین جهان را در خود جای داده است.
 
قطب جنوب علیرغم محیط خشن آن، منطقه کلیدی برای تحقیقات علمی است که بینش‌هایی را در مورد تغییرات آب‌وهوا، یخبندان‌شناسی و زیست‌شناسی دریایی ارائه می‌دهد. این قاره سردترین دماهای روی زمین را تجربه می‌کند.
 
صفحات یخی قطب جنوب و یخچال‌های طبیعی نقش مهمی در تنظیم سطح دریاهای جهانی دارند و نتایج تحقیقات اخیر نشان داده است، بخش‌هایی از صفحه یخی قطب جنوب با سرعتی شتاب در حال ذوب شدن است که می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی بر مناطق ساحلی در سراسر جهان تأثیر بگذارد.
 
علاوه بر این، انزوای این قاره، اکوسیستم‌های منحصربه‌فردی را هم در خشکی و هم در اقیانوس‌های جنوبی اطراف آن حفظ کرده و آن را به آزمایشگاهی طبیعی برای مطالعه تأثیرات تغییرات محیطی تبدیل کرده است.
 
در یک بررسی جامع در اواخر زمستان ۲۰۲۳، محققان دمای بسیار سرد را در منطقه وسیعی از قطب جنوب مشاهده کردند. تغییرات اقلیمی، عمدتا ناشی از فعالیت‌های انسانی مانند سوزاندن سوخت‌های فسیلی و جنگل‌زدایی، باعث تغییرات قابل‌توجهی در الگوهای آب‌وهوای جهانی شده است.
 
در حالی که روند کلی به سمت گرم شدن است، به این معنی نیست که هوای سرد یا رویدادهای سرمای شدید ناپدید می‌شوند. در واقع، تغییرات آب‌وهوایی می‌تواند منجر به هوای شدیدتر و غیرقابل پیش‌بینی، ازجمله سرمای شدید شود.
 
یکی از عوامل کلیدی در این پدیده، اختلال در گرداب قطبی است، منطقه بزرگی از فشار کم و هوای سرد که قطب‌های زمین را احاطه کرده است. همانطور که قطب شمال سریعتر از سایر نقاط جهان گرم می‌شود، اختلاف دمای بین قطب شمال و استوا کاهش می‌یابد و این اتفاقات یادآور ماهیت پیچیده و چندوجهی تغییرات آب‌وهوایی و تأثیرات آن بر سیستم های آب‌وهوایی ماست.

برچسب‌ها:

نظر شما