شناسهٔ خبر: 67277839 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت | لینک خبر

اهمیت توسعه صنعت دانش‌بنیان صادرات محور بررسی شد؛

ضرورت صادرات خدمات فنی مهندسی و ایجاد ارزش‌افزوده اقتصادی

عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست علنی مجلس شورای اسلامی مورخ روز سه‌شنبه ۲۹ خردادماه ۱۴۰۳ ضمن بیان اینکه صنعت دانش‌بنیان صادرات محور تنها راه تحول اقتصادی در کشور است.

صاحب‌خبر -

عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست علنی مجلس شورای اسلامی مورخ روز سه‌شنبه ۲۹ خردادماه ۱۴۰۳ ضمن بیان اینکه صنعت دانش‌بنیان صادرات محور تنها راه تحول اقتصادی در کشور است، افزود: عمده درآمد دولت از محل مالیات پرداختی صنعتگران، اصناف و بازاریان و همچنین حقوق ورودی از سوی تجار واردکننده و اکثر درآمدهای ارزی نیز حاصل صادرات محصولات تولیدی در بخش صنعت است، صنعت دانش‌بنیان صادرات محور تنها راه تحول اقتصادی در کشور به شمار می‌رود. وی بابیان اینکه صنعت و تجارت دو بال سیمرغ تحول اقتصادی ایران به شمار می‌رود و جدا کردن این دو بال از یکدیگر منجر به ایجاد ناپایداری شده، بیان داشت: صنعت دانش‌بنیان صادرات محور نیازمند اختیاراتی است که هم در عرصه داخلی و هم در عرصه بین‌المللی باید در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گیرد. انتزاع برخی از اختیارات از این وزارتخانه منجر به آسیب به این حوزه شده است. او با تأکید بر تأمین مالی و سرمایه‌گذاری در حوزه تولید و صادرات کشور همچنین ادامه داد:صادرات یکی از راه‌های بزرگ‌ شدن کیک اقتصاد کشور است و باید همه موانع آن کنار برود. به گفته وی یکی دیگر از مهم‌ترین بخش‌های صادرات، صادرات خدمات فنی مهندسی به سایر کشورها است که هم ارزش‌افزوده بالایی داشته و هم برای نخبگان کشور اشتغال آفرینی می‌کند ازاین‌رو می‌بایست به این حوزه نیز توجه ویژه داشت. کارشناسان و آگاهان عرصه اقتصادی بر این باورند که صادرات محصولات دانش‌بنیان با فناوری بالا موجب ایجاد ارزش‌افزوده و ارزآوری کشور می‌گردد و درنتیجه،  اقتصاد ملی کشور رونق هرچه‌تمام‌تر می‌یابد، ضمن اینکه نتایج فعالیت‌های این صنایع به دیگر بخش های اقتصادی نیز منتقل می‌گردد و به افزایش بهره وری تولیدات و گسترش کسب‌وکارهای داخلی می‌انجامد. گفتنی است که در سال ۱۴۰۲ بالغ‌بر ۳ میلیون و ۶۰۵ هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۵۰۶ میلیون دلار توسط شرکت‌های دانش‌بنیان صادر گردیده است.  در این مدت همچنین یک‌میلیون و ۱۵۸ هزارتن کالا به ارزش ۵ میلیارد و ۱۴۱ میلیون دلار توسط شرکت‌های دانش‌بنیان وارد شد. براساس گزارش‌های موجود، از تعداد ۹۷۹۲ شرکت موردبررسی، یک هزار و ۵۰۴ شرکت به عبارتی ۱۵ درصد در زمینه تجارت خارجی فعالیت داشته‌اند که از این تعداد یک هزار و ۹ شرکت در زمینه واردات، ۸۴ شرکت در زمینه صادرات و ۴۱۱ شرکت در هر دو زمینه فعالیت داشته‌اند. همچنین مقاصد عمده کالا‌های صادراتی شرکت‌های دانش‌بنیان در سال گذشته،کشورهای چین، عراق، امارات متحده عربی، ترکیه و روسیه بوده است. به عقیده فعالان حوزه تجارت، رشد دانش‌بنیان‌ها طی سال‌های اخیر چشم‌گیر بوده و موجب توفیقات اقتصادی قابل‌توجه شده اما این صنعت همواره می‌بایست مورد اهتمام قرار گیرد تا تاب‌آوری اقتصادی به حداکثر خود برسد و اقتصاد کشور یک اقتصاد دانش‌بنیان شود. در بررسی بیش‌تر این موضوع به گفت‌وگو با جعفر قادری، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی پرداختیم که در ادامه می‌خوانید. 

جعفر قادری، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس:
صنعت دانش‌بنیان صادرات محور توسعه فناوری کشور و درآمد پایدار را رقم خواهد زد

جعفر قادری، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در تشریح اهمیت توسعه صنعت دانش‌بنیان صادرات محور به خبرنگار «رسالت» اظهار داشت: اگر درصدد رقابت‌پذیر شدن کالاهای تولیدی‌مان با محصولات تولیدی کشورهای مختلف هستیم و می‌کوشیم تا درآمد پایدار اقتصادی را رقم بزنیم، باید به سهم صنعت دانش‌بنیان در صادرات توجه ویژه داشته باشیم و اهتمام بورزیم که توسعه صنعت دانش‌بنیان صادرات محور رقم بخورد. 
وی با اشاره به لزوم تکیه‌بر توان مهندسان و نیروهای داخلی کشور افزود: صادرات می‌بایست به درآمد اقتصادی و ارزش‌افزوده برای کشور منجر شود. اتکاء به توان داخلی و ظرفیت‌های نیروی انسانی کشور می‌تواند در‌ مسیر کمک‌کننده باشد‌ و موجب توسعه بیش‌ازپیش دانش‌بنیان‌ها شود. 
قادری تصریح کرد: نیروی انسانی کشور در حوزه دانش‌بنیان‌ها بسیار توانمند است و می‌بایست از این ظرفیت بهره برد. مادامی‌که سهم صادراتی دانش‌بنیان‌ها از دیگر بخش‌های صادراتی بیش‌تر گردد، شاخص پیشرفت کشور نیز افزایش پیدا خواهد کرد. به هرمیزانی که در سایر حوزه‌های اقتصادی صاحب‌نظر باشیم، به همان میزان می‌بایست دانش‌بنیان‌ها را تقویت و رقابت‌پذیر کنیم. حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه صنعت دانش‌بنیان صادرات محور اقتصاد کشور را رقابت‌پذیر خواهد کرد و موجب توسعه فناوری کشور خواهد شد. 
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: ضرورت دارد تا همگام باسیاست‌های تجاری، گمرکی، مالی و بانکی حرکت کنیم و بکوشیم تا از صادرات دانش‌بنیان‌ها حمایت شود. ایجاد بستر و ظرفیت‌های مختلف برای ورود شرکت‌ها به عرصه دانش‌بنیان‌ها اهمیت فراوانی دارد به‌ویژه اگر درصدد تاب‌آوری در برابر حوادث طبیعی اقتصادی هستیم و خواهان شکل‌گیری وضعیت پایدار و باثبات می‌باشیم. 
او متذکر شد: یکی از ویژگی‌‌های نامطلوب اقتصاد فعلی کشور، عدم فراگیری ظرفیت‌های دانش‌بنیان است. اقتصاد دانش‌بنیان منعطف است و از ظرفیت‌های محیطی و فنی بهره بسیاری کسب می‌کند. امروز کشورهای پیشرفته رویکرد اقتصادی خود را به اقتصاد دانش‌بنیان تغییر داده‌اند و چنانچه درصدد عضویت در باشگاه اقتصادی کشورهای پیشرفته می‌باشیم، باید با استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها، تاب‌آوری اقتصادی ایجاد کنیم و حمایت از دانش‌بنیان‌ها را تا رسیدن به اقتصاد مطلوب دانش‌بنیان‌ استمرار ببخشیم. 
وی یادآور شد: صادرات خدمات فنی و مهندسی در این مسیر اهمیت فراوانی دارد. به‌موجب صادرات خدمات فنی و مهندسی امکان قرارگیری نیروهای تخصصی کشور در فضای رقابتی با افراد و نیروهای متخصص دیگر کشورها فراهم می‌گردد. براین اساس نیروی کشور امکان حضور در فضای رقابتی تولیدی را خواهد داشت و می‌تواند از ظرفیت‌های تخصصی برای ارتقاء هرچه‌تمام‌تر خود استفاده کند. 
قادری بابیان اینکه صادرات خدمات فنی و مهندسی موجب جبران عقب‌افتادگی‌های اقتصادی خواهد شد، گفت: قرارگیری در فضای رقابتی اهمیت فراوانی دارد و موجب بهره‌گیری از دانش روز دنیا خواهد شد. براین اساس عقب‌ماندگی‌های فنی و تکنولوژی نیز برطرف خواهد شد و کشور به سمت توسعه همه‌جانبه اقتصاد و افزایش تولید حرکت خواهد کرد. 
وی در پایان این گفت‌وگو با تأکید برافزایش ظرفیت‌های رقابتی بیان داشت: افزایش‌ حجم تولید، نیازمند توجه به دانش‌بنیان‌ها و خدمات فنی و مهندسی است. باید دانش فنی را ارتقاء بخشید و در معرض رقابت قرار داد. افزایش ظرفیت‌های رقابتی موجب کاهش هزینه‌های تولید و افزایش قدرت تولید کشور خواهد شد. 

نظر شما