شناسهٔ خبر: 67277404 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

۳۵ درصد پرونده‌های کثیرالشاکی استان کرمان مختومه شد

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: در سال گذشته رسیدگی به پرونده‌های مسن و کثیرالشاکی در دستور کار قرار گرفت و ۳۵ درصد از این پرونده‌ها مختومه شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی صبح امروز در همایش محوری بزرگداشت هفته قوه قضائیه در استان کرمان که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حسن علیدادی‌سلیمانی نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمان، محمدمهدی فداکار استاندار کرمان، سردار محمدعلی نظری فرمانده سپاه ثارالله استان، سردار ناصر فرشید فرمانده انتظامی استان، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و بخشی دادستان کرمان برگزار شد با تبریک دهه امامت و ولایت و فرارسیدن هفته قوه قضائیه، اظهار داشت: یاد و خاطره شهیدان به‌ویژه شهید آیت‌الله دکتر بهشتی، سیدالشهدای جبهه مقاومت حاج قاسم سلیمانی و شهید خدمت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی را گرامی می‌داریم.

وی با بیان اینکه آیت‌الله رئیسی حدود 35 سال از عمر خود را در قوه قضائیه به مردم خدمت کرد، شهید بهشتی ثانی لقب گرفت و خدمات ارزشمند زیادی به نظام مقدس اسلامی داشت: حضور همه مسئولان در این همایش نشان از وحدت و انسجام ارکان نظام اسلامی دارد و این پیام مهمی است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه هفته قوه قضائیه فرصتی برای بیان خدمات یک‌ساله این قوه است چرا که این خدمات مربوط به نظام مقدس اسلامی است، بیان کرد: دشمن همواره تلاش کرده تا نهادهای خدمتگزار انقلاب از جمله قوه قضائیه را مورد هجمه قرار داده و تخریب کند.

وی با بیان اینکه ارائه کردن خدمات به مردم امیدآفرین است و دسیسه‌های دشمنان را خنثی می‌کند، ادامه داد: دشمن سعی می‌کند نظام جمهوری اسلامی را ناکارآمد جلوه دهد و اگر این خدمات عنوان نشود، ممکن است عده‌ای فریب دشمن را خورده و ناخواسته همراه دشمن شوند.

حمیدی با اشاره به اینکه در سال 1402 در دادگستری کرمان به حدود 701 هزار پرونده رسیدگی شده است که آمار زیادی است، گفت: هر پرونده‌ای نیاز به کار تحقیقاتی و کارشناسی و صدور رای و اتخاذ تصمیم است که با تلاش شبانه روزی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه حدود 250 هزار پرونده نیز به شوراهای حل اختلاف سراسر استان کرمان وارد شده است، افزود: این تعداد پرونده به منظور همین تعداد نزاع و اختلاف و جرم در جامعه نیست بلکه یک پرونده برای ورود در دادسرا و دادگاه و دادگاه تجدیدنظر ثبت سیستم می‌شود و در هر بار تحقیق و بررسی شده تا رای صادر شده است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه در سال گذشته رسیدگی به پرونده‌های مسن و پرونده‌های کثیرالشاکی در دستور کار قرار گرفته است، بیان کرد: در ابتدای سال 1402 بیش از 13 هزار و 500 پرونده مسن در سطح دادگاه‌های استان کرمان داشتیم که تا پایان سال 35 درصد از این پرونده‌ها مختومه شد و آمار کاهش پیدا کرده است؛ از ابتدای امسال نیز حدود 2 هزار و 700 پرونده از پرونده‌های مسن استان کرمان رسیدگی و مختومه شده است.

وی با بیان اینکه هر چه که در دستگاه قضایی تلاش می‌کنیم که پرونده‌ها کاهش پیدا کند اما هر سال با موج جدیدی از ورودی پرونده‌ها روبه‌رو هستیم و در سال گذشته ورودی پرونده‌ها 13 درصد افزایش داشته است، گفت: در ماه حدود 250 پرونده به یک قاضی ارجاع می‌شود که آمار زیادی است؛ افزایش پرونده‌ها دلایل متفاوتی از جمله مشکلات اقتصادی دارد که باید بررسی شود و کارهای پیشگیرانه انجام داد.

حمیدی با اشاره به اینکه امروز مهمترین مسئله کشور انتخابات است چرا که سرنوشت مردم و کشور تا چهار سال آینده با این انتخابات رقم می‌خورد، گفت: هم باید مشارکت فعالانه در انتخابات داشته باشیم و هم انتخاب فرد اصلح انجام شود که خیلی مهم است؛ شاخصه‌های فرد اصلح بارها توسط مقام معظم رهبری عنوان شده است و ما باید این موارد را در نظر بگیریم.

انتهای پیام/511/.

نظر شما