شناسهٔ خبر: 67276771 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

شهید چمران پایه‌گذار اقتدار منطقه‌ای ایران بود

تجارب ارزنده مصطفی چمران در موضوعات نظامی به‌ویژه جنگ‌های نامنظم و چریکی به‌خاطر حضور در لبنان و مصر در این مسیر او را کمک می‌کرد. یکی از مهم‌ترین دستاوردهای عملکرد شهید چمران، پایه‌گذاری اقتدار منطقه‌ای ایران در بیرون از مرزهای کشور است.

صاحب‌خبر - به گزارش جهان نيوز به نقل از همشهری، شهید مصطفی چمران سال 1311در روستایی از توابع بخش نوبران شهرستان ساوه به دنیا آمد. هوش، استعداد و پشتکاری که در همان دوران دانش‌آموزی از خود نشان داد، او را برای ادامه تحصیل راهی دانشگاه تهران کرد و پس از آن به آمریکا رفت و در فیزیک پلاسما مدرک دکتری گرفت.

در دوران جوانی به جلسات تفسیر قرآن و دروس فلسفه و منطق علاقه‌مند بود و در همان برنامه‌ها با فعالان سیاسی و مبارزان انقلابی ارتباط پیدا کرد؛ از همین رو به‌رغم حضور در آمریکا، با گرم‌شدن مبارزات علیه رژیم شاهنشاهی به ایران بازگشت. میدان مبارزه شهید چمران محدود به ایران نبود و با سفر به لبنان، مصر و برخی کشورهای منطقه تلاش کرد تشکیلات منظم و منسجمی را برای مبارزان راه عدالت، آزادی و معنویت ایجاد کند.

یکی از ویژگی‌های برجسته شخصیت شهید چمران این بود که هر زمانی که احساس می‌کرد می‌تواند در عرصه‌ای خدمتی را ارائه دهد، از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کرد. از این‌رو گرچه ابتدای انقلاب معاون نخست‌وزیر و وزیر دفاع هم شد، با آغاز جنگ تحمیلی، در جبهه جنگ و جهاد حاضر شد و 31خرداد سال 1360در منطقه دهلاویه مورد اصابت ترکش خمپاره قرار گرفت و به درجه رفیع شهادت نایل آمد. مروری بر مشی و سیره عملی و سیاسی شهید مصطفی چمران نشان می‌دهد او علاوه بر اینکه نقش مؤثری در دوران مبارزه با رژیم طاغوت داشت، توانست در مقطعی با کوشش برای  انسجام نیروهای مسلح ایران زمینه‌ساز توقف موتور جنگ دشمنان در جنگ تحمیلی باشد و با ساماندهی هوشمندانه نیروی نظامی و لجستیک جنگ، پیروزی‌های چشمگیری به‌ویژه در مناطق غربی کشور به‌دست آورد.

تجارب ارزنده مصطفی چمران در موضوعات نظامی به‌ویژه جنگ‌های نامنظم و چریکی به‌خاطر حضور در لبنان و مصر در این مسیر او را کمک می‌کرد. یکی از مهم‌ترین دستاوردهای عملکرد شهید چمران، پایه‌گذاری اقتدار منطقه‌ای ایران در بیرون از مرزهای کشور است.

شهید چمران با دوراندیشی و درایتی که داشت دریافته بود اقتدار ایران بدون حضور مؤثر در کشورهای منطقه و نشر گفتمان مقاومت در کشورهای اسلامی میسر نیست و از این‌رو پیروزی‌های امروز ایران در منطقه اعم از وعده صادق و... را می‌توان دستاورد تاکتیک‌هایی دانست که شهید چمران 5دهه پیش در کشورهای منطقه پی‌ریزی کرده بود و امروز اقتدار ایران اسلامی را رقم زده است.

یکی دیگر از ویژگی‌های شخصیتی شهید چمران این بود که ‌دنبال رسیدن به آمال و آرزوهای خود از مسیر اتصال به مراکز قدرت نبود بلکه تمام توان، ظرفیت و استعداد خود را در مسیر توسعه اسلام و شکل‌دهی به مقاومت و آزادی‌خواهی بر مبنای اسلامی به‌کار بست. شهید چمران، الگویی ارزنده و ازجمله مردان بزرگ در دوران انقلاب ماست. او عارف و دانشمند فیزیک الکترونیک بود؛ مدیر و مدبر و فرماندهی بزرگ. هر جا رفت سازمان و تشکیلات را به‌وجود آورد. او با تدبر و عقل کار کرد، دستی در عرفان داشت و در هنر هم توانا بود.

 همه این خصوصیات به‌صورت یکجا در کمتر کسی جمع می‌شود. این هنرمند، عارف، عاشق، دانشمند فیزیک و سیاستمدار بزرگی بود که می‌تواند الگوی مناسبی برای جوانان ما باشد.

در سالگرد شهادت او در گرماگرم فضای اجتماعی و سیاسی این روزهای کشور این جمله از شهید مصطفی چمران، می‌تواند تلنگری برای دلسوزان اسلام و انقلاب باشد: «شهدای ما سوختند و رفتند تا ما راه را اشتباه نرویم و از طریق مستقیم الهی منحرف نشویم، پشت سر رهبری راه را دنبال کنیم و به بیراهه نرویم.»

نظر شما