شناسهٔ خبر: 67276632 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

آبرسانی از صعب‌العبورترین مسیرها به روستاهای کردستان + فیلم

طرح جهاد آبرسانی به روستاها از مسیرهای سخت و صعب‌العبور با هدف دسترسی آسان روستائیان به آب شرب پایدار، توسط سپاه و شرکت آبفا در استان کردستان در حال اجراست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، یکی از اقدامات اثرگذار دولت سیزدهم تأمین آب و آبرسانی به مناطق روستایی و محروم از آب پایدار است. سال‌هاست که تعداد بسیاری از روستاهای استان کردستان به دلایل متعدد از دسترسی به آب سالم و پایدار محروم مانده بودند که با نگاه مثبت مسئولان و همراهی سپاه برای جبران این عقب‌ماندگی‌ها اقدامات جهادی به عنوان جهاد آبرسانی آغاز شده تا چهره محرومیت آبی را از روستاها بردارند.

اجرای طرح جهادی آبرسانی و تسریع در اتمام آن از تأکیدات مهم رئیس‌جمهور شهید برای تأمین پایدار آب شرب و بهداشتی در روستاهای کردستان بوده که در این زمینه سازمان آب و فاضلاب شهری استان کردستان طرح آبرسانی روستای نگل تا برقرو را با جمعیت 5 هزار نفر آغاز کرده و این پروژه در حال تکمیل است.

در این زمینه؛ محمد فرهاد مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان کردستان با اشاره به اینکه اجرای 600 کیلومتر اصلاح و توسعه شبکه‌های آب و فاضلاب و جهاد آب رسانی به 169 روستا از پروژه‌های بزرگ سازمان آبفای کردستان است، اظهار داشت: 10 هزار روستا محروم در حوزه آب شرب در سطح کشور از پروژه‌های شاخص کشوری در دولت سیزدهم بود که آبرسانی شد.

.

وی افزود: از این تعداد سهم استان کردستان 169 روستا با اعتبار 528 میلیارد تومان بوده که پیشرفت این پروژه اکنون 50.05 درصد است، 122 روستا در قالب مجتمع آبرسانی و 47 روستا در قالب تک روستا با مجموع 67 هزار نفر جمعیت استان کردستان را تحت پوشش خود قرار داده است.

مدیرعامل شرکت آبفا استان کردستان عنوان کرد: حدود 419 روستا پروژه عمرانی در سطح استان وجود دارد که 135 روستا از محل اعتبارات استانی و 266  روستا از محل اعتبارات ملی در دست اقدام است، اکنون جمعیت تحت پوشش روستایی به 81 درصد رسیده که پس از تکمیل، به 87 درصد خواهیم رسید.

وی گفت: در جهاد آبرسانی تاکنون 250 کیلومتر خط انتقال اجرا شده که 112 کیلومتر شبکه توزیع، تجهیز 8 حلقه چاه، بهسازی 4 دهنه، ساخت 34 باب مخزن با ظرفیت 4 هزار و 950 متر مکعب و ساخت 20 باب ایستگاه پمپپاژ تاکنون اجرا و 13 هزار و 680 نفر در این پروژه‌ها بهره‌مند بوده‌اند.

فرهاد بیان کرد: طرح فاز دوم جهاد آبرسانی برای 120 روستا با اعتبار حدود یکهزار میلیارد تومان منعقد شده و امیدواریم تحول خوبی در حوزه آبرسانی روستایی اتفاق بیفتد.

اتمام پروژه نیازمند 15 میلیارد تومان اعتبار است

علی حوریجانی مدیر پروژه جهاد آبرسانی استان کردستان در حاشیه بازدید خبرنگاران از سد آزاد و خط انتقال آب شرب روستای نگل-برقرو اظهار داشت: مجتمع آبرسانی روستای نگل با پوشش 6روستا وجمعیت حدود 5 هزار نفر از طریق پایاب سد آزاد سنندج تأمین آب می‌شود.

وی افزود: حفرچاه در پایاب سد آزاد با دبی 40 تا 50 لیتر درثانیه آب داشته که نیاز مجتمع 25 لیتر در ثانیه است، این مجتمع شامل 30 کیلومتر خط انتقال، 12 باب مخزن، 7باب ایستگاه پمپاژ که از 30 کیلومتر خط انتقال حدود 25 کیلومتر اجرا و مخازن به حجم هزارو 300 مترمکعب اجرا و حجم 200 کیلومتر باقی مانده است.

مدیر پروژه جهاد آبرسانی سازمان آبفای کردستان بیان کرد: پیشرفت 85 درصدی پروژه توسط بسیج سازندگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شرکت آب و فاضلاب شهری به استان کردستان در راستای طرح جهاد آبرسانی وزارت نیرو در دست اقدام است.

وی گفت: در فاز یک آبرسانی به روستاهای زونج و روستای تاریخی نگل در حد نصب تجهیزات الکترونیک تکمیل و راه‌اندازی خط انتقال حوزچه آب و نصب شیرآلات مسیر تا یک ماه آینده برای پروژه روستای نگل تکمیل خواهد شد، امیدواریم در فاز بعدی به 5 روستای دیگر نیز عملیات اجرای آبرسانی به اتمام و تمام روستا به مدار بهره‌برداری برسند.

حوریجانی اذعان کرد: تاکنون برای تکمیل این پروژه 25 میلیارد تومان هزینه و اعتبارات از محل اعتبارات ملی و محرومیت‌زدایی تأمین شده است.

وی پیشرفت فیزیکی پروژه را 85 درصد عنوان کرد و افزود: 15 میلیارد تومان جهت تکمیل کل پروژه و ادامه کار نیاز است.

مدیر پروژه جهاد آبرسانی سازمان آبفای کردستان اظهار کرد: مخزن تعادلی ایستگاه پمپاژ سرچاهی به حجم 200 کیلومترمربع پمپاژ شده و از مخزن تعادلی به سمت روستای دیگر آب هدایت می‌شود. 

انتهای پیام/481/

نظر شما