شناسهٔ خبر: 67276294 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ورزش۳ | لینک خبر

جز نکونام به گزینه دیگری فکر نمی‌کنم

فریبا: وریا حق دارد درباره استقلال صحبت کند

پیشکسوت استقلال می‌گوید که باید به جواد نکونام وقت داد و به گزینه دیگری جز او فکر نمی‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش "ورزش سه"، تکلیف نیمکت فنی استقلال هنوز مشخص نیست و جواد نکونام برای ادامه همکاری در این تیم موافقان و مخالفانی دارد که اظهارنظرهای این دو دسته را هم به‌طور حتم خوانده یا شنیده‌اید. هلدینگ خلیج فارس به‌عنوان مالک آبی‌ها باید در سریع‌ترین زمان ممکن در این خصوص تصمیم‌گیری کند.

در همین خصوص، اعتماد به سراغ بهتاش فریبا، پیشکسوت استقلال، رفته تا نظر وی که یکی از موافقان ادامه همکاری استقلال با نکونام است در خصوص وضعیت این تیم بداند. گفت‌وگو با یکی از پیشکسوتان قدیمی استقلال را در ادامه می‌خوانید.

**چه خبر از استقلال؟
خبر جدیدی ندارم و نمی‌دانم اصلاً چه اتفاقی در حال رخ دادن است. دیروز قرار بود جلسه‌ای برگزار شود که تکلیف خیلی چیزها مشخص شود اما از درون خبری ندارم! این‌ها اخباری است که از بیرون می‌شنویم.

**نظر شما درباره ادامه کار یا قطع همکاری استقلال با نکونام چیست؟
ما که دلمان می‌خواهد جواد بماند. دیگر الان چه کسی را می‌خواهیم بیاوریم؟ باید به جواد وقت بدهند. امسال که همه‌چیز خوب و منظم است، کار از اول دست جواد باشد و نفراتی که می‌خواهد را بگیرد، هلدینگ هم که کمک می‌کند. تنشی هم که نیست، اردوی پیش‌فصل هم که هست. پارسال این‌ها را نداشتیم. با در نظر گرفتن تمام جوانب از نظر من جواد خوب نتیجه گرفته است. امسال با تفکرات خودش می‌تواند بازیکن بگیرد و عیار اصلی‌اش مشخص می‌شود.

1728976

**در صورتی که مدیران استقلال با نکونام به تفاهم نرسند، گزینه بعدی هدایت این تیم خارجی باشد بهتر است یا داخلی؟
اصلاً به غیر از جواد به گزینه دیگری فکر نمی‌کنم!

**شما در طول فصل هم از نکونام حمایت می‌کردید.
بحث جواد نیست. نفری که سرمربی استقلال می‌شود، حالا قلعه‌نویی، شفر، فرهاد یا هر مربی دیگری باشد، به‌خاطر تیم خودم همیشه حمایت کردم. هیچ استقلالی از من نشنیده که درباره تیم خودم بد بگویم. هر کسی بیاید، به‌خاطر نفر نیست، به‌خاطر تیمم حمایت کردم. هر کسی هم بیاید، حمایت می‌کنم.

**فکر می‌کنید در چه پست‌هایی نیاز به جذب بازیکن است؟
مهم‌ترین مسئله این است که اول کادرفنی بماند و بعد تصمیم‌گرفته شود که چه نفراتی را لازم دارند. اما نظر شخصی من این است که استقلال یک دفاع وسط می‌خواهد، یک پلی‌میکر، وینگر و یک سنترفوروارد. در بقیه پست‌ها خوب هستیم. یعنی هم گلرهای خوبی داریم و هم چپ و راست. در قلب دفاع هم فقط یک بازیکن می‌خواهیم. حالا بستگی دارد ببینیم چه کسی می‌رود. اگر مثلاً جعفر سلمانی برود طبیعتاً باید یک دفاع چپ دیگر جذب کنیم. یا اگر یامگا نتواند بازی کند باید یک دفاع راست بگیریم. پس همه این‌ها به لیست خروجی بستگی دارد. اما آنچه که خیلی مهم است، ما قطعاً به وینگر رونده، پلی‌میکر و سانتر‌فوروارد نیاز داریم.

2044954

**وضعیت مصدومیت یامگا نامشخص است. باشگاه استقلال با او برخورد مناسب یا حرفه‌ای دارد؟
از طرف باشگاه استقلال روی یامگا هیچ پالس منفی نبوده و دو دلیل اصلی داریم! اول اینکه یامگا به لحاظ فنی کمک زیادی کرده و کادرفنی و هواداران از او راضی هستند و دوم اینکه خود یامگا از بس آدم باشخصیت و باکلاسی است که واقعاً حیف است چنین شخصیت‌هایی از باشگاه ما جدا شوند. باید شرایط را طوری پیش ببرند که یامگا، بلانکو و ماشاریپوف را حفظ کنند. چون به غیر از مسائل فنی، شخصیت باشگاه هم بسیار مهم است. از این‌ها یک خط مصاحبه بد نداشتیم. با اینکه پارسال در آن اوایل پول خودشان را به موقع نمی‌گرفتند اما هیچ شکایتی نبود.

**از گوشه و کنار شنیده می‌شود بعضی از بازیکنان گفتند در صورت حضور نکونام در تیم نمی‌مانند! در این مورد هم صحبتی دارید؟
اگر خبر موثقی نباشد درباره‌اش نباید حرف زد. چون اصولاً سعی کردم اگر حرفی زدم منطقی پشت صحبت‌هایم باشد. اما در حالت کلی بگویم بازیکن نمی‌تواند مربی تعیین کند. باشگاه مربی را تعیین می‌کند و بازیکن هم باید تمکین کند. اصلاً غیر از این نباید باشد. هر بازیکنی در هر اندازه‌ای با هر سرمربی نخواهد کار کند، بهتر است که از این تیم جدا شود. در استقلال آن‌قدر بازیکن بزرگ بوده که فوتبالشان تمام شده یا رفتند لژیونر شدند اما استقلال سر جای خودش مانده و شخصیت باشگاهی خودش را حفظ کرده است. البته اگر این خبر موثق بود که یک جور دیگر حرف می‌زدم! الان چون موثق نیست به طور کلی عرض کردم. بازیکن در هر اندازه‌ای وقتی دلش با تیم یا مربی نباشد، بهتر است که برود زیرا تیم را دچار مشکل می‌کند.

**امیرحسین صادقی در یک مصاحبه‌ای گفته وریا غفوری نباید درباره نکونام صحبتی کند! در این باره نظر شما چیست؟
من درباره اظهارات بچه‌ها درباره استقلال نمی‌توانم حرفی بزنم. هر کسی صحبت‌های شخصی خودش را مطرح می‌کند. من باید به گفته‌های تمام آن‌هایی که صحبت می‌کنند احترام بگذارم. اما در کل باید بگویم وریا غفوری کاپیتان این تیم بوده و اینکه نتواند درباره باشگاهش صحبت کند، یک چیز غلطی است! نظر شخصی خودش را گفته است. آدم‌های دیگر هم نظر شخصی خودشان را می‌گویند و نظر همه آدم‌ها محترم است. آن هواداران هستند که متوجه می‌شوند چطور باید شخصیت باشگاه‌مان را حفظ کنیم.

**استقلال باید برای فصل بعد چه کار انجام دهد تا قهرمان شود؟
در هر باشگاهی شرح وظایف وجود دارد و هر کسی باید کار خودش را انجام دهد. مدیر و کادرفنی به درستی کار خودشان را انجام دهند و بازیکنان هم بیایند بازی خودشان را انجام دهند. این یک عرف در همه جای دنیا است. اگر قرار باشد هر کسی در کار دیگری دخالت کند، نتیجه می‌شود همان گرفتاری اول فصل ما. جالب اینکه آمار نتایج در ۵ هفته اول را ببینید و بعد از آن با تعامل و تا هفته آخر نتایج آن زمان را هم ببینید. ببینید داشتن آرامش چقدر به تیم کمک می‌کند. وقتی تعامل نباشد، با بهترین مربی و بازیکن هم تیم دچار مشکل می‌شود.

**صحبت پایانی؟
امیدوارم هرچه زودتر تکلیف مشخص شود که هر کسی کار خودش را انجام دهد چون داریم عقب می‌افتیم. یک مطلب دیگر هم لازم است بگویم؛ از هلدینگ خواهش می‌کنم در نقاط مدیریتی و حساس بین خودش و پیشکسوت و هوادار فاصله ایجاد نکند. یعنی در پست‌های حساس و مهم نفراتی گمارده شوند که حتماً استقلالی باشند. در استقلال این همه آدم بزرگ و تحصیل‌کرده و باشخصیت وجود دارد و نمی‌شود برویم سراغ فردی که خیلی با این تیم سنخیت ندارد را بیاوریم. قطعاً باید از استقلالی‌های بزرگ استفاده کنند، منهای من که خودم را بزرگ نمی‌دانم و سال‌هاست کار اجرایی را قبول نمی‌کنم. یعنی این حرف‌ها را برای خودم نمی‌گویم. فاصله ایجاد نکنند تا برای هواداران حساسیت ایجاد نشود.

نظر شما