شناسهٔ خبر: 67276218 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قدس | لینک خبر

در گفت‌وگو با سرپرست کانون بسیج استادان دانشگاه بین‌المللی امام‌رضا(ع) مطرح شد

هم‌افزایی در مسیر مرجعیت علمی و تبیین فرهنگ رضوی

«شهید دکتر مصطفی چمران» از جمله شخصیت‌های برجسته فرهنگی، علمی و انقلابی در نظام جمهوری اسلامی ایران است که از وی به عنوان «استاد تراز انقلاب» یاد می‌شود. از طرف دیگر با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، 31 خرداد ماه، سالروز شهادت این شخصیت برجسته علمی و فرهنگی ایران اسلامی؛ در تقویم تاریخ رسمی کشور به عنوان روز «بسیج استادان» نام‌گذاری شده است.

صاحب‌خبر -

 به همین بهانه و در گفت‌وگو با «دکتر محمد یزدانی» سرپرست کانون بسیج استادان دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) وابسته به آستان قدس رضوی، به موضوع برنامه‌ها و فعالیت‌های این کانون پرداختیم. وی چهل و هفت ساله و دانش‌آموخته دوره دکترای ترجمه با گرایش زبان انگلیسی بوده و هم اکنون با 21سال سابقه کار، استادیار این دانشگاه است. در ادامه بخش‌هایی از سخنان وی را می‌خوانید.

«شهید چمران» بنیان‌گذار غیررسمی «بسیج استادان» است
شهید دکتر مصطفی چمران از جمله شخصیت‌های علمی، فرهنگی و انقلابی در نظام جمهوری اسلامی ایران بود که از ایشان به عنوان شخصیت برجسته علمی و البته جهادی و انقلابی در دانشگاه‌ها و مجموعه‌های آموزشی و مؤسسه‌های آموزش عالی یاد می‌شود. رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشگاهیان بر این نکته تأکید داشته‌اند که: «... اساتید بسیجی باید ویژگی‌های شهید چمران را داشته باشند». ایشان، شهید چمران را الگوی کامل برای اساتید معرفی کردند.  به نظر من شهید دکترمصطفی چمران و عقاید و منویات وی را می‌توان به عنوان مؤسس غیررسمی ساختاری به نام سازمان بسیج استادان در دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی کشور دانست.

تمرکز بر صدور «فرهنگ و سیره رضوی» و «پیام‌های انقلاب اسلامی» 
در حال حاضر براساس سیاست‌های تعیین شده، تلاش کانون بسیج استادان این دانشگاه روی موضوع جذب اعضای هیئت علمی و استادان در داخل دانشگاه است. تمرکز اصلی این کانون بر صدور «فرهنگ و سیره رضوی» و «فرهنگ و پیام‌های انقلاب اسلامی» است که شاید وجه تمایز این کانون با سایر مجموعه‌های مشابه در سایر دانشگاه‌ها باشد. در سال‌های اخیر تاکنون، هم جلساتی حضوری و هم مجازی در زمینه‌های هم‌اندیشی، بصیرت‌افزایی و گفتمانی با اعضای هیئت علمی و استادان دعوت شده در موضوعات مختلف مانند فرهنگ و سنت و سیره رضوی، انتخابات، انقلاب اسلامی، جهاد تبیین و... با همکاری کارکنان، مدیریت و مسئولان دانشگاه برگزار شده است. این جلسات در حال برنامه‌ریزی بهتر و بیشتر و مشارکت عمومی استادان برای اثربخشی بیشتر در سطح جامعه و کشور است.

3 روش در مسیر مرجعیت علمی دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) 
موضوع مرجعیت علمی دانشگاه امام رضا(ع) همواره مورد توجه مسئولان دانشگاه و البته مسئولان این کانون قرار داشته و دارد. تلاش داریم با دعوت از استادان باسابقه در این زمینه و هم‌افزایی و همکاری معاونت‌های پژوهشی و فرهنگی دانشگاه، جلسات هم‌افزایی، تعاملی و گفتمانی در این زمینه را در راستای گفتمان رضوی پیگیری کنیم. امام هشتم(ع) در میان بیشتر افراد به عنوان امام گفت‌وگوی تمدن‌ها معروف هستند که این موضوع برمی‌گردد به مناظره علمی و دینی امام هشتم(ع) با رهبران و سران ادیان دیگر جهان (مانند زرتشتی، مسیحی، یهودی و...) البته این فقط یک جنبه از موضوع عالم آل محمد(ع) بودن ایشان است و این امام بزرگوار منشأ علوم مختلف در زمینه‌های دیگر هم هستند. نکته‌ای که باید به آن اشاره شود این است که بسیاری از جنبه‌های علمی و دینی امام هشتم(ع) برای مردم و پیروان ایشان، مخفی و نادانسته باقی مانده است. ما به دنبال این هستیم که با همکاری معاونت‌های پژوهشی و فرهنگی دانشگاه و با کمک استادان و اعضای هیئت علمی، این افراد را تشویق کنیم تا با استفاده از روش‌هایی مانند «سیر دادن مسیر پایان‌نامه‌های دانشجویی مسئله‌محور به سمت موضوع مرجعیت علمی رضوی»، «چاپ مقالات و نوشتارهایی از سوی استادان در حوزه علم، فرهنگ و سیره رضوی» و «راه‌اندازی مجدد سلسله جلسات و گفتمان‌هایی در زمینه مرجعیت علمی دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) با تمرکز بر سیره و علم رضوی» به این موضوع ورود کنند. 

«نشر، تبیین و تحلیل» نامه‌های رهبر معظم انقلاب در عرصه‌های جهانی
نشر، تبیین و تحلیل نامه‌های نوشته شده از سوی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در عرصه‌های جهانی و به ویژه خطاب به جوانان و دانشجویان و به بیشترین زبان‌های بین‌المللی، یکی دیگر از برنامه‌های آینده این کانون است که نامه اخیر رهبر فرزانه انقلاب در خصوص قیام دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و اروپا در حمایت از مردم مظلوم غزه و فلسطین یکی از این‌هاست. تاکنون در این زمینه جلساتی با استادان دانشگاه برای نشر، تبیین و تحلیل این نامه‌ها برگزار شده و از استادان و دانشجویان زبان‌های خارجی گوناگون (انگلیسی، فرانسه، اردو و...) دعوت کرده‌ایم با تشکیل هسته‌های استادان، گروه‌ها و تیم‌های دانشجویی تلاش کنند تا نشر و تبیین صحیح این نامه‌ها در شبکه‌های مختلف اجتماعی و در فضای مجازی و در بسترهای رسانه‌ای گوناگون، بیشتر از گذشته انجام شود.

خبرنگار: محمدحسین مروج کاشانی

نظر شما