شناسهٔ خبر: 67276204 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

نامزدهای ریاست جمهوری وعده‌هایی را برای سامان‌بخشی به بازار سرمایه مطرح می‌کنند

عملیات نجات برای بازار قرمز‌پوش

طی پنج سال اخیر شاهد سقوط شاخص‌های بازار سرمایه و از دست رفتن سرمایه سهامداران در این بازار بوده‌ایم، به همین دلیل نامزدهای ریاست‌جمهوری طی روزهای اخیر به بررسی این موضوع پرداخته و هر کدام راهکارهایی را برای رفع این مشکل ارائه داده‌اند.

صاحب‌خبر -
فارغ از راهکارهای ارائه‌شده که برخی کارشناسان آنها را صرفا کلی‌گویی نامزدها عنوان کرده‌اند، ذکر این نکته خالی از لطف نیست که همه نامزدهای انتخابات بر اصل حمایت از بازار سرمایه تاکید کردند اما آنچه پیداست این‌که این شش نامزد انتخاباتی هر کدام مسئولیتی داشتند و مشخص نیست چرا تاکنون فکری برای بیش از 50 میلیون سهامدار این بازار نکرده‌اند.شاید این گفته مدیرعامل شرکت بورس تهران در خصوص بازار سرمایه که «درآمد آرایشگاه‌های زنانه بعضا از معاملات بازار سرمایه بیشتر است» عمق فاجعه‌ای را که این روزها در بازار بورس می‌گذرد، بیشتر نمایان کند. در حال حاضر و طی چند روز اخیر نیز همواره تالار شیشه‌ای قرمزپوش بوده، به‌طوری که نماگرهای این بازار حاکی از آن است که از ابتدای اردیبهشت تاکنون ریزش 240 هزار واحدی به ثبت رسیده است.از این رو این روزها اکثر فعالان و سهامداران حوزه بورس چشم به صحبت‌های بورسی نامزدهای انتخاباتی دوخته‌اند، به همین دلیل اظهارنظر در خصوص روش‌های برون‌رفت بازار سهام از بحران (با توجه به شرایط نابسامان این بازار طی سال‌های اخیر)، یکی از محور‌های اصلی در برنامه‌های اقتصادی کاندید‌اهای ریاست‌جمهوری است. این در حالی است که به نظر می‌رسد این اظهارنظرها بعضا کارشناسی‌شده هم نیستند؛ به همین دلیل در این گزارش به بررسی این اظهارنظرها خواهیم پرداخت.
   
پزشکیان: مشکل بورس شاید یک‌ساله هم حل نشود
مسعود پزشکیان در صفحه ایکس (توییتر سابق) خود در مورد بورس اظهارنظر کرده است. وی در این خصوص گفته است: «بورس اوراق بهادار تهران بدترین دوران خود را در چهار سال گذشته سپری کرده است. مشکل بورس همان مشکل اقتصاد کشور است؛ دخالت ناروای دولت در کسب‌و‌کار‌ها و تحریم‌های بین‌المللی. ‏قرار بود سه‌روزه مشکل بورس حل شود اما بحران سه سال کامل ادامه یافت. برای حمایت از بورس نرخ خوراک صنایع را چندبرابر کردند و مصوبه را دو ماه در کشوی معاون اول نگه داشتند تا نورچشمی‌ها فرصت کافی برای خالی‌کردن پورتفوی‌شان داشته باشند. این‌طور شد که سقوط بزرگ اردیبهشت ۱۴۰۲ شکل گرفت. ‏قرار بود از بورس حمایت کنید، نه این‌که فرصت‌های استفاده از مصوبه‌های پنهان را برای نورچشمی‌ها فراهم کنید.»وی همچنین گفته است: «مشکل بورس حتی معلوم نیست که یک‌ساله هم حل شود. تورم یعنی خالی‌کردن جیب مردم. اکثر نگرانی‌های مردم به این دلیل است که نمی‌توانند زندگی‌شان را با این روند تورم بگذرانند.»
   
اصل اول شفافیت است
علیرضا زاکانی دیگر نامزد انتخابات گفت: درمان جای دیگری است. سال 13۹۹، 2000 همت ارزش بورس بود که ۱۰۰ همت با ناشی‌‌گری وارد شد، دولت وقت نیز با دقت حضور در بورس را تبلیغ کرد و حباب ۶۰ برابری ایجاد شد و بعد مردم بدبخت شدند.وی افزود: پزشکیان می‌گوید باید اینها را محاکمه کرد، خب این افراد از خارج که نیامدند، همین‌جا هستند و برخی از آنها در ستاد ایشان حضور دارند، خوب است اجازه محاکمه آنها را بدهند.این نامزد انتخابات در صفحه شخصی خود در شبکه ایکس نیز نوشت: «اصل اول در بازار سرمایه شفافیت است. اول از همه، دولت باید در تصمیمات و اقدامات خود در بازار سرمایه شفاف باشد. تصمیمات نباید پشت درهای بسته گرفته شود و فعالان و سهامداران از آن بی‌اطلاع باشند. تضعیف بازار سرمایه یعنی تضعیف اقتصاد ایران، اقتصاد ایران چاره‌ای ندارد، جز این‌که از مسیر رشد و توسعه بازار سرمایه عبور کند. این کار مهم با مشارکت شما ملت شریف ایران شدنی است.»
     
تاکید قاضی‌زاده همچنان بر حل 3روزه مشکل بورس
سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نیز همچنان بر حل سه‌روزه مشکل بورس تاکید دارد و می‌گوید: نکته اول درباره بورس که متاسفانه طرفداران برخی کاندیداها در فضای مجازی روی موضوع بورس مانور می‌دهند این است که بورس از مفهوم انتظار نشأت می‌گیرد؛ مردم در بورس آینده را می‌خرند. باید دید در دوره دولت روحانی چه کسانی بورس را به خاک سیاه نشاندند، تصمیماتی گرفتند و دیر اعلام کردند. آن موقع من نایب‌رئیس مجلس بودم، نامه نوشتم. البته برای برخی افراد پرونده تشکیل شده است. این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: اگر کار دست ما باشد، ظرف کمتر از سه روز می‌شود مشکل بورس را حل کرد. بورس براساس سیاست غلط ریزش می‌کند. این‌که از مردم صحبت می‌کنیم، باید بتوانیم اول از همه اعتماد را حفظ کنیم. نباید حس شود عده‌ای در پستوها از تصمیمات مطلع می‌شوند؛ بعضی کارشناسان خودشان در بورس حضور داشتند، اسم‌شان را بعد از مناظره به شما می‌دهم. شاید بشناسیدشان. اینها سهام خود را به‌موقع فروختند و مردم را دست‌تنها گذاشتند.
   
وعده پورمحمدی در خصوص بازگرداندن مدیریت سهام عدالت به ۵۰ میلیون سهامدار 
مصطفی پورمحمدی یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به حضور ۵۰ میلیون سهامدار عدالت، وعده داد مدیریت آن در بورس به مردم بازگردانده می‌شود و نباید توسط دولت مدیریت شود، البته به این نکته هم اشاره کرد که مردم دیگر نسبت به بورس بدبین شده‌اند.
   
قالیباف: افزایش نرخ سود بانکی عامل نابودی بورس است
محمدباقر قالیباف در اظهارات خود در خصوص مشکلات بازار سرمایه روی مسأله قیمت‌گذاری متمرکز شده است. قالیباف در پاسخ به سوالی درباره بهبود وضعیت بازار بورس گفت: هدف اصلی‌ام در حل چالش‌های اقتصادی این است که اقتصاد را پیش‌بینی‌پذیر کنم. قبل از سال 13۹۹، دولت مردم را به بورس دعوت کرد و بعد نتیجه‌اش این وضعیت شده است.وی بورس را بهترین مکان برای نظام تامین مالی کشور دانست و افزود: چنانچه دولت در بورس مداخله نکرده و قیمت‌گذاری را دستوری نکند، وضعیت بورس بهتر می‌شود. این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کرد: بدون بازار ثانویه نمی‌توان بازار اولیه را رونق بخشید و باید به این سمت حرکت کنیم.وی افزود: وقتی بانک مرکزی تصمیم می‌گیرد که سپرده‌های بلندمدت  باسود۳۰ درصد تعیین کند و بعد این سود تا ۴۰ درصد می‌رسد، آیا مردم باید در بورسی که منفی چهار درصد است، سرمایه‌گذاری کنند؟ طبیعتا مردم به جای بورس به سمت سپرده بانکی می‌روند؛ در واقع دولت، بورس را منهدم می‌کند.قالیباف با بیان این‌که «باید اصلاحات ساختاری در نهاد بورس داشت»، گفت: باید از تصمیمات خلق‌الساعه پرهیز کرد؛ مهم‌ترین جا برای رشد اقتصادی و بهره‌وری بورس است.
   
جلیلی: مردم قلک دولت برای بورس نیستند
سعید جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در اولین مناظره انتخاباتی درخصوص بورس گفت:40هزار روستای بالای 20 خانوار داریم که هر روستا می‌تواند سلول جهش باشد. وقتی از مردمی‌سازی صحبت می‌کنیم به این معنا نیست که مردم را قلک در نظر بگیریم. مشکلاتی که در سال 1399 در بورس پیش آمد، به خاطر تصمیمات خلق‌الساعه یک بانک خصوصی بود. وی پیش از این طی رقابت‌های انتخاباتی سال 1400 در مورد رویکرد خود نسبت به بازار سرمایه گفته بود که نباید با تبلیغات هیجانى درصدد تقویت بازار سرمایه برآمد.

امین محمودی - گروه اقتصاد

نظر شما