شناسهٔ خبر: 67274845 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

در گفتگوی ویژه خبری؛

جلیلی: مردم قضاوت کنند واقعیت چیست

سعید جلیلی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در گفت‌وگوی ویژه خبری بیان کرد: مطالبه خانم‌ها این است که نقش آن‌ها در امور اجرایی کشور دیده شود و باید برای آنها نقش پرشکوهی تعریف شود.

صاحب‌خبر -
جلیلی: مردم قضاوت کنند واقعیت چیست

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، بیان کرد: «مردم در آستانه یک انتخاب بزرگ هستند و هر میزان این انتخاب با بصیرت و آگاهی بیشتری صورت گیرد مردم می‌توانند نسبت به آینده خود یک نگاه دقیق و روشن‌تری داشته باشند.»

جلیلی با اشاره به اینکه امروز دیدار با بانوان و دختران ایران را داشته است، ادامه داد: «نیمی از جمعیت کشور ما را خانم‌ها تشکیل می‌دهند و باور داریم که یک جهان فرصت و یک ایران جهش در بخش عمده خود به عاملان خود یعنی خانم‌ها تعلق دارد و باید به این فرصت بزرگ توجه کنیم و برای آن برنامه داشته باشیم که خانم‌ها بیشترین حضور را داشته باشند.»

وی در رابطه با مسائلی که در مورد مذاکره و مسئولیتی که خودش در دوره‌ای بر عهده داشت عنوان کرد: «مذاکره یک وسیله است و عقب نشینی و یا عدم عقب نشینی باید در مسیر پیشرفت کشور باشد و برای حفظ منافع مردم اتفاق بیفتد. اگر توافق منافع ملت را تأمین نکند و باعث شود امکانات و ظرفیت‌هایی که داریم و یا فرصت‌هایی که دانشمندان و نخبگان هسته‌ای ما داشتند نادیده گرفته شود این مذاکره و توافق موجب دفاع از حقوق ملت نخواهد شد.»

وی رابطه با تفاوت‌های تکریم بیماران در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی به موضوع پاسخگویی در نظام سلامت اشاره کرد و افزود: «در بررسی‌های علمی که در پاسخگوی نظام سلامت وجود دارد این موضوع مطرح است که ۱۰۰ شاخص بررسی می‌شود که آیا این نظام پاسخگو است یا خیر، آیا احترام بیمار حفظ می‌شود و گزینه‌های مختلفی به او ارائه می‌شود یا خیر؟ یکی از شاخصه‌ها این است که به بیمار بگویند شما چند گزینه برای انتخاب دارید. اگر تعرفه‌های بخش خصوصی و دولتی با یکدیگر تفاوت جدی داشت باعث می‌شود تا از بخش دولتی متخصصین به بخش خصوصی مهاجرت کنند.»

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به پرسش‌های مردم که چه برنامه‌ای برای کنترل قیمت ارز دارد در تحریم‌ها دارید؟ پاسخ داد: «من موضوع حاکمیت ریال را مطرح کردم و می‌گویم که باید بر اساس اولویت‌ها منابع و مصارف ارزی مشخص باشد. امروز برای تمامی مصارف اصلی و متعارف کشور به اندازه کافی منابع ارزی داریم فرایند اصلاح شود. ما باید مبادلات بانکی خود را با کشورهایی که امکان مبادله با آنها را داریم افزایش دهیم و به این صورت عوارضی که بر قیمت ارز تأثیر می‌گذارد کاهش خواهد یافت. هم اکنون به دلیل تحریم‌ها فرایندهایی داریم که دچار ایرادهای جدی است. کند شدن برخی از فرایندها موجب می‌شود که بازار ارز لطمه بخورد. برنامه نوشتیم که هفته اول کار دولت چهاردهم آن را اجرایی می‌کنیم.»

وی در پاسخ به این پرسش که برای آنکه سود محصولات کشاورزی به جیب دلال‌ها نرود چه برنامه‌ای دارید؟ با بیان اینکه ما می‌گوئیم هر روستا یک سلول جهش و ادامه داد: «مهم است که محصولات کشاورزی به بازار داخلی و به ویژه بازار صادراتی به سرعت ارسال شود. یک ضعف بزرگ این است که هم اکنون در روستاها محصولات فراوان باغی و کشاورزی داریم اما آن‌ها به بازار وصل نیستند و اگر این اتفاق بیفتد آن‌ها با آرامش در روستای خود زندگی می‌کنند و رشد اقتصادی رخ می‌دهد و درآمد روستاییان ارتقا می‌یابد. با استفاده از فضای مجازی می‌توان به گسترش بازارهای محصولات کشاورزان و روستاییان کمک کرد و اگر بتوانیم ارزش افزوده برای آن روستا مهیا کنیم درآمد روستاییان بیشتر خواهد شد.»

جلیلی افزود: «وقتی مطلبی را به شهید رئیسی ارائه می‌دادیم با روی باز استقبال می‌کرد و دستورات اکیدی بر روی آن صادر می‌کرد و حتی پیگیر اجرای آن بود. من این‌که کسانی دولت من را هم سایه به سایه پیگیری کنند مغتنم می‌شمارم. معتقدم باید ساختار و فرایندهای دولت را به گونه‌ای پی‌ریزی کرد که به مردم خدمات ارائه دهند همانطور که در دفاع مقدس موفق عمل کردیم و اداره‌های ما نیز باید به همین شکل عمل کنند. در اداره‌ها به مردم بگویند که چه حقوقی دارند و آنها را راهنمایی کنند تا از حقوق خود بهره‌مند شوند.»

وی افزود: «ساختار دولت را باید بگونه ای اصلاح کرد که مردم به راحتی حقوق خود را استیفا کنند. فضای مجازی و فناوری های جدید می توانند در خدمت رسانی به مردم کمک کند. دولت فوق هوشمند، موضوعی است که ما به آن می‌پردازیم که با توجه به زیرساخت و فرصت فناوری و فضای مجازی این امکان را داریم که اگر دستگاه‌های ما بخواهند به مردم خدماتی بدهند در ارائه آن‌ها دچار وقفه نشوند. امروز حتی یک روستایی ما یک گوشی هوشمند در اختیار دارد.»

جلیلی مطرح کرد : «افزایش حقوق و دستمزد باعث رونق اقتصادی می‌شود. خفظ قدرت خرید کارگران و کارمندان برای اقتصاد و جهش کشور هم قانون است و هم ضرورت.»

جلیلی درمورد مسکن اظهار داشت: «قیمت زمین بالاست و با ساخت مسکن تناسب ندارد. چیزی که کم نداریم زمین است و باید مدیریت کنیم. مسکن فقط خوابگاه نیست بلکه باید محل آرامش هم باشد. مسکن ابعاد فرهنگی هم دارد.»

نظر شما