شناسهٔ خبر: 67273847 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

اقدام خصمانه کانادا علیه سپاه پاسداران

دولت فدرال کانادا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان‌های به اصطلاح تروریستی قرار داد.

صاحب‌خبر -
دولت فدرال کانادا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان‌های به اصطلاح تروریستی قرار داد.
 
به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه گلوب اند میل، «دومینیک لوبلان» وزیر امنیت عمومی کانادا چهارشنبه شب در کنفرانسی مطبوعاتی این خبر را اعلام کرد.
 
نمایندگان پارلمان کانادا در ماه می با تصویب طرحی از دولت این کشور خواسته بودند تا سپاه پاسداران را در این فهرست قرار دهد.
 
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ۲۲ اردیبهشت طرح مجلس عوام کانادا در تروریستی اعلام کردن نیروی رسمی نظامی کشورمان را حرکتی نابخردانه و خصمانه و مغایر با موازین و اصول پذیرفته شده حقوق بین‌الملل از جمله برابری حاکمیت ها و عدم مداخله در امور داخلی دولت‌ها و مصداق تعرض به حاکمیت و امنیت ملی ایران دانسته و آنرا به شدت محکوم کرد.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: سپاه پاسداران همگام با دیگر ارکان نیروهای مسلح، مسئولیت پاسداری از امنیت ملی و مرزهای کشور و نیز کمک به امنیت و ثبات پایدار در منطقه از طریق مقابله با پدیده شوم تروریسم را برعهده دارد.
 
شبکه سی.بی.سی کانادا چهارشنبه گزارش داده بود که دولت فدرال این کشور قصد دارد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد.
 
بر اساس این گزارش، در صورتی که گروهی در فهرست تروریستی دولت فدرال کانادا قرار بگیرد، پلیس این کشور می‌تواند هر فرد یا گروهی را که از سازمان تحریم‌شده حمایت مالی یا مادی به عمل آورد، تحت پیگرد قرار دهد. بانک‌ها نیز می‌توانند دارایی‌های آن را نیز مسدود کنند.
 
به نوشته رویترز، قانونگذاران اپوزیسیون کانادا از مدت‌ها پیش خواستار گنجاندن سپاه پاسداران در فهرست تروریستی شده بودند اما دولت لیبرال جاستین ترودو نخست وزیر کانادا با خودداری از این اقدام هشدار داده بود که این مساله می‌تواند پیامدهای ناخواسته‌ای داشته باشد.
 
کانادا پیشتر نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست تروریستی قرار داده بود. این کشور در اکتبر ۲۰۲۲ نیز گفته بود که ورود سران ارشد سپاه پاسداران به کانادا را منع کرده و وعده داده بود که آنها را تحریم کند.
 
اوتاوا در سال ۲۰۱۲ روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد.

نظر شما