شناسهٔ خبر: 67272397 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

سهم فرش را در صادرات غیرنفتی از دست دادیم

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: فرش ایران دوبار تحریم شده و دچار نوسان در این صنعت شدیم و سهم فرش در صادرات غیرنفتی را تا حد زیادی از دست دادیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، مجید گلشنی‌منفرد امروز در دومین جشنواره نوآوری و کارآفرینی فرش دستباف استان زنجان اظهار داشت: در زنجان زنجیره مهم نساجی را داریم که باید از این توان در راستای توسعه صنعت فرش استان استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه ما تاکنون نتوانسته‌ایم داده خوبی از حوزه فرش به صنعت نساجی دهیم افزود: لازم است در حوزه ریسندگی و رنگرزی قدم‌های خوبی برداریم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان به اهمیت صادرات فرش و رفع موانع پیش‌روی آن اشاره کرد و گفت: باید تجار بزرگ وارد کار شده و سرمایه‌‌گذاران وارد این بخش شوند و در کنار آن تأمین‌ مواد اولیه با کیفیت مطلوب است که موضوع بسیار مهمی است.

وی گفت: فرش ایران دوبار تحریم شده و دچار نوسان در این صنعت شدیم و سهم فرش در صادرات غیرنفتی را تا حد زیادی از دست دادیم. 

گلشنی‌منفرد با بیان اینکه سوال اساسی که باید پرسید چرا فرش تحریم شد، گفت: جنس این تحریم، جنس اقتصادی نبود و این مدل تحریم دارای ماهیت اجتماعی و فرهنگی بود و آن‌ها به‌دنبال هویت‌زدایی بودند و هویت اصیل ایران را تحریم کردند. 

وی فرش را نماد فرهنگ اصیل ایرانی دانست و افزود: در تحریم‌های فرش بعد اجتماعی نیز مدنظر بود چون نمی‌توانستند قشری همچون قالی‌بافان را هدف قرار دادند. ما خودمان این جایگاه را هنوز درک نکرده‌ایم درحالی دشمنان ما به‌خوبی این جایگاه را درک کرده‌اند. 

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه فرش در بعد اقتصادی توان ایجاد زنجیره تولید را دارد، عنوان کرد: هزینه ایجاد شغل در این صنعت پایین است البته به نسبت سایر صنایع و سازگاری بیشتری با محیط‌زیست دارد و امکان ایجاد خوشه در آن وجود دارد. 

وی با اشاره به اینکه بالغ بر 30 هزار بافنده فرش در استان شناسایی شده‌اند، تصریح کرد: این رقم در مقایسه با اشتغال در صنعت بسیار بالا است و باید توجه به این موضوع در برنامه‌ریزی‌ها مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان خاطر نشان کرد: برای توسعه صنعت فرش باید از دانش روز بهره ببریم. دیدگاه را تغییر دهیم و در مقابل تغییر نباید مقاومت کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما