شناسهٔ خبر: 67272354 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

غارت گندم سوریه در سایه حمایت آمریکا

اداره خودمختار شمال شرق سوریه (قسد) در سایه حمایت آمریکا اقدام به صادرات غیرقانونی گندم تولید شده در این مناطق به کشورهای دیگر بدون مجوز دمشق می‌کند. این درحالی است که به دلیل کمبود گندم امنیت غذایی سوریه با چالش مواجه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سایت عربی خبرگزاری تسنیم، هفت سال است که اداره خودمختار تحت هدایت قسد (نیروهای دموکراتیک سوریه) تمام محصولات گندم در منطقه «جزیره سوریه» را غارت و به خارج از سوریه قاچاق می‌کند. این منطقه از نظر کشاورزی منطقه ای مهم برای کل کشور محسوب می شود و در کرانه شرقی فرات قرار گرفته و علاوه بر گندم دیگر محصولات غذایی را تامین می کرد.

 

.

 

تسلط قسد بر این منطقه باعث شده دمشق از دسترسی به محصول راهبردی گندم که سنگ بنای اساسی برای تامین نان شهروندان سوری است، محروم شود. این درحالی است که سوریه قبل از جنگ چهار میلیون تن گندم تولید می‌کرد اما اکنون خودکفایی در این محصول راهبردی را از دست داده است. درحال حاضر سوریه سالانه یک میلیون تن گندم تولید می‌کند و همزمان برای تامین مایحتاج شهروندان اش نیازمند واردات یک میلیون تن گندم در سال است.

در مقابل گندم تولیدی در منطقه جزیره در شمال شرق سوریه تحت اشراف آمریکا از طریق شبه نظامیان قسد به خارج از کشور صادر می‌شود و همانند نفت سوریه که از این مناطق استخراج و قاچاق می‌شود، این محصول نیز بطور غیرقانونی صادر می‌شود. 

در این میان نحوه اداره امور منطقه جزیره سوریه و رابطه کشاورزان با قسد هم معضل دیگری برای این منطقه است؛ چراکه دولت خودمختار تحت فرمان قسد، قیمت خرید تضمینی را از 430 دلار برای هرتن به 300 دلار کاهش داده و همین امر زمینه ساز اعتراض کشاورزان سوری شده است.

در مقابل دولت خودمختار هم در بیانیه‌ای که توسط اداره خودمختار صادر شده، مدعی شد که محاصره اقتصادی، حملات و تجاوزات مکرر ترکیه به زیرساخت‌های اقتصادی به ویژه منابع نفتی و چاه‌ها منجر به خسارات هنگفتی در اقتصاد و ناتوانی در تامین حاشیه سود مناسب برای کشاورزان شده است.

آخرین تحولات سوریه , کردهای سوریه , نیروهای قسد , کشور آمریکا , گروه های تروریستی در سوریه ,

اما اگرچه قسد به دلیل منافع سیاسی نامی از ایالات متحده نمی آورد ولی برکسی پوشیده نیست که  رنجی که کشاورزان سوری از آن گله‌مند هستند، به وضوح ردپای واشنگتن در آن احساس می‌شود؛ چرا که تحریم‌های یکجانبه مانع توسعه ماشین آلات کشاورزی شده و واردات کود و داروهای هم محدود کرده است.

 با این حال دولت سوریه همچنان تلاش دارد با برخی اقدامات حمایتی مانع از نابودی کشاورزی گندم در کشور شود و قیمت خرید تضمینی برای کشاورزانی که در مناطق تحت کنترل شبه نظامیان کرد قسد هم حضور دارند، را نیز اعمال می‌کند. در همین زمینه «حسان قطنا»، وزیر کشاورزی سوریه گفت: این محصول از تاریخ 26 می 2024 در مراکز پذیرش شرکت غلات با قیمت 5500 لیر برای محصول گندم بر اساس مشخصات استاندارد تایید شده توسط وزارت بازرگانی داخلی دریافت خواهد شد.

آخرین تحولات سوریه , کردهای سوریه , نیروهای قسد , کشور آمریکا , گروه های تروریستی در سوریه ,

دولت سوریه پیش‌بینی کرده که تولید گندم در سال 2024 از یک میلیون تن فراتر رود  و دریافت گندم توسط سازمان غلات سوریه از ماه گذشته از طریق مراکز وابسته به دولت در استان های دیگر آغاز شد.

انتهای پیام/

نظر شما