شناسهٔ خبر: 67270889 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

پیوستن سومالی به جامعه شرق آفریقا محور نشست کنیا

نمایندگان جامعه شرق آفریقا نشست یک هفته‌ای خود را در پایتخت کینا شروع کردند تا طی آن نقشه راه فراگیر برای پیوستن سومالی به این بلوک تهیه کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، جامعه شرق آفریقا یک بلوک اقتصادی متشکل از کشورهای کنیا، تانزانیا، اوگاندا، بوروندی و سودان جنوبی است. سران این کشورها طی نشستی که در سال گذشته در پایتخت تانزانیا برگزار شد با پیوستن سومالی به جامعه شرق آفریقا موافقت کردند و در اواخر پائیز همان سال ییمان الحاق سومالی به این بلوک اقتصادی سیاسی امضاء شد.

نمایندگانی از کشورهای عضو جامعه شرق آفریقا نشست یک هفته‌ای خود را در نایروبی ( پایتخت کنیا ) شروع کردند تا طی آن « نقشه راه فراگیر» پیوستن سومالی به این بلوک منطقه را تهیه کنند.

« ورونیکا موینی ندوا» دبیر کل جامعه شرق آفریقا در سخنرانی افتتاحیه این نشست گفت: پیوستن سومالی به این اتحادیه منطقه با اهمیت است چرا که باعث گسترش جامعه شرق آفریقا می‎شود و منافع بالقوه‌ای برای سومالی در پی دارد.

به نوشته روزنامه سومالی تریبون، وی افزود: پیوستن سومالی به بلوک منطقه‌ای افق‌های جدیدی را برای مشارکت در پروژه‌های زیرساختی شرق آفریقا مانند راه آهن، شبکه‌های انتقال و تبادل انرژی می‌گشاید که برای رشد و شکوفایی اقتصاد منطقه ضروریست.

« عبدالسلام عمر هدلیه» فرستاده ویژه رئیس جمهور سومالی به نشست نایروبی با ابراز خوش بینی نسبت به اقدامات مشترک گفت: موگادیشو متعهد به دستیابی به اهداف جامعه شرق است.

سومالی در حال آماده شدن برای انتخاب 9 نماینده برای مجلس قانونگذاری شرق آفریقا و انتصاب یک قاضی در دادگاه بدوی دادگستری شرق آفریقاست و این موضوع روند پیوستن موگادیشو به این بلوک منطقه‌ایی را تقویت می‌کند.

پیوستن سومالی به جامعه شرق آفریقا « EAC » دارای فوائد سیاسی و اقتصادی برای این کشور است و به موگادیشو کمک می‌کند جایگاه از دست رفته خود را در سازمان‌ها و تشکلات منطقه‌ای و جهانی باز یابد و ثبات و رشد و شکوفایی برای سومالی در پی داشته باشد.

جامعه شرق آفریقا دارای جمعیتی حدود 300 میلیون نفر است و به دنبال افزایش رفاه  اقتصادی، استقرار ثبات و ا منیت و همگرایی بیشتر در منطقه است. سومالی از لحاظ موقعیت راهبردی ، منابع طبیعی، نیروی کار جوان ظرفیت قابل توجهی برای ارائه خدمات به جامعه شرق آفریقا دارد و پیوستن موگادیشو به این بلوک منطقه ای می تواند فرصتی برای هدایت تجارت، سرمایه گذاری و دانش در شرق آفریقا ایجاد کند.

سومالی دارای منابع طیبعی مانند نفت و گاز، معادن، منابع دریایی دست نخورده، زمین‌های حاصلخیز، دام و شیلات است این ظرفیت‌ها می‌توانند فرصتی خوبی را در حوزه صنایع، تولیدات کشاورزی و شیلات فراهم کنند که به پیشرفت اقتصادی شرق آفریقا منجر شود.

انتهای پیام /

 

نظر شما