شناسهٔ خبر: 67269667 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

کنترل و تضمین کیفیت رکن مهم شرکت کروز است

تحریریه جهان صنعت نیوز

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس خودرو جهان صنعت نیوز؛ نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قطعات خودرو، لوازم و مجموعه‌های خودرو در حالی از ۲۹ خرداد آغاز به کار کرده است که صنعت خودرو این روزها منتقدان زیادی دارد. یکی از مهم‌ترین انتقاداتی که طی چند سال گذشته از سوی مصرف‌کنندگان شدت گرفته، مربوط به افت کیفیت محصولات داخلی است. موضوعی که حتی وزیر صمت نیز آن را تایید کرده است.

عباس علی‌آبادی در حاشیه همین نمایشگاه در جمع خبرنگاران ضمن تایید افت کیفیت خودروهای داخلی، دلیل این موضوع را کیفیت پایین برخی از محصولات قطعه سازان عنوان کرد. وزیر صمت تاکید کرد که این اجازه به خودروسازان داده شده تا خرید از قطعه سازان بی‌کیفیت را متوقف کنند.

در حاشیه نمایشگاه «جهان صنعت نیوز» در گفت‌وگویی با مهندس امیر غریب، مدیر فروش کروز پلاس به بررسی شرایط کلی حاکم بر صنعت خودرو و قطعه سازی پرداخت. کروز پلاس شرکت زیر مجموعه کروز (بزرگترین تولید کننده قطعات خودرو در کشور) است که شبکه فروش After Market قطعات تولیدی و پخش و توزیع قطعات را بر عهده دارد.

مهندس غریب در خصوص اظهارنظر وزیر صمت مبنی بر کیفیت پایین تولید برخی از قطعه‌سازان بیان کرد: بنده فکر می‌کنم در این زمینه حرف جناب وزیر کاملا درست است و قطعات بی‌کیفیت می‌تواند باعث کاهش کیفیت خودرو شود. بدیهی است، اگر سازندگان نتوانند قطعات با کیفیت و مطابق استاندارد صنعت خودروسازی تولید کنند و در اختیار ‌قرار بدهند اثرگذاری منفی خواهد داشت. در شرکت کروز تضمین و کنترل کیفیت، به‌دلیل مسئولیت و رسالت تولیدی که بر عهده داریم از ارکان مهم به حساب می‌رود. در تمام شیفت‌ها، محصولات به طور صد در صد تست و آزمایش می‌شود. ارسال قطعات به همراه گزارش تست‌ها است که بر پایه نیاز و استاندارد خودروسازی است. با توجه به تنوع تولیدکنندگانی که قطعات را تأمین می‌کنند اگر قطعه‌ای با حداقل استانداردها وارد صنعت خودروسازی شود، متأسفانه کار بقیه تولیدکننده‌ها که برای کیفیت بالا و استاندارد تلاش می‌کنند زیر سوال می‌رود. نقش همه تولیدکننده‌ها را نشان می‌دهد و در واقع یک دست صدا ندارد و همه باید در این فضا حرکت داشته باشند.

مهندس غریب در خصوص وضعیت بدهی خودروسازان به قطعه سازان و معضل کمبود نقدینگی نیز بیان کرد: مشکل نقدینگی همچنان باقی است. باید برای حل این مشکل در بخش صنعت خودروسازی تلاش شود. کمبود نقدینگی یکی از معضلات این صنعت است که دست قطعه‌سازان را در بسیاری از بخش‌ها مثل سرمایه‌گذاری‌های جدید، ورود تکنولوژی‌های تازه و خرید مواد اولیه می‌بندد.

مدیر فروش قطعات یدکی کروز پلاس در خصوص سایر مشکلات صنعت خودروسازان اینگونه گفت: در حال حاضر با شرایط جاری اقتصادی از جمله  تحریم‌ها، تولیدکننده به‌سختی مدیریت می‌کند و تلاش می‌کند تا مواد اولیه و قطعات مورد نیاز را تأمین کند.  یکی دیگر از چالش‌ها قیمت‌گذاری‌ها و بحث واردات و مسائل گمرکی است. قوانینی که در برخی مواقع، دست‌وپای تولیدکننده را درست  در جایی که باید دست به دست هم داد تا با مشکلات حاضر مواجه شد، بی‌جهت می‌گیرد. بنابراین موضوعی که به عنوان چالش در نظر می‌گیریم این است که بتوانیم ضمن کنترل کردن که در واقع حق نهادهای نظارتی، سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌ها است، بتوانند هرچه زودتر روش‌های کار را سریع‌تر و راحت‌تر کنند تا تولیدکنندگان کمتر در این زمینه‌ها ضرر ببینند.

این فعال صنعت خودرو در پایان در مورد شرایط صادراتی صنعت خودرو و قطعه سازی نیز توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: خودروهایی که در کشور تولید می‌شود شاید در کشورهای منطقه به دلیل تنوع پایین، محدودیت‌هایی داشته‌باشد اما این به معنی عدم توانایی تولیدکننده یا قطعه‌ساز نیست. من از طرف شرکت کروز، می‌توانم بگویم که پتانسیل بالایی وجود دارد و سرمایه‌گذاری‌های خوب و زیرساخت‌های بسیار قوی وجود دارد. از نخبگان دانشگاهی در زمینه‌های مختلف فنی به‌خصوص در بخش الکتریکی به‌خوبی استفاده می‌شود. می‌توان گفت مجموعه مدیریت در شرکت کروز به جرات گام‌های بسیار خوبی برای صادرات قطعات برداشته و می‌توانیم سفارش بگیریم تا تولید و صادرات انجام دهیم. چون توانایی، دانش فنی، زیرساخت و مدیریت لازم وجود دارد که می‌تواند به‌غیر از قطعاتی که درحال حاضر تولید می‌کنیم، برای سایر شرکت‌ها در خارج از کشور هم این کار انجام شود.

نظر شما