شناسهٔ خبر: 67269176 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

کشف گنجینه‌ در لاشه کشتی

غواصان بیش از ۹۰۰ اثر تاریخی را از لاشه دو کشتی چند قرنی که در اعماق دریای جنوبی چین غرق شده بودند، خارج کردند.

صاحب‌خبر -
کاوشگران گنجینه‌ای از آثار تاریخی را از اعماق دریای جنوبی چین کشف کردند.
 
به گزارش ایسنا، غواصان بیش از ۹۰۰ اثر تاریخی را از لاشه دو کشتی چند قرنی که در اعماق دریای جنوبی چین غرق شده بودند، خارج کردند.
 
«لایوساینس» براساس بیانیه‌ای که توسط دولت چین منتشر شده است، نوشت محققان در اکتبر سال ۲۰۲۲ بقایای یک کشتی را در عمق یک‌هزار و ۵۰۰ متری زیر سطح دریا و در نقطه‌ای از دریا کشف کردند که از شمال به چین، از غرب به ویتنام و از شرق به فیلیپین محدود می‌شود.
 
این دو لاشه کشتی که قدمتشان به دودمان «مینگ» (۱۳۶۸ تا ۱۶۴۴ میلادی) می‌رسد در فاصله ۱.۵ متری از سواحل «سانیا»، شهری در جزیره «هاینان» ‌ کشور چین غرق‌ شده‌اند.
 
محققان در سال ۲۰۲۳ پروژه طاقت‌فرسای نقشه‌برداری و کاوش مکان‌ها را با استفاده از یک زیردریایی در اعماق دریا به نام «جنگجوی دریای عمیق» آغاز کردند.
 
«یان یالین»، مدیر بخش باستان‌شناسی اداره ملی میراث فرهنگی چین (NCHA)، در یک کنفرانس خبری در سال ۲۰۲۳ گفت: «لاشه‌ها به خوبی حفظ شده‌اند و تعداد زیادی شیء تاریخی در آنها پیدا شده است.»
 
اکنون محققان از تجهیزات غواصی در اعماق دریا برای کاوش لاشه کشتی استفاده کرده‌اند. بر اساس این بیانیه، آنها در یکی از این کشتی‌ها، انبوهی از شیء‌ چینی و سفال را در کنار سکه‌های مسی کشف کردند.
 
محموله این کشتی از «جینگدیجن»، شهری مشهور به پایتخت محصولات چینی بارگیری شده بود. در کشتی دوم ۳۸ اثر تاریخی از جمله چند شیء‌ سفالین و چینی و شاخ گوزن پیدا شد.
 
جزئیاتی درباره علت غرق شدن این کشتی‌ها اعلام نشده است.

نظر شما