شناسهٔ خبر: 67268675 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

وضعیت بازار سرمایه به سمت بهبود پیش می‌رود

کارشناس بازار سرمایه گفت: بانک مرکزی در خصوص نرخ نیما اصلاحاتی را در دستور کار قرار داده از سوی دیگر سیاستهای انقباضی آرام گرفته و نرخ سود بدون ریسک اخزاهای بلند مدت از ۳۸درصد به ۳۱درصد کاهش یافته که سیگنال مثبت تلقی می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در نشست بررسی وضعیت بازار سرمایه و صندوقهای سرمایه گذاری،  شجاعی با بیان اینکه،  رمز ارزها، ارز و طلا بیشترین سهم جستجوی عمومی را به‌خودتخصیص دادند؛گفت:  در سال 142 صندوقهای سرمایه گذاری و بورس رتبه سوم جستجو عمومی را به خود اختصاص داده اند.

نکته جالب توجه اینکه دریافت سیگنال یکی از کلید واژه های پر تقاضا بود که نکته مثبتی تلقی نمیشود. این درحالی است که صندوقهای بورس در رتبه های پایین تری قرار گرفته اند که نشان میدهد ابزارهای واقعی بازار سرمایه وضعیت مناسبی ندارد. ابزارهای سرمایه گذاری غیر مستقیم و بلند مورد توجه قرار نگرفته و عبارتی مثل سیگنال سهام مورد توجه فضای عمومی در سال قبل بوده است.

شجاعی گفت: در چند مقطع که بحث نرخ بهره و بورس کالا اهمیت پیدا کرد نقش رسانه ها مجددا در معرض توجه قرار گرفت.

در این جلسه، درخشان فر با اشاره به محصولات جدید مرتبط با سرمایه گذاری غیر مستقیم گفت: به صورت عمومی، خدمات مالی به دو طیف سرمایه گذاران و شرکتهای که دارایی خود را در بازار سرمایه ارایه میکنند، عرضه میشود.  در مدلها و ابزارهای جدید بازار سرمایه، مطالبات و خواسته های سرمایه گذاری پر ریسک و خواسته های سرمایه گذاران کم ریسک تلفیق شده و در قالب صندوق اهرامی به جذف سرمایه اقدام میشود.

در همین رابطه بهادر برهان گفت: در یک سال گذشته بازار سرمایه وضعیت خوبی نداشته است. از یک سو شرایط حاکمیت شرکتی حفظ نشد و از سوی دیگر قیمت گذاری دستوری بازار را با چالش رو به رو کرده است.

این کارشناس حوزه مالی گفت: نوسانات نرخ بازده بدپند ریسک فعالان اقتصادی را دچار تلاطم کرده است. فراموش نکنیم که نرخ بهره بالا صنایع را با چالش های تامین مالی جدی رو به رو کرده است. از سوی دیگر ریسکهای جدید مثل دو انتخابات پیش رو پیش بینی پذیری بازار سرمایه ابهام رو به رو کرده است.

کارشناس بازار سرمایه گفت: بانک مرکزی در خصوص نرخ نیما اصلاحاتی را در دستور کار قرار داده است. به طور کلی سیاستهای انقباضی آرام گرفته و نرخ سود بدون ریسک اخزاهای بلند مدت با نرخ 38درصد به 31درصد کاهش یافته است. باید توجه داشت که به تازگی عملیات بازار باز بانک‌مرکزی با انبساط جدی مواجه شده است. ریپوهای که بانک‌مرکزی با آن موافقت میکرد هفت روزه بودند که جدیدا به 80روز‌ افزایش پیدا کرده که یک سیگنال انبساطی است.

برهان با اشاره به اینکه روند خروج نقدینگی شدید از بازار سهام متوقف خواهد شد، گفت: از سوی دیگر فصل مجامع را پیش رو داریم که یک نکته مثبت برای کلیت بازار تلقی می‌شود. به طور کلی ریسکهای منفی اوج خود را پشت سر گذاشته اند و براین اساس چشم‌انداز نسبت به قبل مثبت تر است. در این فضای جدید عرضه صندوق اهرمی با پشتوانه سرمایه گذاران پر ریسک و سرمایه گذاران عادی میتواند یک سرمایه گذاری کم‌ریسک تلقی شود. هم اکنون پنج صندوق اهرمی در بازار فعالیت دارند که روز به روز فعالیت آنها گسترده تر میشود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما