شناسهٔ خبر: 67266879 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

اعلام معابر مرگبار تهران برای موتورسواران

صاحب‌خبر -

شفقنا_ رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ، علت بیشتر تصادفات مرگبار موتورسیکلت‌ها را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا،سرهنگ رابعه جوانبخت با اشاره به تصادفات موتورسیکلت‌ها در معابر شهر تهران گفت: متاسفانه در برخی تصادفات مربوط به موتورسیکلت‌ها، جراحات به حدی سنگین است که صدمات وارده به هیچ وجه قابل جبران نیست. به عنوان مثال ممکن است افراد قطع عضو شده یا حتی جان خود را از دست بدهند که قابل بازگشت نیست.

بیشترین علت تصادفات فوتی موتورسیکلت‌ها در تهران چیست؟

وی با اشاره به علت بیشتر تصادفات موتورسیکلت سواران در تهران افزود: در بررسی‌های انجام شده مشخص شد در دوماهه سال جاری، علت بیشتر تصادفات موتورسیکلت‌ها، عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه بر اثر تخطی از سرعت مطمئنه، عدم توجه به جلو، تغییر مسیر ناگهانی و عبور از محل ممنوع بوده است.

رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: «سرعت» عامل اصلی بیشتر تصادفات است؛ چرا که در این شرایط کنترل وسیله نقلیه در سرعت‌های بالا برای رانندگان موتورسیکلت و حتی خودرو سخت شده بنابراین برخوردهای مختلفی صورت می‌گیرد.

جوانبخت با اشاره به علت دوم تصادفات موتورسیکلت‌ها گفت: متاسفانه شاهد هستیم که موتورسیکلت سواران می‌دانند که موتور یک وسیله نقلیه ناپادار است اما در حین حرکت از گوشی تلفن همراه خود استفاده می کنند، یا کارهای دیگری انجام می‌دهند که باعث می‌شود حواسشان از جلو پرت شده و تصادفات وحشتناکی رخ دهد. برخی افراد تصور می‌کنند که می‌توانند با موتورسیکلت خود به راحتی مانور بدهند و راحت تر تغییر مسیر بدهند به همین دلیل با تغییر مسیرهای ناگهانی، در نقاط کور رانندگان دیگر قرار گرفته و به همین سادگی باعث تصادف می‌شوند.

رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: موتورسیکلت سواران تصور می‌کنند به خاطر ابعاد کوچکتر وسیله نقلیه خود، می‌توانند از هر مسیری عبور کنند که این اقدام نیز باعث تصادفات می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت استفاده از کلاه ایمنی برای موتورسیکلت سواران اظهارکرد: تردد در محل‌های ممنوع و لایی کشیدن و انجام حرکات مخاطره آمیز می‌تواند عامل تصادفات موتورسیکلت‌ها باشد اما عامل که باعث فوت یا وارد شدن جراحات سنگین به راکبان موتورسیکلت می‌شود؛ عدم استفاده از کلاه ایمنی است. موتورسواران هر کدام از این تخلفات را انجام دهند و تصادف کنند اگر کلاه نداشته باشند؛ میزان جراحات به حداکثر رسیده و حتی به فوت فرد منجر می‌شود.

در کدام معابر بیشترین تصادفات موتورسیکلت ها رخ می دهد؟

جوانبخت در پاسخ به این سوال که در کدام خیابان ها بیشترین تصادفات موتورسیکلت‌ها به وقوع می‌پیوندند؛ گفت: در خیابان‌های ولیعصر(عج)، شوش، انقلاب و ۱۵ خرداد بیشترین تصادفات موتورسیکلت رخ می دهد که در مواردی باعث فوت موتورسواران نیز می‌شود.

وی تاکید کرد که ورود موتورسیکلت به معابر بزرگراهی و تونل‌های شهری کلا ممنوع است؛ اما شاهد هستیم که برخی شهروندان به اتوبان‌ها ورود کرده و متاسفانه در تصادفات نیز فوت می‌کنند. در بزرگراه های آیت‌اله سعیدی، آزادگان، شهید همدانی و حکیم نیز بیشترین تصادفات فوتی موتورسیکلت سواران رخ می‌دهد.

جوانبخت گفت که متاسفانه بررسی سن کشته شدگان تصادفات نشان می دهد بیشترین کشته شدگان ۲۰ تا ۳۰ سال سن دارند.همچنین از ساعت ۲۰ تا ۲۴، حدود ۳۲ درصد تصادفات و از ساعت ۲۴ تا۴ صبح نیز ۲۷ درصد تصادفات موتورسواران رخ می‌دهد.

رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: پلیس با اجرای طرح های مختلف برای رانندگان در هر طیفی، قصد دارد در میزان تصادفات تاثیر بگذارد که خوشبختانه آمار ها نشان می‌دهد ما در این امر موفق بوده‌ایم.

میزان فوتیان تصادفات موتورسیکلت 38 درصد کاهش یافت

جوانبخت گفت: تا سال گذشته، همیشه موتورسواران درصدر کشته‌شدگان تصادفات بودند اما امروزه شاهد هستیم که در دو ماهه امسال با اجراشدن طرح ۱۰ پلیس راهور و انجام اقدامات فرهنگی و ایجابی، آمار کشته شدگان موتورسوار تصادفات در پایتخت ۳۸ درصد کاهش یافته است.

رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ اظهار کرد: در بررسی‌های پلیس مشخص شد افرادی که وسیله امرار معاش آنها موتورسیکلت است؛ اکثرا از کلاه ایمنی استفاده کرده و در معابر اصلی تردد دارند و در مجموع قوانین را بیشتر و بهتر رعایت می‌کنند اما نوجوان ها و جوان هایی که اکثرا گواهینامه نیز ندارند، علت بیشتر تصادفات هستند و به قوانین کمتر توجه می‌کنند.

وی افزود: فراهم کردن ایمنی و گوشزد کردن تخلفات به رانندگان یکی از مطالبات مردم از پلیس است؛ زیرا افراد می‌خواهند مطمئن شوند که فرزنداشان اگر از موتورسیکلت استفاده می‌کند یا خودشان سوار این وسیله نقلیه می‌شوند؛ نکات ایمنی را رعایت کرده و امنیت کافی را داشته باشند.

رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: برخی موتورسواران با یک توصیه و هشدار به حرف همکاران من گوش کرده و دیگر تخلفی مرتکب نمی‌شوند و اینگونه با فرهنگسازی مشکل حل می‌شود اما متاسفانه برخی رانندگان نیز مقاومت کرده و اصرار به تخلف دارند که با این افراد نیز برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

نظر شما