شناسهٔ خبر: 67266841 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سلام نو | لینک خبر

راهنمای جامع خرید میلینگ دندانسازی

در دنیای دیجیتالی امروز اکثر صنایع و حرفه‌ها از حالت سنتی و قدیمی به دیجیتال و مدرن تغییر شکل داده‌اند. سرعت در اجرای امور، دقت بالاتر، پیشرفت در کارها و بسیاری موارد دیگر از ویژگی‌های دیجیتالی شدن هستند. دندانپزشکی نیز در سال‌های اخیر مطابق با سایر صنایع در حال پیشرفت بوده و امروزه شاهد رشد دندانپزشکی و حرکت آن به سمت دیجیتالی شدن هستیم.

صاحب‌خبر -

فرآیند دیجیتالی شدن در دندانپزشکی با روی کار آمدن دستگاه CT Scan برای عکاسی از فک و دهان بیماران شروع شد تا جزئیات با دقت بالایی نمایش داده شوند. بعد از آن دستگاه‌های کدکم و پرینترهای سه بعدی در دندانپزشکی مورد استفاده قرار گرفتند تا پروتزهای دندانی با دقت و سرعت بالاتری تولید شوند.

یکی از مهم‌ترین قطعات پازل دندانپزشکی دیجیتال، دستگاه‌های کدکم و میلینگ‌های دندانسازی هستند. این دستگاه‌ها باعث انقلاب در صنعت دندانپزشکی شده‌اند به طوریکه در سالیان اخیر شاهد پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در دندانپزشکی هستیم. میلینگ‌های دندانسازی در دو نوع تر و خشک تولید می‌شوند تا بازه گسترده‌ای از انواع پروتز دندان را تولید کنند.

این مقاله راهنمایی جامع برای خرید میلینگ دندانسازی است و در آن به توضیح تفاوت بین انواع دستگاه‌های میلینگ تر و خشک و کاربرد هر کدام از آن‌ها پرداخته شده است. با خواندن این مقاله می‌توان با ضریب اطمینان بالاتری اقدام به خرید میلینگ دندانسازی کرد.

خرید میلینگ دندانسازی

مزایای استفاده از دستگاه میلینگ

  • افزایش سرعت و دقت در تولید محصولات
  • احساس رضایت بیشتر بیمار و دندانپزشک
  • کاهش خطا به دلیل حذف اپراتور در تولید پروتز

تفاوت میلینگ تر و خشک

  • مهم‌ترین تفاوت دستگاه میلینگ تر و خشک در نحوه تراش‌کاری آن‌هاست. میلینگ تر از محلول آب صابون حین تراش استفاده می‌کند تا از بالا رفتن دمای ماده تحت تراش و فرز دستگاه میلینگ جلوگیری به عمل آید. میلینگ خشک برای تراش، به ماده خنک کننده نیاز ندارد و به صورت خشک تراش می‌دهد.
  • میلینگ تر برای تراش فلزات و قطعات با سختی بالا استفاده می‌شوند در حالی‌که میلینگ خشک برای تراش موادی با سختی پایین، مانند زیرکونیا است. پس می‌توان نتیجه گرفت توان اسپیندل میلینگ تر باید بالا باشد تا تراش قطعات فلزی و سختی بالا میسر باشد. اما میلینگ خشک به اسپیندلی با توان بالا احتیاج ندارد.
  • یکی دیگر از تفاوت‌های دستگاه میلینگ تر و خشک در تعداد محور آن‌هاست. در دستگاه میلینگ خشک به دلیل تراش دیسک، لازم است که از 5 محور استفاده شود و از آنجا که دستگاه‌های میلینگ تر برای تراش پریمیلد اباتمنت و گلس سرامیک مورد استفاده قرار می‌گیرد معمولا 4 محوره هستند. البته میلینگ تر 5 محوره نیز تولید می‌شود و می‌توان با آن‌ها دیسک تیتانیوم، دیسک PMMA و ... را تراش داد.

خرید دستگاه میلینگ خشک

با توجه به توضیحات بالا اگر تمایل به تولید کاستومایز اباتمنت و یا روکش لمینت (گلس سرامیک) دارید باید اقدام به خرید میلینگ دندانسازی تر (Wet) نمایید و در صورتی‌که تمایل به ساخت روکش زیرکونیا دارید باید از دستگاه میلینگ خشک استفاده نمایید.

دستگاه میلینگ تر نیاز به یک منبع آب و صابون و یک چیلر برای خنک کاری اسپیندل دارد. دستگاه میلینگ خشک نیز به یک دستگاه ساکشن برای جمع آوری پودر زیرکونیای حاصل از تراش نیاز دارد. وجود یک کمپرسور باد و یک درایر برای جلوگیری از ورود آب به اسپیندل دستگاه ضروری است. وجود دستگاه استبیلایزر و UPS نیز باعث می‌شود در صورت نوسان برق یا قطعی آن مشکلی برای دستگاه به وجود نیاید.

نکات مهم هنگام خرید میلینگ دندانسازی

  • یکی از مهم‌ترین مواردی که در هنگام خرید میلینگ دندانسازی باید مدنظر قرار داد خدمات پس از فروش و پشتیبانی شرکت واردکننده دستگاه میلینگ است. زیرا کار کردن با این دستگاه‌ها نیازمند همراهی و یاری شرکت پشتیبان است تا اپراتور طریقه کار کردن با دستگاه را یاد بگیرد. گاهی برخی دستگاه‌های اروپایی در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرند که بسیار شناخته شده و با کیفیت هستند اما در صورت بروز کوچکترین مشکل، دستگاه مدت زیادی بدون استفاده باقی می‌ماند، چرا که در ایران خدمات پس از فروش و پشتیبانی مناسبی برای دستگاه وجود ندارد.
  • تامین قطعات دستگاه‌های کدکم نیز از اهمیت بالایی برخوردار است تا در صورت بروز مشکل، در کمترین زمان ممکن بتوان ایراد دستگاه را برطرف کرد.
  • سرعت و دقت قطعات تولیدی نیز بسیار با اهمیت است. هر چه سرعت تولید پروتزهای دندانی بیشتر باشد میزان انجام کار در لابراتوار دندانسازی یا کلینیک دندانپزشکی بیشتر خواهد بود.
  • میلینگ‌های نسل جدید دارای اتوکالیبراسیون هستند و به محض خروج از حالت کالیبره، می‌توان به راحتی آن‌ها را کالیبره کرد. هنگام خرید میلینگ دندانسازی به قابلیت اتوکالیبراسیون توجه داشته باشید.
  • سروو موتور و بال اسکرو از مهم‌ترین بخش‌های دستگاه میلینگ دندانسازی هستند و کیفیت آن‌ها در دقت، سرعت و عمر دستگاه تاثیرگذار است و باید هنگام انتخاب دستگاه میلینگ مورد توجه قرار بگیرند تا عملکرد نهایی دستگاه قابل قبول باشد.

خرید میلینگ تر

نظر شما