شناسهٔ خبر: 67266723 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

توسلی:

آسيب جدي ناترازي صادرات محصولات غير نفتي به اقتصاد کشور/ دولت چهاردهم توسعه صادرات محصولات کشاورزي را دستور کار قرار دهد

صاحب‌خبر -
آسيب جدي ناترازي صادرات محصولات غير نفتي به اقتصاد کشور/ دولت چهاردهم توسعه صادرات محصولات کشاورزي را دستور کار قرار دهد
خبرگزاری آریا - نماینده مردم ه بهار و کبودرآهنگ در مجلس گفت: دولت آینده باید به صادرات محصولات غیر نفتی از جمله محصولات کشاورزی توجه ویژه داشته باشد و با ایجاد هماهنگی میان دستگاه‌های اقتصادی موانع موجود را بر طرف کند.

فتح الله توسلی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، اولویت های دولت چهاردهم در حوزه اقتصاد گفت: یکی از تکلیف مقام معظم رهبری به مسئولان کشور، کاهش واسبتگی اقتصاد به نفت بوده که متاسفانه طی چند سال گذشته چنین اتفاقی رخ نداده است.
وی با بیان اینکه ناترازی صادرات غیر نفتی در سال 1402 حدوو 18 میلیارد دلار بوده است، عنوان کرد: این حجم از ناترازی رقم سنگینی بوده که آسیب بسیار زیادی به اقتصاد کشور وارد می کند و بی تردید برای تقویت این موضوع باید اقدام اساسی صورت بگیرد.
این نماینده مردم در مجلس با اشاره به اینکه نفت سرمایه ملی بوده و تنها متعلق به ما نیست و بر آینده گان هم باید بماند، اضافه کرد: هم اکنون محدودیت‌هایی در صادرات نفت و بازگشت پول آن داریم و عموما صادرات نفت به صورت خام انجام می‌شود در حالی که فراورده های نفتی و زنجیره‌‌های تولید ارزش افزوده بسیار زیادی دارد. لذا بنده معتقدم دولت آینده باید صادرات غیر نفتی را اعم از محصولات پتروشیمی، خدمات فنی و مهندسی و محصولات کشاورزی را در دستور کار خود قرار دهد.
وی خاطرنشان کرد: صادرات محصولات کشاورزی چند حسن دارد، صادرات این محصولات تحریم نبوده و ارزش افزوده بالایی نیز به همراه دارد اما به شرطی که هماهنگی در میان دستگاه های مختلف کشور وجود داشته باشد تا محصولات پس از تامین نیاز داخل، برای صادرات به کشور های دیگر ارسال شوند و کشورهای هدف نیز از تامین محصولات مورد نظرشان از سوی ایران مطمئن باشند و بدانند تحت تاثیر نوسانات اقتصادی دخال کشور قرار نمی‌گیرد.
توسلی گفت: لذا دولت آینده با توجه به تکالیف مقام معظم رهبری برای جهش تولید با مشارکت اقدام کرده و تمام توان خود برای این امر صرف کند چرا که با افزایش تولید به صورت معمول نیاز کشور بر طرف نشده و ما هم اکنون به جهش تولید و رشد چند برابر نیاز داریم و در صورتی که به موضوع صادرات نیز کم توجهی شود، ارز مورد نیاز کشور تامین نشده و کماکان ارزش پول ملی پایین خواهد ماند.
این نماینده مردم در مجلس در پایان بر ضرورت توجه به صادرات محصولات کشاورزی تاکید کرد و گفت: دولت آینده باید به صادرات محصولات غیر نفتی از جمله محصولات کشاورزی توجه ویژه داشته باشد و با ایجاد هماهنگی میان دستگاه‌های اقتصادی موانع موجود را بر طرف کند تا ضمن افزایش تولید محصولات کشاورزی، کشاورزان نیز با مشکل برای صادرات مواجه نشوند./
پایان پیام

نظر شما