شناسهٔ خبر: 67266394 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

برنامه وزارت علوم برای بورسیه صنعت اعلام شد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، جزئیات برنامه این وزارت را برای بورسیه صنعت در رایزنی با اتاق بازرگانی و صنایع مختلف اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با توجه به چند کار کلیدی این وزارت، اظهار داشت: بورسیه صنعت را تعریف کرده‌ایم که بسیار مهم است. با انواع صنایع، رایزنی کرده‌ایم و از آن‌ها خواسته‌ایم که از رتبه‌های برتر دانشگاهی، بورسیه‌ها را مشخص کنند. تنها به عنوان یک مثال، سایپا سال گذشته اعلام کرده بود که 1000 فرد را بورسیه می‌کنم. این افراد با رتبه‌های زیر 3000 هستند و معرفی می‌شوند و از بین آنان، افراد را با مصاحبه، انتخاب می‌کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: با اتاق بازرگانی که همه صنایع، زیر نظر آن هستند نیز رایزنی کرده‌ایم که بتوانیم افراد بسیاری را بورسیه کنیم. هر صنعتی با توجه به نیازی که دارد و رشته‌هایی که مد نظر آن است، افراد را بورسیه می‌کند. اگر ما بتوانیم بورسیه صنعت را نهایی کنیم و صنایع مختلف، پای کار بیایند که خوشبختانه تا حدودی آمده‌اند، می‌توانیم نگرانی بخش قابل توجهی از نخبگان خود درباره شغل آینده آنان را برطرف کنیم تا در داخل کشور بمانند.

زلفی‌گل گفت: کار دیگر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، امضای توافقنامه با بنیاد ملی نخبگان بود که برای 1380 فرد از دارندگان مدال‌های المپیادی و رتبه‌های برتر برای رشته‌های اولویت‌دار، مانند فلسفه، علوم پایه، فیزیک و ریاضی، موقعیتی را ایجاد کنیم تا دیگر در رشته غیر مرتبط، درس نخوانند؛ خیال آنان راحت باشد که اگر در رشته خود درس بخوانند، آینده شغلی آنان، تأمین و استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه می‌شوند. کارهای متنوعی را انجام داده‌ایم تا جایی که امکان دارد، نخبگان خود را در کشور نگه داریم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: سال گذشته، بنیاد ملی نخبگان، حدود 200 عضو هیئت علمی دانشگاه‌ها را معرفی کرده بود که خوشبختانه سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی کشور، همکاری کردند و مراحل جذب این افراد، نهایی شده یا در حال نهایی شدن است. حدود یک سوم این افراد، از خارج از کشور بودند. (آنجا درس خوانده بودند یا حضور داشتند.)

زلفی‌گل تصریح کرد: بنیاد ملی نخبگان در حال برنامه‌ریزی است که ضمن نگه داشتن عزیزان و نخبگان خود در کشور، بتوانیم مهاجرت معکوس نیز داشته باشیم. این کار، یک عزم فرا بخشی می‌خواهد. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه آزاد اسلامی و بنیاد ملی نخبگان، لازم است با همدیگر و مدیریت این بنیاد، گام‌هایی را بردارند که نخبگان خود را نگه داریم و اگر می‌توانیم، آنان را از خارج از کشور نیز جذب کنیم.

وزیر علوم گفت: یک کار دیگر هم انجام داده و پذیرش استادمحور را خوشبختانه از سال گذشته آغاز کرده‌ایم که امسال نیز از آن استقبال خوبی شده است. استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها به‌طور مستقیم و بدون آزمون و نظر گروه و دانشکده، می‌توانند دانشجویان ارشد و دکترای خود را از استعدادهای درخشان، یعنی افرادی که جزو 20 درصد ورودی رشته خود هستند و طرح‌نامه دانشجویی خود را بر اساس نیازها و مسائل جامعه که در سامانه نظام ایده‌ها و نیازها (نان) ثبت شده است، تعریف کرده‌اند، جذب کنند.

زلفی‌گل، همچنین درباره ساخت خوابگاه‌های متأهلی در دولت رئیس جمهور شهید، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، اظهار داشت: در این 3 سال به اندازه همه دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، خوابگاه متأهلی افتتاح شده است یا حداکثر تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال، دانشگاه تهران از طریق مولدسازی، در حال ساخت 3 بلوک برای 500 واحد خوابگاه متأهلی است که امیدواریم در یک سال افتتاح شود. دانشگاه یزد از همین طریق، 1000 واحد خوابگاه متأهلی می‌سازد که 500 واحد آن را قول داده‌اند تا آخر امسال به بهره برداری برسد. دانشگاه تبریز نیز همین‌طور و دانشگاه فردوسی مشهد هم برای ساخت خوابگاه‌های متأهلی، روزشمار گذاشته است. بخش اول خوابگاه‌های متأهلی دانشگاه زنجان نیز به‌زودی افتتاح می‌شود و در بسیاری از دانشگاه‌ها خوشبختانه بخش اول این خوابگاه‌ها در حال افتتاح شدن است.

زلفی‌گل گفت: یک نهضتی برای ساخت خوابگاه‌های متأهلی آغاز شده و خوشبختانه، قوانین و مقررات نیز دست رؤسای دانشگاه‌ها را در این کار باز گذاشته است. قانون بودجه سال 1402 اجازه داده بود که دانشگاه‌ها به اندازه درآمد اختصاصی خود، از تسهیلات بانکی برای ساخت خوابگاه‌های متأهلی استفاده کنند. ما از ظرفیت قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده که آنجا هم یک ردیف برای این کار گذاشته است، هم سال گذشته و هم امسال استفاده کرده‌ایم.

انتهای پیام/

نظر شما