شناسهٔ خبر: 67265690 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

سرخط روزنامه‌های مطرح جهان عرب؛

یک تحول بزرگ در سیاست‌های عربستان

حمایت‌های آمریکا از رژیم صهیونیستی و کشتار مردم فلسطین و همچنین تغییر در سیاست خارجه عربستان از محورهای مورد توجه روزنامه‌های مطرح جهان عرب است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: حمایت‌های آمریکا از رژیم صهیونیستی و کشتار بی رحمانه مردم فلسطین باعث شده این کشور نتواند خود را به عنوان یک میانجی صلح طلب نمایش دهد؛ کشوری که بیشتر شبیه وکیل مدافع شیطان ظاهر شده تا عامل صلح.

یک تحول بزرگ در سیاست‌های عربستان

روزنامه القدس العربی در گزارشی در خصوص بایدن نوشت: آمریکا در راستای حمایت از رژیم صهیونیستی و توجیه نسل کشی فلسطینی‌ها در نوار غزه از این معرکه وارد معرکه دیگر می‌شود و هنوز یک پرونده بسته نشده پرونده دیگر باز می‌شود. از شورای امنیت و دادگاه کیفری بین المللی گرفته تا نهادهای حقوق بشری و نشست گروه هفت، نقش آمریکا به عنوان وکیل مدافع شیطان ادامه دارد. این رفتار بیانگر یک منش راهبردی است که دولت‌های آمریکا بعد از تأسیس رژیم صهیونیستی آن را در پیش گرفته‌اند. مهم نیست که رئیس جمهور آمریکا دموکرات باشد یا جمهوری خواه؛ حمایت‌های واشنگتن از تل آویو قطع نشدنی است.

یک تحول بزرگ در سیاست‌های عربستان

روزنامه رأی الیوم درباره عربستان نوشت: به نظر می‌رسد عربستان در حال بازنگری در توافقات و ائتلاف‌های خود با کشورهای غربی به ویژه آمریکا است. این نگاه در تحولات اخیر به ویژه نشست صلح اوکراین در سوئیس قابل بررسی است. در این نشست که ۹۰ کشور جهان شرکت کردند، تعداد زیادی از کشورها مانند عربستان، هند، آفریقای جنوبی و اندونزی ترجیح دادند بیانیه پایانی را امضا نکنند. این اقدام بیانگر جدا شدن مواضع عربستان از کشورهای غربی در مسائل مهم جهانی است. از سوی دیگر اعمال فشارهای آمریکا بر عربستان برای عادی سازی روابط با تل آویو باعث به وجود آمدن تنش‌های دیپلماتیک زیادی شده است. در این بین عربستان تصمیم گرفته است توافق نفتی خود خود را با آمریکا که چندین دهه تداوم داشته ادامه ندهد. این اقدام یک تحول بزرگ در سیاست‌های اقتصادی و ژئوپلتیک عربستان به شمار می‌رود. با این تصمیم دوره فروش نفت عربستان به صورت انحصاری با دلار آمریکا که از دهه هفتاد رایج شده متوقف می‌شود.

یک تحول بزرگ در سیاست‌های عربستان

روزنامه لبنانی الاخبار در خصوص کشورهای عربی نوشت: در حالی که برخی رسانه‌های صهیونیستی از عملکرد کابینه این رژیم در جنگ علیه غزه انتقاد می‌کنند برخی رسانه‌های عربی مانند شبکه العربیه وظیفه خود می‌داند شرایط را برای سخنگوی ارتش تل آویو آماده کند تا دروغ‌های بیشتری در این خصوص تحویل افکار عمومی دهد. در همین حال برخی روزنامه‌های عربی خط ایران هراسی را همچنان دنبال می‌کنند. درست است که ملت‌های عربی تحریم کالاهای صهیونیستی را به عنوان وسیله‌ای برای اعلام مخالفت خود با این رژیم انتخاب کرده‌اند اما آیا وقت آن نرسیده که روند عادی سازی روابط با تل آویو تحریم شده و جشن‌ها و

یک تحول بزرگ در سیاست‌های عربستان

روزنامه سوری الثوره در خصوص فلسطین نوشت: برخی خانواده‌ها در نوار غزه تا چهار نسل از بین رفته‌اند و در برخی دیگر از خانواده‌های فلسطینی کسی نمانده تا حجم کشتار اشغالگران صهیونیست را گزارش دهد. بسیاری از خانواده‌ها در نوار غزه هنوز نتوانسته‌اند تمام اعضای شهید خود را شناسایی و جمع آوری کنند زیرا بسیاری از آنها هنوز زیر آوار خانه‌های بمباران شده هستند. تمام این جنایات از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی که در توهم به سر می‌برند باعث نمی‌شود حقیقت آشکار فلسطین پنهان شود؛ فلسطین از دیربار فلسطین بوده و باقی خواهد ماند و اشغالگران صهیونیست در نهایت نابود خواهند شد.

یک تحول بزرگ در سیاست‌های عربستان

روزنامه المراقب العراقی در گزارشی نوشت: بعد از درج نام یکی از گروه‌های مقاومت عراق در لیست تروریستی آمریکا، گردان‌های حزب الله عراق اعلام کرد که رضایت آمریکایی‌ها معیاری برای انحراف از مسیر مقاومت و خشم این کشور افتخارآفرین است. گردان‌های حزب الله درج نام جنبش انصارالله الاوفیاء را در لیست آمریکا تبریک گفته و تاکید کرد که واشنگتن هرگز با باقی ماندن در عراق و منطقه نمی‌تواند پروژه‌های شرورانه خود را عملیاتی کند.

یک تحول بزرگ در سیاست‌های عربستان

روزنامه العربی الجدید در خصوص رژیم صهیونیستی نوشت: وحشی گری صهیونیست‌ها در نوار غزه موج گسترده‌ای از همبستگی غربی‌ها را با قربانیان این تجاوز به وجود آوده است. پایه و اساس این جنایت به دهه‌های گذشته و همان جایی که رژیم صهیونیستی در خاک فلسطین تشکیل شد بر می‌گردد. این موج همبستگی در کشورهای غربی با جنگ‌های گذشته و کشتارهای سابق مانند حمله تل آویو به خاک لبنان تفاوت دارد.

یک تحول بزرگ در سیاست‌های عربستان

روزنامه الشرق الاوسط در خصوص بایدن نوشت: در شرایط کنونی این سؤال مطرح می‌شود که چرا بایدن فشارهای لازم را بر تل آویو برای توقف جنگ طی ۹ گذشته اعمال نمی‌کند؟ موضع بایدن در قبال تل آویو تنها یک موضع سیاسی نیست بلکه راهبردی است. آرون میلر که در وزارت خارجه آمریکا سال‌ها فعالیت کرده تاکید کرده است که بایدن یک تعهد معنوی زیاد به تفکرات صهیونیستی دارد. دلیل دیگر، کنگره آمریکا است که هرگونه تحریم علیه تل آویو را رد می‌کند و آخرین دلیل انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است. بایدن فکر می‌کند مقابله با اقدامات تل آویو برای وی هزینه بار خواهد بود.

نظر شما