شناسهٔ خبر: 67265031 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

خاندوزی: اقتصاد ایران در 3 سال اخیر نرخ رشد باثباتی داشته است

صاحب‌خبر -
شفقنا- وزیر اقتصاد و دارایی گفت: عملکرد سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ حکایت می‌کند که اقتصاد ایران نرخ رشد اقتصادی باثبات در حوالی عملکرد بلندمدت خود رسیده است.

به گزارش شفقنا، احسان خاندوزی در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: در هشت سال پایانی دهه 90، تولید ناخالص داخلی پرنوسان و غیر قابل پیش بینی بود و در دوره رکود قرار داشتیم. علاوه بر آن روند نرخ رشد اقتصادی سالیانه این دهه بسیار پرنوسان بود.

او ادامه داد: عملکرد سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ حکایت می‌کند که اقتصاد ایران نرخ رشد اقتصادی باثبات در حوالی عملکرد بلندمدت خود رسیده است. در گزارش اردیبشهت بانک جهانی، عبارت رشد اقتصادی پایدار و تاب آور آمده و مسیر اقتصاد و خروج از رکود دهه 90 را تایید کرده است.

وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه عوامل بلندمدت اقتصاد از ۱۴۰۰ به بعد کاملا تغییر مسیر دادند، گفت: مجموعه سرمایه گذاری در ساختمان، ماشین آلات و نرخ کل تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در دهه ۹۰ منفی بود. در سال های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲، اما تشکیل سرمایه در ساختمان و سرمایه گذاری در ماشین آلات و نرخ رشد سرمایه گذاری در کشور ۱۱.۷ درصد رشد داشته است. مسیر دهه 90 پشت سر گذاشته شده و اقتصاد ایران وارد رشد اقتصاد با ثبات و سرمایه گذاری بسیار بیشتر شده است.

خاندوزی تاکید کرد: تنها با عملکرد سال ۹۵ و ۹۶ نمی توان عکس یادگاری دوساله گرفت و تمام مسیرهای بلندمدت که موجب تخریب سرمایه گذاری و رشد اقتصادی شد را ندید. در همان دو سال هم عملکردها با ادعاها بسیار فاصله دارد.

او گفت: آمارهای رسمی کشور حاکی است در سال ۹۵، میزان سرمایه گذاری خارجی واقعاً محقق شده کمتر از ۲ میلیارد دلار بود و در سال ۹۶  حدود ۲.۶ میلیارد دلار بود، اما در دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۲ بیش از ۵.۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی انجام شده است.

نظر شما