شناسهٔ خبر: 67265029 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

مهدی مطهرنیا: مهمترین چالش سیاست خارجی ایران مساله پرونده هسته ای است

صاحب‌خبر -

شفقنا آینده- یک استاد دانشگاه می گوید: در وضعیت بین المللی مهمترین چالش برای ایران چالش پرونده هسته ای است. دولت ایران مدعی دور زدن تحریم ها است و اعلام کرده نفت بیشتری می فروشد ولی درآمد های حاصل از این فروش شفاف نیست و این تردید وجود دارد که نفت ایران از کشور خارج شود و اجازه صدور به تهران داده شده ولی پول این صادرات بازگشت جدی ندارد و در سرمایه گذاری و توسعه ملی اثری ندارد. از این رو مهمترین بحران پیش روی تهران بازگشت پرونده هسته ای با توجه به نزدیک شدن زمان اتمام توافق ایران و کشور های 5 بعلاوه 1 در چهارچوب برجام است که می تواند بار دیگر چالش هایی را پیش روی جمهوری اسلامی قرار دهد.

دکتر مهدی مطهرنیا در گفت وگو با خبرنگار شفقنا آینده در پاسخ به این سوال که  دولت به زودی در ایران تغییر خواهد کرد مهمترین چالش های حوزه سیاست خارجی ایران چیست؟ چه راهکار هایی باید برای این حوزه در نظر گرفت؟ اظهار داشت: تغییر دولت در ایران در حال حاضر در عرصه سیاست خارجی و موضع گیری های ایران در ساحت بین المللی نمی تواند چندان تمایزی ایجاد کند. در عمل باید گفت تنها حوزه دیپلماسی در اختیار قوه مجریه و وزارت امور خارجه تحت نظارت رییس جمهور و مدیریت او است اما چالش هایی که برای دولت پیش رو است می تواند به چالش های منطقه ای و بین المللی تقسیم شود.  یکی از چالش های اساسی سیاست خارجی ما متوجه مسائل منطقه با مرکزیت اسرائیل و تلاش برای ائتلاف عربی عبری غربی است که حتی طوفان الاقصی نتوانسته است مسیر آن را تغییر دهد اگر چه آن را اندکی کند ساخته است.

وی افزود: مساله دیگر در ابعاد منطقه ای برای تهران خروج ایران از انزوای سیاسی است با وجود اینکه ایران از کشور هایی مانند سوریه و شخص بشار اسد حمایت کرده است اما حتی سوریه گرایش شدیدی به حمایت از ادعاهای کشور های منطقه دارد از جمله ادعای مربوط به جزایر سه گانه و این می تواند قدرت ایران را در منطقه به چالش بکشد همانطور که در شمال دریای خزر و نوع ارتباط تهران و مسکو بر سر منافع موجود در این دریا هنوز برای مردم جای پرسش دارد و دستگاه سیاست خارجی باید درباره آن نیک بیاندیشد. در مرز های شرقی ما چالش ایران با طالبان و دولت پاکستان وجود دارد اگر چه ایران می کوشد نشان بدهد که با اسلام آباد و کابل رابطه ای تنگاتنگ دارد اما تنش های موجود میان ایران و طالبان در باب سهم آب و همچنین چالش های تهران و اسلام آباد در رابطه با امنیت مرزهای شرقی ایران همواره در مظان نگرش های تردیدآمیز قرار داشته و دارد.

وی تصریح کرد: در وضعیت بین المللی مهمترین چالش برای ایران چالش پرونده هسته ای است. دولت ایران مدعی دور زدن تحریم ها است و اعلام کرده نفت بیشتری می فروشد ولی درآمد های حاصل از این فروش شفاف نیست و این تردید وجود دارد که نفت ایران از کشور خارج شود و اجازه صدور به تهران داده شده ولی پول این صادرات بازگشت جدی ندارد و در سرمایه گذاری و توسعه ملی اثری ندارد. از این رو مهمترین بحران پیش روی تهران بازگشت پرونده هسته ای با توجه به نزدیک شدن زمان اتمام توافق ایران و کشور های 5 بعلاوه 1 در چهارچوب برجام است که می تواند بار دیگر چالش هایی را پیش روی جمهوری اسلامی قرار دهد.

مطهرنیا با بیان اینکه حمایت جامعه جهانی از اسرائیل در برابر تهران می تواند مساله ای معنادار باشد گفت: همانطور که ائتلاف عبری و عربی و غربی در حال شکل گیری است دکترینی که در آن ما شاهد ایجاد فضای محاصره منطقه ای تهران و در همان حال محدود سازی همکاری های بین المللی با ایران هستیم می تواند شدت بیشتری به خود بگیرد چرا که اگر ایران بخواهد به گفتمان انقلابی خود عمل کند باید از موضع فلسطینیان و حماس و حزب الله حمایت کند این چالش منطقه ای در صورت عدم حمایت ایران از فلسطین و حماس و حزب الله موجب کاهش قدرت نرم این کشور در ابعاد بین المللی می شود چرا که ایران نه تنها در منطقه بلکه در حوزه بین المللی نیز مدعی حمایت از ملت مظلوم فلسطین و جنبش های جهادی است و به این روی می توانیم بگوییم از این جهت هم در حوزه بین المللی چالشی جدی متوجه آمریکا خواهد بود.

نظر شما