شناسهٔ خبر: 67264766 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

رئیس بانک مرکزی چین نسبت به رشد ضعیف اعتباری با کاهش وام مسکن هشدار داد

صاحب‌خبر -
رئیس بانک مرکزی چین نسبت به رشد ضعیف اعتباری با کاهش وام مسکن هشدار داد
خبرگزاری آریا-رئیس بانک مرکزی چین به بازارها هشدار داد که انتظار رشد ضعیف‌تر اعتباری را داشته باشند، در سخنانی که تأثیر کندی طولانی مدت املاک و مستغلات را بر دومین اقتصاد بزرگ جهان برجسته کرد.

به گزارش سرویس بین‌الملل آریاپان گونگ شنگ، رئیس بانک خلق چین، در یک مجمع مالی بزرگ در شانگهای گفت که املاک و ابزارهای تامین مالی دولت محلی سهم بزرگی از وام های بانکی چین به مبلغ 250 تریلیون رنمینبی (34.5 تریلیون دلار) را تشکیل می دهند. او گفت: "این منطقه نه تنها دیگر در حال رشد نیست، بلکه در واقع در حال کاهش است."

او در مجمع Lujiazui با اشاره به مقیاس بزرگ وام های جاری گفت: "طبیعی است که نرخ رشد اعتبار همراه با تغییر از توسعه سریع به توسعه با کیفیت بالا کاهش یابد." او افزود: «بسیاری از وام ها در چین مؤثر نیستند.»

اظهارات پان، که از سال 2023 بانک خلق چین را رهبری می کند، نشان دهنده تمرکز رسمی گسترده‌تر بر روی جستجوی رشد جدید است، زیرا کاهش رشد املاک و مستغلات که از سال 2021 آغاز شد همچنان بر فعالیت های اقتصادی تاثیر می گذارد.

داده‌های جدید این هفته نشان داد که قیمت خانه‌های جدید در چین در ماه می 0.7 درصد نسبت به ماه قبل کاهش یافت که سریع‌ترین نرخ کاهش در یک دهه گذشته است و یک ماه پس از رونمایی از طرحی برای شرکت‌های دولتی برای خرید املاک مازاد بر نگرانی‌های سیاست‌گذاران افزود. به طور مستقیم.

داده‌های رسمی در مورد «تامین مالی اجتماعی کل»، که معیاری برای رشد اعتبار است، نیز نشانه‌هایی از ضعف را در سال جاری نشان داد. طبق گزارش‌ها بانک خلق چین، در ماه آوریل انقباض اعتباری نادری را نشان داد که اولین کاهش آن از زمان شروع داده های قابل مقایسه در سال 2017 است، در حالی که داده های جدید منتشر شده در این هفته نشان دهنده بازگشت ضعیف تر از حد انتظار در ماه می است.

رشد آهسته‌تر از حد انتظار در وام های جدید در سال جاری به نشانه هایی از کندی فعالیت تجاری و تقاضای ضعیف برای اعتبار افزوده است. وام‌های خانگی، جایگزینی برای وام‌های مسکن، نیز در مقابل پس‌زمینه اعتماد ضعیف در بازار املاک و مستغلات کاهش یافته است. بان در سخنرانی خود گفت که مانند گذشته دشوار است که نرخ رشد کل اعتبارات از 10 درصد فراتر رود.

بازارها به دقت رویکرد پولی دولت را زیر نظر دارند، رویکردی که علیرغم درخواست ها برای محرک های بیشتر در محیطی که قیمت ها مکرراً وارد قلمرو کاهش تورم شده اند، عمدتاً ناامید مانده است.

نرخ های وام رسمی در سال های اخیر به تدریج کاهش یافته است و نرخ وام میان مدت در روز دوشنبه بدون تغییر در 2.5 درصد باقی مانده است.

تحلیلگران در کردیت سایتز در این هفته گفتند که انتظار دارند نسبت ذخایر مورد نیاز، که بر وام بانکی تأثیر می گذارد، 20 واحد پایه دیگر کاهش یابد، اگرچه آنها اضافه کردند که با توجه به فشارهای کاهش ارزش رنمینبی، ممکن است تا اواخر امسال به تعویق بیفتد.

پان در سخنرانی خود گفت که بانک خلق چین موضع خود را تغییر نداده است که به گفته او حمایتی است، و افزود که اقدامات برای تنظیم بیشتر رفتار بازار به بهبود کارایی انتقال سیاست پولی کمک می کند.

ژو هائو، تحلیلگر Guotai Junan Securities گفت: بانک خلق چین «از درک تسهیلات تهاجمی که می‌تواند به تورم یا ریسک‌های ثبات مالی دامن بزند اجتناب می‌کند» و همچنین «از طیف وسیعی از ابزارهای پولی برای تعدیل سیاست‌های پولی استفاده می‌کند». 

نظر شما