شناسهٔ خبر: 67263983 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

تونل‌های پیچ‌درپیچ و منازل بمب‌گذاری شده؛ استراتژی نیروهای قسام برای هدف‌گیری صهیونیست‌ها در رفح

صاحب‌خبر -

شفقنا-روزنامه جروزالم پست به نقل از «یائیر زاکرمن»، فرمانده تیپ نهال در ارتش رژیم صهیونیستی نوشت: «تقریباً در تمام خانه‌های شهر رفح در جنوب نوار غزه تونل‌هایی وجود دارد و پیشروی نیروهای ما با کُندی انجام می‌شود و نبردها طاقت فرساست.»

به گزارش شفقنا، زاکرمن افزود: « تنها در چند روز گذشته، سربازان ما 17 تونل را در رفح پیدا کرده‌اند و این تونل‌ها خانه‌های موجود در محله‌ها را به هم متصل می‌کنند و دارای پیچ و خم زیادی هستند، خانه‌های شهر از طریق سوراخ‌هایی در دیوارها به یکدیگر متصل می‌شوند.»

این فرمانده نظامی اسرائیل در مصاحبه با روزنامه جروزالم پست در رفح جایی که او تهاجم اسرائیل به این شهر را فرماندهی می‌کند، توضیح داذ: «حماس دوربین های زیادی را در رفح نصب کرده تا نبردها را از روی زمین و تونل‌ها مدیریت کند. »

وی گفت: «از جمله چالش‌های پیش روی نیروهای ما، تله‌گذاری منازل و اتاق‌های موجود در رفح قبل از ورود نیروهای اسرائیلی به آنها و انفجار از راه دور است.» به نظر می‌رسد این اظهارات واکنشی به کشته شدن 4 نظامی اسرائیلی در هفته گذشته در تله انفجاری در رفح است.

جروزالم پست می‌گوید زاکرمن به خبرنگاران – که اسرائیل به آنها اجازه داده بود به رفح بروند و از آنجا گزارش تهیه کنند – تصویری از یک در باز کمد و پشت آن سوراخی در دیوار سیمانی منتهی به خانه همسایه را نشان داد.

زاکرمن اظهار داشت: «این نوع دیگری از میدان جنگ است» و تأکید کرد که نیروهای اسرائیلی در رفح وجب به وجب و نیز بر روی زمین و داخل تونل‌ها می‌جنگند.

وی افزود: عملیات کُند و طاقت‌فراست اما دستاوردها مهم هستند.

این نظامی ارشد اسرائیلی با بیان اینکه نیروهایش انبارهای تسلیحات و موشک‌هایی را پیدا کردند که برخی از آنها دوربرد بودند، بر لزوم دادن زمان کافی به ارتش اسرائیل برای تکمیل ماموریت خلع سلاح خود در منطقه تاکید کرد.

ارتش رژیم صهیونیستی از 6 ماه مه حمله زمینی به رفح را آغاز کرده و بیش از یک میلیون فلسطینی را در شرایط فاجعه بار انسانی مجبور به آوارگی کرده است.

در عمین رابطه، فایز الدویری، کارشناس امور نظامی و راهبردی به الجزیره درخصوص ادعاهای اشغالگران در نابودسازی 2 گردان‌ از مجموع 5 گردان قسام در رفح گفت: اسرائیل اعلام کرده قدرت حماس را از بین برده و در هر منطقه‌ای که وارد شده دستاوردی به دست آورده است اما واقعیت میدانی صحت این ادعاها را تکذیب می‌کند.

الدویری افزود: مقومت طی این جنگ خسارت‌هایی متحمل شده است اما نه به آن مقدار که اسرائیلی‌ها مدعی هستند زیرا نیروهای قسام همچنان قادر به پیشبرد حملات با شایستگی تمام در نبردهای مختلف به خصوص تل السلطان هستند.
وی تاکید کرد: نیرویی که 40 درصد از نفرات خود را از دست دهد، قادر به انجام عملیات تاکتیکی نخواهد بود در حالی که مقاومت اکنون درگیر شدیدترین نبردها در بیت حانون و بیت لاهیا و رفح است.

متن این خبر در الجزیره

 

نظر شما