شناسهٔ خبر: 67263828 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

حاجی دلیگانی؛

عدم اجرای قانون مجلس موجب ناترازی انرژی شده است

صاحب‌خبر -
عدم اجرای قانون مجلس موجب ناترازی انرژی شده است
خبرگزاری آریا - نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس گفت: یکی از علت‌های مشکل ناترازی انرژی عدم اجرای قانون است که مجلس تصویب کرده و این شأن مجلس را زیر سوال می‌برد.

به گزارش خبرگزاری آریا، حسینعلی حاجی دلیگانی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 30 خردادماه) مجلس شورای اسلامی، با اشاره به گزارش وزیر نفت در جلسه علنی امروز در تذکری به استناد بند (11) ماده (22) قانون اساسی گفت: ما در تاریخ 24 تیر ماه 98 قانون حمایت از توسعه پایین دستی صنایع نفت و گاز با سرمایه‌گذاری مردمی را تصویب کردیم اما تاکنون کمتر از 10 درصد آن اجرا شده است. آنچه گزارش‌ها نشان می‌دهد حاکی از این است که برخی افراد مجوزهایی از وزارت نفت دریافت کردند اما کار انجام نداده‌اند که باید وزارت نفت به آن ورود کند یا مجوز را پس بگیرد و یا آنها را وادار به انجام کار کند.
نماینده مردم شاهین‌شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی از علت‌های مشکل ناترازی انرژی عدم اجرای قانون است که مجلس تصویب کرده و این شأن مجلس را زیر سوال می‌برد.
وی با اشاره به اینکه در قانون بودجه 1402 ذخیره سازی گاز تصویب شده است، عنوان کرد: وزیر نفت باید توضیح دهند که برای اجرای این قانون چه اقداماتی انجام شده و چه میزان گاز ذخیره‌سازی شده تا در زمستان به مشکل برنخوریم.
حاجی دلیگانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: قانون دیگری هم که در بودجه سالانه و هم در قانون برنامه توسعه است این است که 14.5 درصد از میزان صادرات نفت و میعانات گازی در اختیار شرکت ملی نفت است. سوال این است که آیا این 14.5 درصد واقعا در اختیار وزارت نفت است یا خیر و اگر واقعا در اختیار شما است آیا سرمایه‌گذاری درخصوص زیرساخت‌های نفت و گاز انجام می‌شود یا قرار است چند سال دیگر اعلام کنید نتوانستیم سرمایه‌گذاری کنیم لذا میزان تولید نفت کشور کاهش پیدا می‌کند.
این نماینده مردم در مجلس دوازدهم خطاب به وزیر نفت گفت: آیا واقعا آن میزان نفت خامی که به پالایشگاه‌ها به ویژه پالایشگاه بخش خصوصی می‌دهید، اندازه‌گیری و میزان آن دقیق انجام می‌شود؟ چرا که ما گزارش‌هایی از برخی موارد دریافت می‌کنیم که چنین نیست و سرمایه‌هایی تحت عنوان سود پالایشگاه از جیب بیت‌المال برداشت و صرف مباحثی می‌شود که درست نیست.
وی در پایان با اشاره به بحث کمیته سوخت وزارت نفت عنوان کرد: جناب وزیر شما سوخت را تخصیص می‌دهید اما تا آنجا که بنده اطلاع دارم نماینده وزارت صمت در جلسات کمیته شرکت نمی‌کند یا وزارت کشور درخصوص سوخت کامیون‌های درون شهری درست عمل نمی‌کند که باید پیگیری شود./
پایان پیام

نظر شما