شناسهٔ خبر: 67263377 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

آمار فوتی‌های حج امسال؛ چند نفر ایرانی هستند؟

منابع رسمی در عربستان از فوت بیش از ۵۵۰ زائر در طول مراسم حج اطلاع دادند، که نشان‌دهنده ماهیت طاقت‌فرسا سفر حج است که امسال در گرمای سوزان انجام شد.

صاحب‌خبر -

بیش از ۵۵۰ نفر در حج جان خود را از دست دادند.

به گزارش ایسنا، دو دیپلمات عرب به خبرگزاری فرانسه اعلام کردند که دست‌کم ۳۲۳ نفر از جان باختگان، مصری بودند که «بیشتر» آن‌ها در اثر گرما جان باخته‌اند و البته کل این آمار به سردخانه بیمارستانی در محله المعیسم مکه مربوط است.

این دیپلمات‌ها از مرگ دست‌کم ۶۰ اردنی نیز خبر دادند که در مقایسه با آمار رسمی ۴۱ نفری که اوایل روز سه‌شنبه از سوی اردن اعلام شد، بیشتر است.

بر اساس گزارش‌های رسانه‌های خبری، مجموع مرگ و میر در حج که تاکنون توسط چندین کشور تأیید شده به ۵۷۷ نفر رسیده است.

وزارت خارجه مصر اعلام کرد قاهره با مقامات سعودی برای جست‌وجوی مصری‌هایی که در مراسم حج مفقود شده‌اند، همکاری می‌کند.

مقامات سعودی از مداوای بیش از ۲۰۰۰ زائر که از استرس گرمایی رنج می‌برند نیز خبر داده‌اند. در سال گذشته حداقل ۲۴۰ زائر از کشور‌های مختلف در جریان حج جان باختند که بیشتر آن‌ها اندونزیایی بودند.

رئیس جمعیت هلال احمر ایران نیز در آخرین اظهارنظر شمار جان باختگان ایرانی در حج را ۱۱ نفر اعلام کرده و گفته بود بعضی از آن‌ها در اثر گرمازدگی جان باخته‌اند.

طبق یک مطالعه که ماه گذشته در عربستان منتشر شد، درجه حرارت در منطقه‌ای که مناسک حج انجام می‌شود هر دهه ۰.۴ درجه سانتیگراد (۰.۷۲ فارنهایت) افزایش می‌یابد و حج به طور فزاینده‌ای تحت تأثیر آب و هوای بد قرار می‌گیرد.

مرکز ملی هواشناسی عربستان اعلام کرد که دمای هوا روز دوشنبه به ۵۱.۸ درجه در مسجدالحرام در مکه رسید.

روزنامه‌نگاران خبرگزاری فرانسه در منا، خارج از مکه، روز دوشنبه (در جریان مراسم رمی جمرات) زائرانی را مشاهده کردند که بطری‌های آب را روی سرشان می‌ریختند، درحالی‌که داوطلبان نوشیدنی‌های سرد و بستنی شکلاتی را برای کمک به آن‌ها برای حفظ خونسردی توزیع می‌کردند.

مقامات سعودی به زائران توصیه کرده‌اند در گرم‌ترین ساعات روز از چتر استفاده کنند، آب فراوان بنوشند و از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنند.

اما بسیاری از اعمال مناسک حج، از جمله نماز در کوه عرفات که در روز شنبه برگزار شد، شامل ساعت‌های طولانی حضور در فضای بیرونی در طول روز بود. برخی از زائران به خبرگزاری‌ها گفته‌اند که اجساد بی‌حرکت را در کنار جاده و خدمات آمبولانس مشاهده کردند.

به گفته مقامات سعودی، حدود ۱.۸ میلیون زائر امسال در حج شرکت کردند که ۱.۶ میلیون آن‌ها از خارج از عربستان بوده‌اند.

هر ساله ده‌ها هزار زائر برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، بدون داشتن ویزای رسمی حج، تلاش می‌کنند تا حج را انجام دهند که کاری بسیار خطرناک است، زیرا این زائران غیرقانونی نمی‌توانند به امکانات تهویه مطبوع ارائه شده توسط مقامات سعودی در طول مسیر حج دسترسی داشته باشند.

در اوایل این ماه، مقامات سعودی گفتند که صد‌ها هزار زائر ثبت‌نام نشده را قبل از مراسم حج از مکه خارج کرده‌اند.

از دیگر کشور‌هایی که در مراسم حج امسال با جان باختن زائران خود رو به رو شده‌اند می‌توان به اندونزی، ایران و سنگال اشاره کرد، با این حال بسیاری از کشور‌ها هنوز مشخص نکرده‌اند که چه تعداد مرگ و میر ناشی از گرما بوده است.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی گزارش داد، «فهد بن عبدالرحمن الجلجل»، وزیر بهداشت عربستان روز سه‌شنبه گفته است رنامه‌های بهداشتی برای حج «با موفقیت انجام شده است» و از شیوع گسترده بیماری‌ها و سایر تهدیدات بهداشت عمومی جلوگیری می‌کند.

نظر شما