شناسهٔ خبر: 67263009 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

اقتصاد کلان

اعتبار اسنادی یاlc در معاملات اقتصادی

اعتبار اسنادی نوعی تضمین کننده یا ضامن شما در خرید یا تعهدی از سمت بانک است که به خریدار و فروشنده داده می‌شود. این اسناد به فروشنده تضمین می‌دهد که پول کالا به موقع و با مبلغ تعیین شده، پرداخت خواهد شد. این روش یکی از روش‌های خرید اقساطی یا اعتباری است که می‌تواند از جهات مختلفی به نفع فروشنده و خریدار باشد.

صاحب‌خبر -

 در این روش فروشنده می‌داند که مبلغ آن در زمان مقرر و با مبلغ تعیین شده  از طریق بانک به حسابش واریز خواهد شد و خریدار نیز این حق را دارد که پس از دریافت کالای خود این مبلغ را برای فروشنده از طریق بانک واریز کند. در بسیاری از اوقات از روش اعتبار اسنادی برای معاملات اقتصادی بزرگ یا خرید از فروشنده در کشور دیگر استفاده می‌شود. برای آشنایی بیشتر با این روش می‌توانید به لینک https://ahanresan.ir/lc/‎ مراجعه کنید و در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

فرایند صدور و اجرای اعتبار اسنادی بر اساس شرایط طرفین ایجاد می‌شود. برای صدور و اجرای اعتبار اسنادی ابتدا خریدار به بانک مورد نظر خود مراجعه کرده و برای دریافت اعتبار اسنادی ثبت درخواست کنید.

برای دریافت اعتبار نیاز به مدارکی شامل مدارک شناسایی، اسناد مورد نیاز برای تصدیق کالا، جزئیات فروش و... دارید. پس از اینکه بانک این مشخصات و مدارک را بررسی کرده و مدارک برایشان قابل تایید بود، اعتبار اسنادی را صادر کرده و آن را به بانک فروشنده ابلاغ می‌کنند.

فروشنده اطلاعیه را از بانک دریافت، کالاها را آماده و ارسال می‌کند. در نهایت با داشتن مدارکی مانند فاکتور تجاری، مشخصات کالا، بارنامه و... به بانک مراجعه و بانک اطلاعات دریافتی را بررسی می‌کند. در صورت اطمینان و مطمئن شدن از این مشخصات، مبلغ را به حساب فروشنده واریز خواهد کرد‌.

 در نهایت اطلاعات و مدارک فروشنده را به بانک خریدار ارائه می‌دهد. بانک خریدار این مدارک را به خریدار داده و در آخر معامله نهایی خواهد شد. این تمام فرایند صدور و اجرای اعتبار اسنادی است که باعث می‌شود یک خرید با امنیت کامل و اعتبار بالا انجام شود.

اعتبار اسنادی با توجه به نوع و کاربرد خاص در معاملات اقتصادی متفاوت است. با معرفی و آشنایی با انواع آن می‌توانید به راحتی تفاوت بین انواع اسناد اعتبار اسنادی را درک کنید.

به اعتبار اسنادی که خریدار در داخل کشور خود برای واردات ایجاد می‌کند، اعتبار وارداتی و برای کشور مقصد اعتبار اسنادی صادراتی گفته می‌شود. یکی از مهمترین روش‌هایی که در معاملات اقتصادی صادراتی و وارداتی از آن استفاده می‌شود اعتبار اسنادی است.

یکی دیگر از روش‌ها و انواع اعتبار اسنادی روش قابل برگشت است. در این نوع خریدار زمانی که اعتبار اسنادی را از بانک ایجاد می‌کند، بدون اطلاع به طرفین (حتی بدون اجازه فروشنده)  می‌تواند هرگونه تغییری را در شرایط اعتبار به وجود بیاورد.

 این روش به جهت اینکه برای فروشنده اعتبار چندانی ندارد کمتر از سایر روش‌ها در معاملات اقتصادی از آن استفاده می‌شود.

یکی دیگر از انواع اعتبار اسنادی که در مقابل اعتبار اسنادی قابل برگشت وجود دارد، اسناد غیرقابل برگشت است. در این نوع اسناد اعتباری هرگونه تغییر در شرایط اعتبار از جانب خریدار به موافقت و رضایت فروشنده وابسته است. طرفین باید با هم به توافق برسند تا بتوانند شرایط این اعتبار را تغییر دهند. در معاملات اقتصادی این روش برای فروشندگان قابل توجه بوده و از آن بیشتر استقبال می‌کنند.

اعتبار اسنادی تایید شده روش دیگری است که در آن خریدار مستلزم بوده تا اعتبار صادره از بانک خود را به تایید بانک معتبری که فروشنده مشخص می‌کند، برساند.

دلایل مختلفی برای ایجاد این اعتبار اسنادی در معاملات اقتصادی وجود دارد که دلایل آن می‌توان به نداشتن حیث اعتباری، شرایط نابه‌سامانه اقتصادی و متزلزل بودن سیاسی کشور خریدار اشاره داشت.

اعتبار دیگری نیز وجود دارد که به عنوان اعتبار اسنادی تایید نشده شناخته می‌شود. این نوع اعتبار بدون تایید بانک دیگر ایجاد می‌شود.

توجه داشته باشید که در شرایط این اعتبار اسنادی باید Confirmed  وجود داشته باشد. اگرچه در شرایط اعتبار از این کلمه استفاده نشده باشد این اعتبار یک اعتبار تایید نشده است.

یکی از جذاب‌ترین و بهترین انواع اعتبار اسنادی که در معاملات اقتصادی جایگاه‌ خوبی دارد اعتبار اسنادی قابل انتقال است. در این نوع اعتبار، ذینفع اصلی یعنی خریدار و فروشنده حق این را دارند بخش یا همه اعتبار ایجاد شده خود را به شخص دیگری انتقال دهند.

این نوع اعتبار اسنادی یک امتیاز عالی برای فروشنده محسوب می‌شود، چرا که فروشنده می‌تواند به راحتی این نوع اعتبار را به شخص دیگری انتقال دهد.

در این نوع اعتبار اسنادی ذینفع حق واگذاری یا حتی انتقال بخشی از اعتبار اسنادی را به دیگری ندارند. در معاملات اقتصادی تجارت بین‌المللی عرف آن است که اعتبار غیر قابل انتقال باشد. همچنین در کشور ایران نیز گشایش اعتبار قابل انتقال نیاز به مجوز بانک مرکزی دارد. بیشتر بر روی ایجاد اعتبار اسنادی غیر قابل انتقال تاکید دارند.

انواع اعتبار اسنادی و کاربردهای آن‌ها

اعتبار دیگر با نام اعتبار مدت‌دار یا نسیه شناخته می‌شود. در این نوع اعتبار نیاز نیست که پس از ارائه اسناد طرفین مبلغ مشخص شده را پرداخت کنند. پرداخت وجه در این روش پس از مدتی که تعیین شده است انجام می‌شود.

 در این نوع اعتبار اسنادی فروشنده به خریدار مهلت پرداخت می‌دهد. فروشنده بهای کالای خود را پس از زمان تعیین شده به صورت کامل دریافت می‌کند. معامله اقتصادی در این نوع اعتبار اسنادی بیشتر در کشورهایی که کمبود ارز دارند انجام می‌شود.

یکی دیگر از انواع اعتبار اسنادی که شاید بسیاری از افراد به سراغ آن بروند، اعتبار اسنادی دیداری است. در این اعتبار بانک ابلاغ کننده پس از اینکه اسناد حمل ارائه شده از طرف فروشنده را بررسی کند که تمام شرایط اعتبار اسنادی رعایت شده باشد، بلافاصله وجه تعیین شده را پرداخت می‌کند. این روش با ریسک های خاصی که دارد به نفع فروشنده و خریدار است.

در نگاه اول اعتبار اسناد پشت به پشت کمی دشوار به نظر می رسد اما در ادامه باعث سهولت گردش کار خواهد شد. در این روش اعتبار اسنادی دو اعتبار جدا از یکدیگر ایجاد می‌شود. در اعتبار اول فروشنده به عنوان خریدار اعتبار اسنادی را ایجاد می‌کند.

در نهایت با وجود اعتباری که به نفع وی ایجاد شده است، می‌تواند کالا را از دیگر فروشنده تامین کند. در این صورت فروشنده به راحتی بدون پرداخت نقدی از تامین‌کننده محصول را خریداری کرده و سپس برای خریدار نهایی ارسال می‌کند.

در روش Lc ماده قرمز فروشنده پس از اینکه کالا را برای خریدار ارسال نمود، می‌تواند نیمی از مبلغ خود را به عنوان پیش پرداخت از بانک ابلاغ کننده دریافت کند.

این پیش پرداخت با ضمانت‌نامه به فروشنده تعلق می‌گیرد که در بسیاری از مواقع این ضمانت‌نامه می‌تواند یک تعهد ساده یا تعهدهای معتبر باشد.

دلیل نامگذاری این اعتبار اسنادی به ماده قرمز این است که برای اولین این شرایط  با جوهر قرمز نوشته شده است. از آن پس به این روش، اعتبار ماده قرمز گفته می‌شود.

این روش برای آن دسته از افرادی که به صورت طولانی مدت با یکدیگر کار می‌کنند و معاملات اقتصادی دارند، کاربرد دارد.

در اعتبار اسنادی گردان پس از هر بار استفاده از این اعتبار، تا سطح اعتبار اولیه به همان مبلغ اسناد افزایش پیدا خواهد کرد. یعنی بدون اینکه  نیاز به افتتاح اعتبار دوباره باشد، اعتباری که موجود است به صورت خودکار تجدید می‌شود.

یکی دیگر از انواع اعتبار اسنادی که در داخل کشور استفاده می‌شود، اعتبار اسنادی داخلی است. در این اعتبار  خریداران داخلی در شعب ارزی به نفع فروشندگان داخلی سعی می‌کنند اعتبار اسنادی ارزی را ایجاد نمایند. این نوع اعتبار اسنادی بیشتر برای شرکت‌های تولید صنعتی آهن‌آلات، ماشین سازی و... کاربرد دارد.

اعتبار اسنادی یکی از بهترین و مهم‌ترین ابزاری است که در معاملات اقتصادی، تضمین‌هایی را به خریدار و فروشنده می‌دهد.

یکی از سوالات مهمی که بسیاری از کاربران در خصوص اعتبار اسنادی مطرح می‌کنند این است که این اعتبار چه کاربردهایی دارد؟ در رابطه با این سوال می‌توانیم به موارد زیر اشاره نماییم.

در اعتبار اسنادی تضمین پرداخت وجود دارد . یعنی در این اعتبارها تضمین شده است که اگر فروشنده محصول و کالای خود را به خریدار تحویل دهد، بلافاصله به راحتی از بانک مبلغی را که در قرارداد تعیین شده است را دریافت خواهد کرد. تضمین پرداخت از مهم‌ترین نکاتی است که باید در معاملات اقتصادی رعایت شود.

معاملات اقتصادی با شرکت‌ها و شرکای جدید ریسک‌های زیادی را به همراه دارد. با وجود اعتبار اسنادی این ریسک‌ها به حداقل می‌رسند. چرا که بانک‌ها در این معاملات نقش اصلی را ایفا کرده و باعث می‌شوند معاملات به آسانی انجام شود.

یکی دیگر از کاربردهایی که اعتبار اسنادی در معاملات اقتصادی دارد، این است که در بازارهای بین‌المللی اعتبار بیشتری دارند. به همین جهت می‌توان در سراسر دنیا با شرکای جدید معامله کرد.

برخی از کسب و کارها وجود دارند که برای خرید از آن‌ها نیاز به پیش پرداخت وجود ندارد. همچنین اسناد اعتباری این امکان را در اختیار خریداران قرار می‌دهد تا آن‌ها بتوانند کالاها و مواد اولیه‌ای  را که نیاز دارند بدون نیاز به سرمایه اولیه خریداری کنند. همین مورد می‌تواند باعث بهبود جریان نقدینگی در بازار شود.

با وجود اعتبار اسنادی، شرکت‌ها می‌توانند به راحتی بر روی بخش‌های دیگر شرکت خود تمرکز داشته باشند. در نتیجه برنامه‌ریزی جامع‌تری برای تولید، موجودی و حمل و نقل خواهند داشت.

مزایای اعتبار اسنادی

وجود مزایای اعتبار اسنادی باعث شده امروزه در کسب‌و‌کارهای مختلف از این روش استفاده شود.

از جمله مزایای اعتبار اسنادی در معاملات اقتصادی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

•    در این روش تضمین و امنیت مالی وجود دارد. یعنی پس از اینکه اسناد صحیح حمل از سوی فروشنده ارائه شود، پرداخت مبلغ انجام خواهد شد.

•    ریسک‌های احتمالی در این روش کاهش پیدا می‌کند.  فروشنده در این روش اطمینان دارد که اگر خریدار نتواند مبلغ مشخص شده را پرداخت کند، بانک در قبال این مبلغ متعهد بوده و آن را پرداخت می‌کند.

•     در بازارهای بین المللی نیز باعث کاهش ریسک معامله خواهد شد.  با وجود این روش معامله در بازارهای بین‌المللی  آسان‌تر می‌شود.

•    روش اعتبار اسنادی باعث ثابت شدن نقدینگی فروشندگان خواهد شد و به آن‌ها اجازه می‌دهد که بدون نگرانی در پرداخت‌ها بر روی تولید و بخش‌های دیگر کسب و کار خود تمرکز کنند.

•    در  اعتبار اسنادی تمام شرایط ذکر خواهد شد. در نتیجه خریدار و فروشنده می‌توانند زمان تحویل کالا را به صورت دقیق‌تر مدیریت کنند از آن مطلع باشند.

•    با وجود اعتبار اسنادی فرصت‌های بیشتری نیز در مذاکره وجود دارد؛ بنابراین فروشنده می‌تواند بر روی قیمت، زمان تحویل و... مذاکره کند و شرایط بهتری را برای خود ایجاد نماید.

روش Lc یکی از روش‌های خرید اعتباری مصالح ساختمانی و مقاطع فولادی از جمله میلگرد، میلگرد گالوانیزه، تیرآهن و... به شمار می‌رود.

اعتبار اسنادی این تضمین مالی را از سوی بانک به شما می‌دهد که فروشنده می‌تواند به راحتی در تامین مصالح مورد  نیازتان در کنار شما باشد.

امکان خرید با اعتبار اسنادی شرایطی را ایجاد می‌کند تا طرفین با اطمینان بیشتری برای خرید میلگرد اقدام کنند. امکان فروش میلگرد و سایر مقاطع فولادی در مجموعه بزرگ آهن‌رسان برای خریداران فراهم شده است.

با نوساناتی که در بازار فروش مواد ساختمانی از جمله ورق‌های فلزی وجود دارد، در بسیاری از مواقع خریداران و شرکت‌های ساختمانی دچار مشکلات مالی می‌شوند‌. در نتیجه شما در کنار انواع میلگردها و مقاطع فولادی می‌توانید ورق‌های فلزی را نیز با روش Lc  خریداری کنید.

نظر شما