شناسهٔ خبر: 67262213 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

بازار گزارش می‌دهد؛

افزایش ارزندگی بازار سهام با اجرای سیاست حمایتی دولت

کارشناسان معتقدند فعلا سیاست حمایتی دولت از نظر روانی بر بازار تاثیر گذاشته است. اما افزایش ارزندگی بازار سهام با اجرای آنها اتفاق می‌افتد.

صاحب‌خبر -

بازار؛ گروه بورس: با وجود اینکه معاملات بازار سهام در روزهای اخیر منفی بوده است. اما بازار کاملا ارزنده است. همچنین با توجه به سیاست هایی که دولت درباره اصلاح نرخ خوراک پالایشی ها، تزریق منابع جدید از صندوق توسعه ملی به بازار سهام و اصلاح نهایی بند س تبصره ۶ قانون بودجه را در دستور کار دارد می توان پیش بینی کرد که ارزندگی بازار سهام در آینده نزدیک تقویت خواهد شد.
هرچند در شرایط کنونی به دلیل اینکه در آستانه انتخابات هستیم زمان اجرای دستورالعمل ها مشخص نیست.

جزئیات حمایت از بازار سهام

همین موضوع باعث شده فعالان بازار برای خرید سهام دست نگهدارند. اما این یک واقعیت است که بازار به زودی به روند عادی بر می‌گردد و افرادی که در همین شرایط رکودی اقدام به خرید سهام کرده‌اند در آینده منتفع خواهند شد. در همین رابطه با همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه گفتگو کرده ایم
همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه موضوع حمایت از بازار سهام با اصلاح نرخ خوراک پالایشگاه ها، اصلاح بند س تبصره ۶ و ... می تواند اثر مثبتی در بازار سهام داشته باشد، گفت: اثرگذاری این دستورالعمل‌ها به طور قطع موثر است. فعالان بازار منتظر اجرای مصوبات و تصویب نامه هستند. به همین دلیل آن زمان اثر این پیشنهادات در بازار سرمایه نمایان خواهد شد.

همایون دارابی معتقد است که کابینه دولت بعدی نسبت به این مصوبات و دستورالعمل تصمیم گیری و عمل می‌کنند. بازار در آن مقطع می تواند واکنش خوبی به این اخبار داشته باشد. در مقطع کنونی این خبرها چشم انداز بازار را می تواند تعیین کند

او با بیان اینکه بازار کاهش پی بر یی را تجربه کرده است و همین نکته مثبتی برای ارزندگی نمادهای بورسی است، افزود: با توجه به اینکه وزرا درباره نرخ گذاری کالاها و قیمت دستوری تصمیم گیر هستند. فعلا بازار منتظر استقرار دولت بعدی هستند تا این مصوبات را اجرا کنند. بنابراین کابینه دولت بعدی نسبت به این مصوبات و دستورالعمل تصمیم گیری و عمل می‌کنند. بازار در آن مقطع می تواند واکنش خوبی به این اخبار داشته باشد.
دارابی با تاکید بر اینکه اصلاح نرخ خوراک پالایشگاه ها می تواند به ارزندگی بازار کمک کند، تصریح کرد: در مقطع کنونی این خبر چشم انداز بازار را می تواند تعیین کند. برای ارزیابی اثر آن باید فعالان بازار بدانند محاسبات خود را با چه نرخی انجام دهند که فعلا مشخص نیست.

تاثیر تزریق منابع از صندوق توسعه ملی
او با اشاره به اینکه در مصوبه قبلی خوراک پالایشگاهها نرخ سنگاپور ملاک بوده و به نرخ فوب خلیج فارس تغییر کرده است، اظهار کرد: در حال حاضر اصلاح نرخ خوراک معلوم نیست که آیا قرار است دوباره به نرخ سنگاپور بر گردد یا تغییرات جدیدی خواهد داشت.
دارابی با اشاره به اینکه تزریق منابع از صندوق توسعه ملی می تواند به بازار کمک کند، اظهار کرد: هرچند به دلیل خروج پول از بازار سهام صندوق توسعه ملی هم تضعیف شده و نتوانسته در چند وقت اخیر عملکرد خوبی داشته باشد. اما با تزریق منابع جدید می تواند به فعالسازی بازارگردانها کمک کند. به همین دلیل این ۶۰ میلیون دلاری که قرار شده به بورس تزریق شود برای جبران افت اخیری که رخ داده بکار گرفته می‌شود.

نظر شما