شناسهٔ خبر: 67260858 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

برنامه بریکس برای ایجاد سازوکار مقابله با حملات سایبری

صاحب‌خبر -

شفقنارسانه- پانزدهمین مجمع بین‌المللی فناوری اطلاعات با حضور مقاماتی از کشورهای عضو گروه بریکس و سازمان همکاری شانگهای از جمله جمهوری اسلامی ایران در حالی در روسیه آغاز به کار کرد که موضوع مقابله با حملات سایبری در دستور کار آن است.

به گزارش ایرنا از شبکه تلویزیونی بریکس، وزیر امور خارجه روسیه سه‌شنبه در پیامی به آیین آغاز به کار این رویداد که در شهر خانتی مانسیسک برگزار شد، درباره همکاری‌های بین دولتی در حوزه دیجیتال صحبت کرد.
سرگئی لاوروف افزود: در ماه مه ۲۰۲۴ (اردیبهشت‌ – خرداد ۱۴۰۳)، به ابتکار روسیه، شماری از کشورهای جهان همکاری برای مقابله با حملات سایبری را آغاز کردند.
وی اظهار داشت: انتظار می‌رود که در آینده نزدیک، سازوکار مشابهی در چارچوب بریکس راه‌اندازی شود.
معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران نیز در یکی از نشست‌های این رویداد اعلام کرد:‌ کشورهای عضو گروه بریکس علاوه بر همکاری در زمینه‌هایی مانند انرژی و زیرساخت‌ها، می‌توانند در زمینه فناوری اطلاعات و نوآوری و توسعه هوش مصنوعی، ارتباطات پایداری برقرار کنند.
میثم عابدی خاطرنشان کرد: اکنون ما علاقه‌مند به توسعه مبادلات بشردوستانه از جمله تقویت همکاری‌ها در عرصه آموزش، انتقال تجربه در دیجیتالی سازی صنعت و توسعه پروژه های هوش مصنوعی هستیم.
بنا بر این گزارش، پانزدهمین مجمع بین‌المللی فناوری اطلاعات در روسیه همچنین با برپایی جلساتی با محوریت همکاری‌های گروه بریکس،‌ سازمان همکاری شانگهای،‌ اتحادیه آفریقا و آمریکای لاتین در زمینه توسعه اقتصاد دیجیتال و دیپلماسی دیجیتال همراه بود.
میزگرد فناوری‌های جدید در صنعت رسانه و توسعه محتوا در رسانه‌های جدید نیز با حضور مدیران برخی رسانه‌های کشورهای عضو گروه بریکس برگزار شد.
مجمع بین المللی فناوری اطلاعات نخستین بار سال ۲۰۰۸ در خانتی مانسیسک برگزار شد و در سال‌های بعد ادامه یافت.
در پانزدهمین دوره این رویداد که تا روز پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ ادامه دارد، بیش از ۵۰ رویداد با حضور افزون بر سه‌ هزار شرکت‌کننده از ۴۷ کشور و ۶۱ منطقه روسیه پیش‌بینی شده است.
جمهوری اسلامی ایران، روسیه، چین، هند، آفریقای جنوبی، مصر، اتیوپی، امارات متحده عربی و عربستان سعودی اعضای گروه بریکس را تشکیل می‌دهند.

نظر شما