شناسهٔ خبر: 67260651 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

اصول کار کنتاکتور زیمنس و انواع مختلف آن

کنتاکتور زیمنس وسیله ای الکتریکی است که برای روشن یا خاموش کردن مدار الکتریکی استفاده می شود. نوع خاصی از رله در نظر گرفته می شود. با این حال، تفاوت اساسی بین رله و کنتاکتور این است که کنتاکتور در برنامه هایی با ظرفیت حمل جریان بالاتر استفاده می شود .

صاحب‌خبر -
کنتاکتور زیمنس وسیله ای الکتریکی است که برای روشن یا خاموش کردن مدار الکتریکی استفاده می شود. نوع خاصی از رله در نظر گرفته می شود. با این حال، تفاوت اساسی بین رله و کنتاکتور این است که کنتاکتور در برنامه هایی با ظرفیت حمل جریان بالاتر استفاده می شود، در حالی که رله برای کاربردهای جریان کمتر استفاده می شود. کنتاکتورها را می توان به راحتی در زمین نصب کرد و از نظر اندازه جمع و جور هستند. به طور کلی، این دستگاه های الکتریکی دارای چندین کنتاکت هستند. این کنتاکت ها در بیشتر موارد به طور معمول باز هستند و زمانی که سیم پیچ کنتاکتور روشن می شود، توان عملیاتی را برای بار تامین می کنند. کنتاکتورها بیشتر برای کنترل موتورهای الکتریکی استفاده می شوند.
 
کنتاکتور زیمنس انواع مختلفی دارند و هر نوع مجموعه ای از ویژگی ها، قابلیت ها و کاربردهای خاص خود را دارد. کنتاکتورها می توانند جریان را در طیف وسیعی از جریان ها، از چند آمپر تا هزاران آمپر، و ولتاژ از 24 VDC تا هزاران ولت، قطع کنند. علاوه بر این، این دستگاه های الکتریکی در اندازه های مختلف، از ابعاد دستی گرفته تا اندازه هایی به اندازه یک متر یا حیاط در یک طرف (تقریبا) عرضه می شوند.

 کنتاکتور زیمنس

قطعات کنتاکتور

سه جزء اصلی کنتاکتور زیمنس هستند:
 
  • سیم پیچ یا الکترومغناطیس: این مهمترین جزء یک کنتاکتور است. نیروی محرکه ای که برای بستن کنتاکت ها لازم است توسط سیم پیچ یا آهنربای الکتریکی کنتاکتور زیمنس تامین می شود. سیم پیچ یا آهنربای الکتریکی و کنتاکت ها توسط یک محفظه محافظت می شوند.
    محفظه: دقیقاً مانند محفظه های مورد استفاده در هر برنامه دیگری، کنتاکتورها نیز دارای یک محفظه هستند که عایق و محافظت در برابر تماس پرسنل با کنتاکت ها را فراهم می کند. محفظه محافظ از مواد مختلفی مانند پلی کربنات، پلی استر، نایلون 6، باکلیت، پلاستیک های ترموست و غیره ساخته شده است. به طور کلی، کنتاکتور قاب باز دارای یک محفظه اضافی است که از دستگاه در برابر آب و هوای بد، خطرات انفجار، گرد و غبار و روغن محافظت می کند.
    کنتاکت ها: این یکی دیگر از اجزای مهم این دستگاه الکتریکی است. وظیفه حمل جریان کنتاکتور توسط کنتاکت ها انجام می شود. انواع مختلفی از کنتاکت ها در کنتاکتور زیمنس وجود دارد که عبارتند از فنرهای تماسی، کنتاکت های کمکی و کنتاکت های برق. هر نوع تماس نقشی جداگانه دارد.
 

نحوه عملکرد کنتاکتور

اصل عملکرد یک کنتاکتور زیمنس: جریانی که از کنتاکتور می گذرد، آهنربای الکتریکی را تحریک می کند. آهنربای الکتریکی برانگیخته میدان مغناطیسی تولید می کند و باعث می شود که هسته کنتاکتور آرمیچر را به حرکت درآورد. یک کنتاکت معمولی بسته (NC) مدار بین کنتاکت های ثابت و کنتاکت های متحرک را کامل می کند. این اجازه می دهد تا جریان از این کنتاکت ها به بار عبور کند. هنگامی که جریان حذف می شود، سیم پیچ برق گرفته می شود و مدار را باز می کند. کنتاکت کنتاکتورها به دلیل عملکرد سریع باز و بسته شدنشان شناخته می شوند.
 کنتاکتور زیمنس در ایران

انواع مختلف دستگاه های کنتاکتور

سوئیچ تیغه چاقو
سوئیچ تیغه چاقو قبلاً در اواخر دهه 1800 مورد استفاده قرار گرفت. احتمالاً این اولین کنتاکتوری بود که برای کنترل (راه اندازی یا توقف) موتورهای الکتریکی استفاده شد. سوئیچ از یک نوار فلزی تشکیل شده بود که روی یک کنتاکت می افتاد. این سوئیچ دارای اهرمی برای پایین کشیدن سوئیچ یا بالا بردن آن بود. در آن زمان، باید سوئیچ تیغه چاقو را با ایستادن در کنار آن به حالت بسته تراز می کرد.
کنترل کننده دستی
از آنجایی که استفاده از سوئیچ تیغه چاقو به طور بالقوه خطرناک شد، مهندسان یک دستگاه قیمت کنتاکتور زیمنس دیگر را ارائه کردند که تعدادی ویژگی را ارائه می کرد که در سوئیچ تیغه چاقو وجود نداشت. از این دستگاه به عنوان کنترل کننده دستی یاد می شد. این ویژگی ها عبارت بودند از:
 
  • ایمن برای کار کردن
    واحد غیر در معرض، که به درستی محفظه شده است
    اندازه فیزیکی کوچکتر
    کنتاکت های تک شکسته با کنتاکت های دوتایی جایگزین شدند
همانطور که از نام آنها پیداست، کنتاکت های دوبریک می توانند مدار را در دو مکان به طور همزمان باز کنند. بنابراین، حتی در فضای کوچکتر، به شما امکان می دهد با جریان بیشتری کار کنید. کنتاکت های Double break اتصال را به گونه ای تقسیم می کنند که دو مجموعه از کنتاکت ها را تشکیل می دهد.
 
سوئیچ یا دکمه کنترل دستی از راه دور کار نمی کند و به طور فیزیکی به کنترلر متصل است.
 
هنگامی که کنترل کننده دستی توسط اپراتور فعال می شود، مدار قدرت درگیر می شود. پس از فعال شدن، الکتریسیته را به بار می برد. به زودی کنتاکتورهای دستی جایگزین سوئیچ های تیغه چاقو شدند و حتی امروزه نیز انواع مختلفی از این نوع کنتاکتورها مورد استفاده قرار می گیرد.
 
کنتاکتور مغناطیسی
کنتاکتور مغناطیسی نیازی به دخالت انسان ندارد و به صورت الکترومکانیکی عمل می کند. این یکی از پیشرفته ترین طراحی های کنتاکتور زیمنس است که می توان از راه دور کار کرد. بنابراین، به از بین بردن خطرات ناشی از کار دستی آن و قرار دادن پرسنل عملیاتی در خطر بالقوه کمک می کند. تنها مقدار کمی جریان کنترلی توسط کنتاکتور مغناطیسی برای باز یا بسته شدن مدار مورد نیاز است. این رایج ترین نوع کنتاکتور مورد استفاده در کاربردهای کنترل صنعتی است.
 قیمت کنتاکتور زیمنس
 

برنامه های کاربردی

کنترل روشنایی
کنتاکتورها اغلب برای کنترل مرکزی تاسیسات روشنایی بزرگ مانند ساختمان اداری یا خرده فروشی استفاده می شوند. برای کاهش مصرف برق در کویل های کنتاکتور از کنتاکتورهای ضامنی استفاده می شود که دارای دو سیم پیچ عامل هستند. یک سیم پیچ، به طور لحظه ای انرژی، اتصالات مدار قدرت را می بندد، که سپس به طور مکانیکی بسته نگه داشته می شوند. سیم پیچ دوم مخاطبین را باز می کند.
 
استارت موتور الکتریکی
کنتاکتور زیمنس می توانند به عنوان یک استارت مغناطیسی استفاده شوند. استارت مغناطیسی وسیله ای است که برای تامین برق موتورهای الکتریکی طراحی شده است. این شامل یک کنتاکتور به عنوان یک جزء ضروری است، در حالی که محافظت از قطع برق، ولتاژ و اضافه بار را نیز فراهم می کند.
 
ما در اتوماسیون فرسان نمایندگی زیمنس سعی کردیم  مقاله ای جامع و کامل در ارتباط با لوگو زیمنس تهیه کنیم. گروه فنی و مهندسی اتوماسیون فرسان تامین کننده، مجری و مشاور پروژه های اتوماسیون صنعتی زیمنس فعالیت خود را از سال 1394 با تهیه و نگهداری پیوسته مجموعه وسیعی از تجهیزات به همراه ارائه خدمات فنی مناسب و به روز شروع کرده و در تلاش است برای سهولت در انتخاب تجهیزات، مشخصات و اطلاعات فنی آن ها را دسته بندی کرده تا مراجعین محترم به وب سایت اتوماسیون فرسان برای انتخاب قطعات به راحتی هر چه بیشتر به تجهیزات اتوماسیون زیمنس مانند کنتاکتور زیمنس ، کلید حرارتی زیمنس  ، کلید اتوماتیک  زیمنس ، کلید مینیاتوری زیمنس ، سافت استارتر زیمنس ،  plc زیمنس ، لوگو  زیمنس و ... دسترسی پیدا کنند. همچنین می توانید قیمت کنتاکتور زیمنس ، قیمت plc  زیمنس، قیمت سافت استارتر زیمنس را چه به صورت عمده چه به صورت تکی فقط با یک تماس با شماره های 02136348203 - 02136613601 از کارشناسان فنی اتوماسیون فرسان استعلام بگیرید.
 

برچسب‌ها:

نظر شما