شناسهٔ خبر: 67259930 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

ویترین روزنامه ها/ نگاه کارشناسانه «دنیای اقتصاد» درباره عامل اصلی تورم ترکیه/ انتقاد «آرمان امروز» به فقدان مناظره اجتماعی در برنامه کاندیداها

صاحب‌خبر -

شفقنارسانه_ صفحه یک روزنامه‌ها به عنوان ویترین در مقابل چشم خواننده است به همین جهت انتخاب تیتر، عکس و مطالب فرعی در این صفحه اهمیت زیادی دارد تا خواننده را به داخل متن بکشاند و همراه خود کند. در این گزارش سعی کردیم با نگاهی به روزنامه‌های امروز، آن‌هایی که دارای مطالب خوب و مخاطب محور و یا محل نقد و بحث هستند، مورد بررسی قرار دهد.

به گزارش شفقنارسانه، «تجویز وارونه مدل ترکیه» تیتر روزنامه دنیای اقتصاد است که در گزارشی به بررسی این مسئله پرداخت که آیا عامل اصلی تورم، پیوستن ترکیه به سازمان‌های جهانی بوده است؟ این روزنامه توضیح داد: «مطابق بررسی‌ها، در دو دهه اخیر اقتصاد ترکیه توانسته با تعامل با اقتصادهای جهان، رشد اقتصادی میانگین خود را در بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۲۲ به ۵.۴درصد برساند که تاثیر عمیقی بر رفاه شهروندان ترکیه داشته است. اما در این دو دهه وضعیت تورمی این کشور متفاوت بود. این کشور پس از تورم‌های بالا در سال۲۰۰۱، برنامه‌ای برای مهار تورم مطابق با اصول جهانی علم اقتصاد پیاده کرد و توانست تا سال۲۰۱۷ تورم را تک‌رقمی نگه دارد. اما در سال‌های اخیر، کاهش استقلال بانک مرکزی و اعمال نظرهای غیر کارشناسی اردوغان، یکی از عوامل بازگشت تورم به این اقتصاد بوده که ارتباطی با مبانی علم اقتصاد و سازمان‌های بین‌المللی نداشته‌است.»

«چرا مناظره اجتماعی برای نامزدها نداریم؟» تیتر روزنامه آرمان امروز است که در گزارشی به اهمیت پرداختن کاندیداهای انتخاباتی درباهر موضوعات اجتماعی اشاره کرد. این روزنامه توضیح داد: « کمتر از ۱۰ روز تا چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری زمان باقی مانده و شش کاندیدا در حال تبیین و معرفی برنامه های خود در جهت متقاعد کردن مردم برای سکانداری ریاست قوه مجریه هستند. در این میان یکی از موضوعات کمتر به آن پرداخته شده در برنامه های کاندیداها، موضوعات گسترده و فراگیر اجتماعی هستند. موضوعاتی از قبیل طلاق که در سال ۱۴۰۲، با شیب تندی به خط قرمز رسید، یا میزان فرونشست زمین که ایران را در رتبه دوم بالاترین نرخ فرونشست در دنیا قرار داده است. وضعیت خانواده، آب، اعتیاد و امنیت اجتماعی، سرقت های خرد و گوشی قاپی، نشاط اجتماعی، مسائل زنان و دختران، تحول در نظام آموزش و پرورش، ترافیک و آلودگی هوا و در کل جرایم اجتماعی سنتی و مدرن نیز چندان تعریفی ندارد و در انتظار مسئولان جدید است تا بتوانند با اتخاذ راهکارهای عملیاتی، آنها را بهبود ببخشند. اما در طول یک هفته گذشته ما هرچه وعده های نامزدهای انتخابات را شنیدیم، کمتر به این موضوعات ورود پیدا کردند.»

در ادامه صفحه یک سایر روزنامه ها را ببینید….

نظر شما