شناسهٔ خبر: 67259911 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

تلاش و تقلای مولداوی برای دوری از روسیه- در سایه جنگ اوکراین/گزارش بلومبرگ

صاحب‌خبر -

شفقنا آینده- بلومبرگ در مطلبی تحت عنوان مبارزه- یا تقلای- مولداوی به تلاش‌های این کشور برای خروج از مدار روسیه در سایه جنگ در اوکراین اشاره کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا از شبکه خبری بلومبرگ؛ به نظر می‌رسد که مولداوی به عنوان یکی از فقیرترین کشورهای اروپا، این روزها توجه به مراتب بیشتری نسبت به جایگاه و موجودیتش را به خود جلب کرده است.

چند هفته پیش- در پایان ماه می- آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا سری به کیشینائو- پایتخت مولداوی- زد و در توقف کوتاهش در آن‌جا پیشنهاد ایالات متحده برای حمایت و کمک به مبارزه مولداوی با مداخله روسیه را مطرح کرد.

بعد از آن هم در هفته‌های اول ماه ژوئن، اجلاس گروه هفت از مسکو خواست تا از تلاش‌ برای دامن زدن به تنش‌های اجتماعی در این جمهوری متعلق به شوروی سابق- با استفاده از «اطلاعات جعلی و نادرست و پروپاگاندا»- دست بردارد.

مولداوی که بین اوکراین و اتحادیه اروپا و البته رومانی- به عنوان یکی از اعضای ناتو- واقع شده؛ در چند وقت اخیر تحت رهبری مایا ساندو یک مسیر غرب‌گرایانه را دنبال کرده که می‌تواند آن را برای همیشه از مدار روسیه خارج کند.

این موضوع این کشور را در قلب مبارزه ژئوپلیتیکی بین واشنگتن و بروکسل از یک سو و مسکو از سوی دیگر قرار داده است.

این کشمکشی است که در حوالی ماه اکتبر- هم‌زمان با برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری مولداوی و رفراندوم قانون اساسی این کشور- به نقطه اوج خود خواهد رسید. در ماه اکتبر قرار است در انتخابات ریاست‌جمهوری مولداوی مشخص شود که آیا مایا ساندو در سمت خود باقی خواهد ماند یا خیر. البته در کنار انتخابات ریاست‌جمهوری یک همه‌پرسی نیز در مورد تغییرات مورد نیاز قانون اساسی برای الحاق به اتحادیه اروپا برگزار خواهد شد- که خود این هم در زمینه تعیین مسیر حرکت مولداوی در آینده نزدیک نقش مهمی خواهد داشت.

دولت مولداوی و شرکا و متحدین غربی این کشور می‌گویند که دولت روسیه در چند وقت اخیر به شدت به دنبال تاثیرگذاری بر نتیجه این دو انتخابات بوده- و به عبارت بهتر روسیه کانون تلاش‌های خود را بر تأثیرگذاری بر نتیجه این دو رای‌گیری قرار داده است.

به خصوص که برخی از بازیگران داخلی عرصه سیاست مولداوی گارد بازی در مقابل هر گونه نفوذ خارجی دارند.

منطقه جدایی‌طلب ترانس‌نیستریا یکی از این مناطق است، اگرچه دولت مرکزی کیشینائو به دلیل روابط تجاری فزاینده با اتحادیه اروپا کمتر نگران دخالت این اتحادیه در انتخابات است.

منطقه خودمختار گاگاوزیا را در این میان می‌توان خار دیگری در چشم مایا ساندو دید.

رهبر این منطقه خودمختار- اوگنیا گوتول- که بارها و بارها با پرزیدنت ولادیمیر پوتین دیدار کرده؛ هفته گذشته از سوی ایالات متحده با تحریم‌هایی روبرو شد که معمولا به دلیل ارتباط با روسیه روی کشورها و آدم‌های مختلف اعمال می‌شود.

مولداوی می‌داند که سرنوشتش تا حد زیادی به نتیجه جنگ روسیه با اوکراین بستگی خواهد داشت.

از این نظر این کشور این فرصت را دارد تا در انتخابات بیستم اکتبر یک سیگنال غیرقابل انکار درباره آینده سیاسی مورد علاقه‌اش ارسال کند.

در شرایطی که رقابت گسترده غرب با روسیه روز به روز شدیدتر می‌شود، نتیجه انتخابات مولداوی اگر با پیروزی غربگرایان تمام شود، می‌تواند یک پیروزی بالقوه مهم به نفع غرب قلمداد شود.

متن کامل این مطلب را در بلومبرگ بخوانید

نظر شما