شناسهٔ خبر: 67259901 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

دیده‌بان حقوق بشر:‌ چین به پاک کردن نام روستاهای مسلمانان اویغور متهم شده است

صاحب‌خبر -

شفقنا- بر اساس گزارش جدید دیده‌بان حقوق بشر، چین به‌طور «سیستماتیک» نام صدها روستا را با معنای مذهبی، تاریخی یا فرهنگی برای اویغورها به نام‌هایی تغییر داده است که با ایدئولوژی حزب کمونیست چین همخوانی داشت باشد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا- الجزیره نوشت: این گروه حقوق بشری گفت: 630 روستا را در منطقه غربی سین کیانگ شناسایی کرده است که نام آنها به این روش با حذف داده های سال 2009 تا 2023 در وب سایت اداره ملی آمار تغییر یافته است.

مایا وانگ، سرپرست چین در دیده‌بان حقوق بشر گفت: مقامات چینی صدها نام روستای سین‌کیانگ را از نام‌هایی که از نظر معنایی برای اویغورها غنی هستند، تغییر داده‌اند. به نظر می‌رسد این تغییرات بخشی از تلاش های دولت چین برای پاک کردن عبارات فرهنگی و مذهبی اویغورها است.

سیاست های چین در سین کیانگ در سال 2018 توجه بین المللی را به خود جلب کرد، زمانی که سازمان ملل اعلام کرد حداقل یک میلیون مسلمان اویغور و سایر اقلیت های ترک در شبکه ای از مراکز آموزش بازپروری می شوند. پکن می‌گوید که این اردوگاه ها مراکز آموزش حرفه ای هستند که زبان ماندارین تدریس می‌کنند و سایر مهارت های لازم برای مقابله با افراط گرایی و جلوگیری از تروریسم را آموزش می دهند.

افشای اسناد رسمی دولتی، تحقیقات گروه‌های حقوق بشر و دانشگاهیان، و همچنین شهادت خود اویغورها نشان داد که اویغورها نیز هدف سوء استفاده‌های دیگر از عقیم‌سازی اجباری تا جدایی خانواده‌ها و هدف قرار دادن باورها و سنت‌های مذهبی قرار گرفته‌اند.

براساس این گزارش: اکثر تغییرات نام روستاها بین سال‌های 2017 و 2019 و در اوج سرکوب اویغورها انجام شده است. ارجاع به تاریخ اویغور، از جمله نام پادشاهی‌ها، جمهوری‌ها و رهبران محلی آن قبل از جمهوری خلق چین تغییر یافته است. نام دهکده‌ها نیز اگر شامل اصطلاحاتی می‌شدند که اعمال فرهنگی اویغور را پیشنهاد می‌کردند، مانند مزار (زیارتگاه)، و دوتار (عود دو سیم) تغییر کرده‌اند.

از جمله نمونه های این گزارش، روستای قطب الدین مزار در کاشغر بود که در اصل به نام زیارتگاه قطب الدین شیرازی، شاعر ایرانی قرن سیزدهم نامگذاری شده بود، اما در سال 2018 به روستای گل رز معروف شد. روستای دوتار در شهرستان کاراکاکس هم در سال 2022 به روستای پرچم سرخ تغییر نام داد.

این خبر را در الجزیره ببینید

نظر شما