شناسهٔ خبر: 67259858 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

برچسب‌ها نظر شما آخرین اخبار وبگردی

۱۰۰ درصد اقتصاد در اختیار دولت است/ لزوم رسیدگی به ناترازی‌های بزرگ در اقتصاد ایران

یک کارشناس اقتصاد سیاسی با تاکید بر اینکه ساماندهی عرصه اقتصادی کشور به‌طور کامل در حیطه اختیارات رئیس جمهور است، از لزوم رسیدگی به ناترازی‌های بزرگ در اقتصاد ایران در دولت آینده خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، سعید لیلاز کارشناس اقتصاد سیاسی در ستاد مردمی پزشکیان بیان کرد: اختیارات رئیس جمهور در ایران را دست کم نمی‌گیرم. طبق قانون اساسی رئیس جمهور حداقل می‌تواند در صحنه اقتصادی، سیاستگزاری کند.

وی افزود: حوزه سیاست خارجی، حوزه امنیت اجتماعی و فرهنگی در حیطه سیاستگزاری دولت نیست اما حوزه اقتصاد که از نظر من ۷۰ تا ۸۰ درصد زندگی انسان در این حوزه است، تحت اختیار رئیس جمهور است.

لیلاز گفت: کشور در آستانه یک تغییر بزرگ قرار دارد. اساس تغییرات بزرگ داخلی است. از جنگ جهانی دوم به این طرف هرگز در ایران مسئله خارجی، یک مسئله تعیین کننده نبوده است. همواره مسئله داخلی مسئله تعیین کننده ما بوده است و اکنون هم همین‌طور است.

وی اضافه کرد: ما باید به ناترازی‌های بسیار بزرگی در اقتصاد ایران رسیدگی کنیم. ناترازی انرژی و صندوق‌های بازنشستگی در اختیار دولت است. ما سال گذشته و امسال نصف نرخ تورم، قدرت خرید کارگران، مستمری بگیران، بازنشستگان و کارکنان ایران را افزایش دادیم.

این کارشناس اقتصاد سیاسی ادامه داد: فقط در دو سال گذشته قدرت خرید ۲۰ میلیون خانوار و حقوق بگیر ایرانی نصف شده است. این مسائل در اختیار رئیس جمهور است. چه کسی می‌گوید که دولت ضعیف است و کاری از دستش بر نمی‌آید؟ صد درصد معیشت مردم در اختیار دولت است.

وی یادآور شد: اکنون در شرایطی به سر می‌بریم که بدون مراجعه به مردم و بدون مراجعه به طبقه متوسط، این کشور قابل اداره نخواهد بود. به همین دلیل به نظر می‌رسد ما به یک وفاق رسیده‌ایم. ارکان اصلی قدرت در ایران به جمع‌بندی رسیده‌اند و توده مردم هم به جمع‌بندی رسیده‌اند.

پولی برای فساد نداریم

لیلاز گفت: زمان تغییرات صلح‌آمیز اما ژرف و عمیق فرا رسیده است. این تغییرات جز به کمک دولتی که متکی به مردم باشد، عملی نیست. اکنون حل مسئله ناترازی‌های بنزین، مقابله با شبکه بانکی فاسدی که در ایران با آن روبرو هستیم و مقابله با فساد وحشتناکی که در کشور هست، یک ضرورت است.

وی اضافه کرد: از سه جریان بزرگی که اکنون در این انتخابات نمایندگی دارند، یکی که می‌گوید به کره شمالی برگردیم، آن دیگری می‌گوید که با حمله گاز انبری می‌توان مسئله را جمع کرد و با پروژه‌هایی که یک تومان برآورد کنیم اما ۱۰ تومان برای آن هزینه کنیم، می‌شود کشور را اداره کرد. ما پولی برای فساد نداریم.

این کارشناس اقتصاد سیاسی توضیح داد: ما نمی‌توانیم به آن فرد رای بدهیم و شاهد این باشیم که شما در صحنه نیایید و ۱۰ میلیون به آن آقا رای بدهند و او رئیس جمهور شود.

وی افزود: در این شرایط بین‌المللی پیچیده که انتخابات آمریکا در پیش است، باید از موضع قدرت با غرب روبرو شویم. با یک انتخابات ضعیف به هیچ وجه نمی‌توانیم حقوق کشور را استیفا کنیم.

لیلاز تاکید کرد: شرکت در انتخابات به ما حداکثر مشروعیت را برای تعامل قدرتمندانه با غرب می‌دهد. اکنون تخاصم در سطح بین‌المللی یا از نظر نظامی یا اقتصادی است. ولی ما اگر بتوانیم با حداکثر مشروعیت و مشارکت در این انتخابات شرکت کنیم، به نظر من دست فرمان کل حکومت در ایران این است که رویکردش را در تعامل با غرب تغییر بدهد.

وی افزود: من صادقانه بگویم که معتقدم عامل به فرجام نرسیدن برجام ایالات متحده آمریکاست نه جمهوری اسلامی. این اختلاف نظر را با خیلی از دوستان اصلاح طلبمان دارم. من حقیقت را بیشتر از هر کس دیگری دوست دارم. فکر می‌کنم این آمریکایی‌ها هستند که از طریق اعمال فشار بر ایران مانع برجام هستند.

این کارشناس اقتصاد سیاسی گفت: دیدید که دونالد ترامپ به محض اینکه به قدرت رسید از برجام خارج شد. جمهوری اسلامی هم یکسال دست نگه داشت. اگر من مسئول سیاست خارجی ایران باشم برای خروج یک گرم از اورانیوم غنی شده در راستای رفاقت با آمریکا مخالفت می‌کنم.

وی اضافه کرد: آمریکایی‌ها به شرطی دست از این رفتار بر می‌دارند که بدانند دولت در ایران با حداکثر پشتوانه مردمی روبرو است. مثل دوره‌ای که ظریف وزیر خارجه بود. بنابراین ما با یک دولت حداقلی ضعیف هرگز به نقطه‌ای که می‌خواهیم حتی برای بهبود روابط بین‌المللی برسیم؛ نخواهیم رسید. ضمن اینکه عامل اصلی تنش بین ایران و آمریکا را در سطح ایالات متحده می‌بینم.

کاهش قیمت نفت خام در دولت روحانی

لیلاز با اشاره به مباحث مطرح شده در مناظره‌های انتخاباتی گفت: در حق روحانی بی‌انصافی شد. دولت روحانی نتیجه‌اش خیلی منفی نبود. تا سال ۹۶ اقتصاد ایران رو به جلو می‌رفت. در بهترین سال برجام درآمد نفتی دولت آقای روحانی معادل بدترین سال تحریم‌ها در دوره احمدی نژاد بود.

وی افزود: زیرا به محض اینکه آقای روحانی به قدرت رسید، قیمت نفت خام کاهش پیدا کرد، ولی نتیجه آن دولت هم خیلی وحشتناک نبود. ما با یک فشار حداکثری روبرو بودیم.

این کارشناس اقتصاد سیاسی یادآور شد: دوستانی که از آقای روحانی انتقاد می‌کنند یادشان رفته است که مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا و مرد امنیتی شماره یک این کشور اعلام کرد که جمهوری اسلامی ژانویه سال ۲۰۱۹ میلادی را نخواهد دید. یادتان رفته است؟ آنهایی که از گذشته انتقاد می‌کنند لات کوچه خلوت هستند و یادشان رفته است که اصلا بنا بوده است که اکنون این کشور نباشد.

وی اضافه کرد: در دوره روحانی یک فشار حداکثری را همزمان با موج کرونا که در تاریخ ایران هر دو بی‌همتاست، گذراندیم. این دولت با پدیده‌ای به نام ترامپ روبرو شد اما به شما قول می‌دهم که اگر در صحنه باشیم و حضورمان را در صحنه حفظ کنیم، همواره این تضمین وجود دارد که کشور پیش برود و اگر کنار بکشیم، همان اتفاقی رخ می‌دهد که در سال ۱۴۰۰ رخ داد.

لیلاز گفت: وقایع ۸۸ به این خاطر بود که درآمد نفتی داشتیم و این درآمدها به عرش اعلا رسید. یک آقایی بود که می‌گفت اگر بقیه را بیرون بیاندازیم، می‌توانیم این درآمدها را بخوریم. اکنون دیگر نفتی وجود ندارد. اگر درآمد نفتی وجود داشت، همین هم به پزشکیان نمی‌رسد.

وی ادامه داد: اتفاقی که در صحنه مادی رخ می‌دهد، این است که کشور با کمبود شدید منابع روبرو شده است؛ بنابراین فردی را نیاز دارند که با مشارکت حداکثری با بیشترین تکیه بر بدنه کارشناسی کشور و تکنوکرات‌های شریف ایرانی مسایل کشور را حل کند.

لیلاز اضافه کرد: نمونه عینی را در آقای ظریف می‌بینیم. همواره معتقدم بعد از نصرالله انتظام که ۸۰ سال پیش در سیاست خارجی ایران بود، هرگز وزیر خارجه‌ای به خوبی و تسلط ظریف نداشتیم. قول می‌دهم بقیه حوزه‌ها هم مثل آقای ظریف خواهد بود.

وی بیان کرد: علت اینکه کارشناس آوردن در صحنه موضوعیت پیدا کرده است، این است که منابع مالی نداریم. وفور شما را از تعقل در اقتصاد سیاسی و اجتماعی بی‌نیاز می‌کند. وقتی پول دارید، نیاز به عقل ندارید.

معلمان اولین قربانیان فشارهای مالی

این کارشناس اقتصاد سیاسی در پاسخ به سئوالی درباره حقوق معلمان توضیح داد: متاسفانه در فشارهای مالی اولین قربانیان معلمان هستند. من از این قضیه بسیار متاسف هستم. به شما قول می‌دهم که هم این امکان عملی به لحاظ علم اقتصاد وجود دارد و هم اراده پزشکیان این است که یک تحول بنیادین در دستمزد همه اقشار حقوق بگیر ایران اعم از خصوصی و دولتی رخ دهد.

وی افزود: این دولت بر خلاف دیگر دولت‌ها به بدنه مشروعیت مردمی متکی است. به بدنه کارشناسی متکی است. می‌تواند اصلاحات بزرگی انجام دهد، در عین حال با حکومت درگیر نخواهد شد و از سطح تنش‌ها کم می‌کند.

لیلاز توضیح داد: در ایران مقدار زیادی انرژی به خاطر این درگیری‌ها از دست دادیم. به شما اطمینان می‌دهم که جامعه‌ای به مراتب آرام‌تر و امیدوارتر خواهیم داشت.

وی افزود: تصور عمومی مردم این است که دولت و حکومت خواسته‌هایشان برعکس مردم است. این تصویر را پزشکیان تغییر می‌دهد. باورم این نبود که مرحوم رئیسی می‌خواهد بد عمل کند اما او نمی‌توانست جو سوء ظن و بی‌اعتمادی را ذوب کند و شرایط را آماده کند و بگوید من می‌خواهم به شما خدمت کنم. پزشکیان تمام این یخ‌ها را ذوب خواهد کرد. یک هم‌افزایی بزرگ در ایران ایجاد خواهد شد.

نظر شما