شناسهٔ خبر: 67259177 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میراث آریا | لینک خبر

از ژاپن تا یونان، زنان اجازه ورود به این ۴ مکان را ندارند!

اسدالله حقانی

۴ نقطه از جهان که برخی از آنها در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد، اما به دلیل مناظر بسیار دیدنی و جذاب یا وجود آثار تاریخی بسیار منحصر به فرد، صدها سال است که ورود گردشگران زن به این مقاصد ممنوع شده است.

صاحب‌خبر -

۴ نقطه از جهان که برخی از آنها در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد، اما به دلیل مناظر بسیار دیدنی و جذاب یا وجود آثار تاریخی بسیار منحصر به فرد، صدها سال است که ورود گردشگران زن به این مقاصد ممنوع شده است. بنابراین اگر به عنوان یک زن در جستجوی دریافت ویزای گردشگری برای ورود به این مناطق هستید از همین حالا بدانید که تلاش بیهوده کرده‌اید.
اما این نقاط در کدام کشورهای جهان قرار دارند؟

کوه مقدس در شبه جزیره آتوس یونان

بیشتر از هزار سال است که پیروان مسیحیت ارتدوکس و راهبان این شاخه از مسیحیت به ده‌ها صومعه ارتدکس شرقی در کوه آتوس و اطراف آن در شبه جزیره زیبای شمال یونان که به دلیل مناظر دیدنی و هنرهای کمیاب شهرت دارد هجوم برده‌اند. دامنه «کوه مقدس» یونان در سال ۱۹۹۰در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت و می‌توانست مقصد خوب گردشگری جهان باشد اما، این مقصد گردشگری جهانی به روی زنان بطور کامل بسته است.

از سال ۱۰۴۶ میلادی تاکنون ورود زنان و هر گونه جاندار ماده به غیر از گربه‌های ماده به شبه جزیره آتوس ممنوع است. صومعه‌های واقع در کوه مقدس آتوس ورود زنان را به این دلیل منع کرده‌اند که مسیحیان ارتدوکس معتقدند کوه آتوس تنها متعلق به مریم باکره است و هیچ زن دیگری نمی‌تواند از آن بازدید کند. 

از ژاپن تا یونان، زنان اجازه ورود به این ۴ مکان را ندارند!

با این حال این ممنوعیت هزار ساله نتوانسته است زنان را از تلاش برای ورود به آتوس منع کند و برخی از زنان سعی کرده‌اند با پوشیدن لباس‌های مردانه به این شبه جزیره سفر کنند. اما سال ۲۰۱۹ مجموعه‌ای از استخوان‌های زنان زیر کلیسای بیزانسی در این مکان کشف شد. بدین ترتیب کوه آتوس مردانه باقی مانده و در همین وضعیت به شکل قانونی و به صورت خودمختاری از سوی دولت یونان محافظت می‌شود. یک ماده قانونی در قوانین اروپا وضعیت ویژه کوه آتوس در ممنوعیت ورود زنان را به دلایل ماهیت معنوی و مذهبی توجیه کرده است.

از ژاپن تا یونان، زنان اجازه ورود به این ۴ مکان را ندارند!


کوه اومینه در جزیره هونشو ژاپن

ورود زنان به کوه اومینه که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده و به کوه مقدس شهرت دارد، ممنوع است. معابد و زیارتگاه‌های آیین شینتو و بودایی این منطقه مدت‌هاست که میزبان گردشگران مرد و اعضای خانواده امپراتوری ژاپن است. مسیرهای کوهستانی ناهموار این کوه به شدت سرسبز هستند و چشم‌انداز کوهستانی آن بسیار آرام و بی‌نظیر است. با این حال ورود زنان به این کوه مطلقا ممنوع است.

این ممنوعیت هزار سال است که تداوم یافته و زنان هرگز قادر به رفتن به قله اومینه نیستند. آنها نیز معتقدند حضور زنان در این منطقه حواس زائران مرد را پرت می‌کند. این ممنوعیت البته با اعتراض‌های فراوان زنان علاقمند به سفر به کوه اومینه مواجه شده است. سال ۲۰۰۴ بیش از ۱۰ هزار زن در ژاپن درخواست برچیدن ممنوعیت ورود زنان به این میراث جهانی یونسکو را داشتند.

از ژاپن تا یونان، زنان اجازه ورود به این ۴ مکان را ندارند!


جزیره اوکینوشیما در ژاپن

مقامات جزیره اوکینوشیما در ژاپن نیز برغم آنکه در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد، اما ورود زنان به جزیره را ممنوع کرده‌اند. این جزیره دارای سه معبد است که به الهه‌های دریا اختصاص داده شده است و ساکنانش این جزیره را پرستش می‌کنند. براساس یک سنت کهن، مردان نیز از سال ۲۰۱۶ ملزم شده‌اند پیش از قدم گذاشتن بر خاک جزیره خود را با آب دریا تطهیر کنند. گفته می‌شود، سفر کوتاه به این جزیره برای زنان «خیلی خطرناک» است و ورود آنها به دلیل حفظ امنیت جانی‌شان به جزیره ممنوع است. این جزیره توسط گروهی چرخشی از مردان مذهبی آیین شینتو اداره می‌شود. یونسکو این جزیره را به عنوان «نمونه‌ای استثنایی از سنت پرستش یک جزیره مقدس» در فهرست میراث جهانی خود ثبت کرده است.

به این جزیره البته در بسیاری مواقع برای هر دو جنس زن و مرد ممنوع است، اما هر سال صدها مرد برای حضور در یک جشنواره آیینی از این جزیره دیدن می‌کنند و فقط اجازه دارند روی خاک آن قدم بگذارند و حق گردش در جزیره را ندارند.

از ژاپن تا یونان، زنان اجازه ورود به این ۴ مکان را ندارند!


پارک ملی بند امیر در بامیان افغانستان

سال ۲۰۲۳ طالبان در افغانستان ورود زنان به بند امیر را ممنوع کرد. این در حالی است که پیش از این تصمیم محیط‌بانان زن اداره پارک ملی بند امیر را در افغانستان برعهده داشتند. بند امیر که طبیعت آن شبیه به گراند کانیون آمریکا است در ولایت بامیان قرار دارد و نخستین پارک ملی در افغانستان است. پارک ملی بند امیر با ۳۲۰ کیلومتر مربع مساحت، دریاچه‌های بسیار دیدنی، صخره‌های سر به فلک کشیده و تالاب‌های پرآب زیادی را در خود جای داده است. این پارک ملی در سال ۲۰۰۹ افتتاح شد و نامزد دریافت جایزه یونسکو شد و به عنوان نماد پیشرفت افغانستان پس از جنگ مورد ستایش قرار گرفت. با این حال، در سال ۲۰۲۳، دولت افغانستان به رهبری طالبان اعلام کرد که پارک ملی برای بازدیدکنندگان زن ممنوع است. طالبان حضور زنان در پارک ملی بند امیر را نقض «حیا» خواند و اعضای طالبان در ورودی‌های این پارک ملی که یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری افغانستان است، مستقر شدند تا هیچ زنی اجازه ورود به این عرصه طبیعی را نداشته باشد.

ساکنان بند امیر در ولایت بامیان افغانستان اعلام کرده‌اند که از زمان اجرای این تصمیم از حجم گردشگران بامیان به شدت کاسته شده است. چون حضور گردشگران زن را در خیره کننده‌ترین مناظر طبیعی افغانستان ممنوع کرده است و حالا بند امیر در خاطر زنان گردشگری که از داخل و خارج از افغانستان به دیدار از این جاذبه بکر طبیعی پرداخته‌اند تنها تبدیل به یک خاطره ماندگار شده است و دیگر امکان حضور زنان در این منطقه وجود ندارد.

انتهای پیام/

نظر شما