شناسهٔ خبر: 67259000 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس انجمن گفتار درمانی تاکید کرد؛

خدمات گفتاردرمانی را فقط از متخصصین بگیرید

حبیب احسنی پور

رئیس انجمن گفتار درمانی ایران، به هموطنان توصیه کرد برای دریافت خدمات گفتاردرمانی فقط سراغ متخصصین این رشته بروند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، پیام سیدکلاته اظهار داشت: اختلالات گفتار و زبان یکی از شایع‌ترین اختلالات در هر جامعه‌ای است و طیف وسیعی از مشکلات را شامل می‌شوند که از شناخته شده ترین آنها می‌توان به تأخیر گفتار، اختلالات تلفظی، لکنت زبان (ناروانی گفتار)، مشکلات بلع و…، اشاره کرد.

وی افزود: متأسفانه در ایران نیز در سال‌های اخیر شاهد افزایش آمار اختلالات گفتار و زبان بوده‌ایم که کاهش ارتباطات کودکان در ایام کرونا، استفاده زیاد از ابزارهای دیجیتال و عوامل محیطی از جمله مهم‌ترین دلایل بروز این مشکلات بوده‌اند.

سیدکلاته با تاکید بر این موضوع که برای درمان اختلالات گفتاری باید به گفتاردرمانگران دارای شماره نظام پزشکی مراجعه کرد، تصریح کرد: متأسفانه برخی از هموطنان برای درمان اختلالات گفتار و زبان به افراد غیر متخصص مراجعه می‌کنند که این موضوع می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری را متوجه آنان کند.

وی افزود: در واقع دریافت خدمات تخصصی از افراد غیرمتخصص نه تنها منجر به خسران مالی می‌شود، بلکه باعث می‌شود خانواده زمان طلایی درمان را از دست بدهد که متأسفانه در نهایت منجر به عدم درمان موفق می‌شود.

سیدکلاته خطاب به افراد مداخله گر، گفت: این افراد باید بدانند مداخله در امور حرفه‌ای گفتاردرمانی می‌تواند جریمه‌های مالی و حقوقی بسیار سنگینی برای آنها داشته باشد.

وی همچنین از اهمیت مداخلات زودهنگام در کودکان با مشکلات گفتاری سخن گفت و افزود: زمانی که مداخلات درمانی همزمان با رشد و قبل از ۳ سالگی باشد بیشترین میزان تغییر و بهبودی را می‌توان انتظار داشت، به همین دلیل انجام مداخله زودهنگام در این سن از اهمیت بالایی برخوردار است. لذا به خانواده‌هایی که فرزندان آنها مشکلات گفتاری دارند توصیه می‌کنیم حتماً در سنین پایین‌تر برای درمان مراجعه کنند.

سیدکلاته به هموطنان توصیه کرد قبل از مراجعه به گفتاردرمانی حتماً از طریق سامانه سازمان نظام پزشکی کشور از صلاحیت حرفه‌ای و گفتاردرمانگر بودن فرد مورد نظر اطمینان حاصل نمایند.

نظر شما