شناسهٔ خبر: 67258870 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنو | لینک خبر

بررسی تقابل طرفداران محمدباقر قالیباف و سعید جلیلی در فضای مجازی

اتحادِ سخت

عبدالرضا داوری: تیم سعید جلیلی با خرج کردن از نام و اعتبار شهید رئیسی در رقابت‌های انتخاباتی، با سرعت در مسیر «رئیسی‌زدایی» از کشور حرکت می‌کنند، چون در این شرایط، هر یک رای که به سعید جلیلی داده نمی‌شود، یک «نه بزرگ» به ابراهیم رئیسی است.

صاحب‌خبر -
روزنو :

اتحادِ سخت

هر چه به روزهای انتخابات زودهنگام دوره چهاردهم ریاست‌جمهوری نزدیک می‌شویم، علاوه بر موجی که در رسانه‌ها وجود دارد؛ فضای تقابل بین هواداران کاندیداهای اصلی انتخابات داغ‌تر شده و بخش عمده‌ای از این تقابل به فضای مجازی کشیده شده و در روزهای آینده بیشتر هم خواهد شد.

آنچه در زیر می‌آید، در دو بخش نگاهی خواهد داشت به نقدها و تهاجم‌هایی که هواداران محمدباقر قالیباف و سعید جلیلی در فضای توئیتر (ایکس) علیه این دو چهره صورت داده‌اند و در پایان ضمن جمع‌بندی محورهای مطرح‌شده توسط هواداران، به این سوال پاسخ می‌دهد که چه سناریویی در فضای هواداری آنها درباره آینده قابل پیش‌بینی خواهد بود. البته ذکر این نکته ضروری است که در این بررسی، فقط صفحه‌های توئیتری مورد توجه قرار گرفته‌اند که با اسم واقعی فعالیت می‌کنند و اکانت‌هایی با اسم مستعار بررسی نشده‌اند.
قالیبافی‌ها علیه جلیلی

عبدالرضا داوری: تیم سعید جلیلی با خرج کردن از نام و اعتبار شهید رئیسی در رقابت‌های انتخاباتی، با سرعت در مسیر «رئیسی‌زدایی» از کشور حرکت می‌کنند، چون در این شرایط، هر یک رای که به سعید جلیلی داده نمی‌شود، یک «نه بزرگ» به ابراهیم رئیسی است.

میثم ایرانی: حتی سابقه کار حمید رسائی هم از جلیلی بیشتره؛ رسائی لااقل قدر مدیریت یک روزنامه کار مدیریتی رو تجربه کرده؛ جلیلی اما هرگز کار اجرایی گردن نگرفته که در معرض قضاوت و سنجش مردم قرار بگیره؛ املای نانوشته غلط نداره؛ مملکت ۹۰میلیونی آزمایشگاه آقایان پر ادعا و کم خاصیت نیست!

ریحانه عسگری: اگر کسی می‌خواد واقعاً درک کنه که آینده کشور با دولت جناب جلیلی دارای چه سرانجامی است، بیاد سازمان رو ببینه. آینده کشور، اکنون صداوسیماست.

امید ادیب: رهبری بیش از ۱۵ واژه در تمجید از مدیریت قالیباف در مقاطع مختلف دارند حالا اگر کسی فقط یک کلمه با بار مثبت از رهبری درباره سعید جلیلی آورد من میشم مبلغ جلیلی!

حسین اسدی واعظ: آیا آقای سعید جلیلی تاکنون علیه طالبان موضع‌گیری کرده؟ این سوال مهمی است که پاسخش کلیدی و دلیلش مهم‌تر است!

علی عبدالله‌زاده: با آمدن جلیلی فقط بگم فروش نفت در دولتش یعنی تولید بابک زنجانی‌ها این توئیت بماند تا بعداً بهتون بگم.

مجید مفاخری: جلیلی مگر سابقه اجرایی داشته که سابقه مبارزه با فساد در زیرمجموعه‌اش رو داشته باشه.

حسن حسینی: نکته‌ای که در مورد تفکر پیروان جلیلی مغفول مونده اینه که بسیار خوداجتهادی مزمن امام صادقی دارن و توجیهات «شاخص و نه شخص» دارن؛ واسه همین اگه جلیلی به نفع قالیبافم بره کنار، مثه ۱۴۰۰ رأی باطله می‌دن.

علی چاهخوزاده: می‌خواهید مدیریت آقای جلیلی و تیم او را ببینید به شهرداری کرمان در زمان سعید شعرباف و صداوسیما در زمان جبلی و وحید جلیلی نگاه کنید، اگر کارآمدی داشتند رأی دهید!

محمد سیستانی: سعید جلیلی شخصیتی دوست‌داشتنی و قابل احترامه، اما در طول این چندسال مدل نگاه ایشون و سمپات‌هاشون به برخی مسائل نشان داده که بعضاً مبتنی بر واقعیات میدانیِ جامعه نیست. ما مُصر نیستیم بگوییم هرکس غیراز ایشان، ولی آیا در شرایط فعلیِ کشور ریسکش بالا نیست زمام امور را به ایشان سپرد؟

مصطفی عموزاده: آقای جلیلی سلام علیکم اکثر برنامه‌هایی که فرمودید را هم شهید عزیز هم دکتر قالیباف و هم رهبری گفته بودند؛ از جمله اقتصاد دریا که ابلاغ حضرت آقا بود. استفاده از دانشگاه که اجرا شد، ارتقای روستا که اجرا شد، انضباط مالی که مجلس تصویب کرد و... شما دقیقاً چه برنامه جدیدی دارید؟

رضا سلیمانی: همانگونه که آقای ثابتی عزیز در انتخابات هئیت رئیسه مجلس رای باطله (سفید) داد و بهش افتخار کرد! در روزهای گذشته طرفداران زیاد آقای جلیلی به‌صورت حضوری تلفنی و... گفتند اگر آقای جلیلی کنار برود ما رای باطله می‌دهیم. (سفید)

علی اترک: دوستان طرفدار آقای جلیلی به نظرتون حضرت آقا مقام معظم رهبری چرا هرگز هیچ پست و جایگاه اجرایی به آقای جلیلی ندادند!؟ همیشه ایشون رو به‌عنوان ناظر و مشاور حکم دادند و به‌کار گرفتند!؟ به نظرتون اگر ایشون مدیر اجرایی قوی بودند برای اجرا جایی نمی‌فرستادند!؟

مهدی زمانی: متخصصان امر می‌گویند جلیلی حداقل‌های موضوعات فنی را نمی‌داند و این بسیار برای کشور خطرناک است چون کارشناسانی که یک دهه به ایشان مشورت غلط داده‌اند بی‌شک ۴ سال آتی اگر رئیس‌جمهور شود دولت چهاردهم و کشور را نابود خواهند کرد.

علی یگانه: ولی خودمونیم توهینی که از اکثر طرفداران ایشون به‌خصوص لیدرها‌شون شنیدیم از منافقین نشنیدیم، خود جلیلی آقاست، اما خیلی از طرفداراش...

میکائیل دیانی: مشکل آقای جلیلی فارغ از اینکه کلی‌گویی کند یا جزئی‌گویی؛ همواره موضوع نداشتن تجربه و کارنامه بوده که الان این موضوع ۱۱ساله شده!
حامیان جلیلی علیه قالیباف

محمدجواد محمدزاده: این وضع فاجعه‌ی محبوبیت قالیباف، تازه در شرایطی است که بسیاری از جماعت متدین و انقلابی، به‌واسطه‌ی سانسور سیستماتیک رسانه‌های اصولگرا از حواشیِ متعدد قالیباف و خانواده‌اش بی‌اطلاع هستند. تأکید عزیزان قالیبافی بر اخلاق هم برای تداوم همین بی‌اطلاعیِ جامعه‌ی متدین هست.

وحید چریکی: آقای قالیباف شهید رئیسی عزیز هفت تپه رو از دست نااهلانی که کارگران رو به خاک سیاه نشونده بودن، پس گرفت الان میای به این کار کنایه میندازی و مخالفت می‌کنی؟! بیخود نیست گفته می‌شد ۱۴۰۴ میاد روبه‌روی رئیسی قرار می‌گیره و در آخر... دلم برای رئیسی سوخت.

علی فولادی: ما مشکلمون اینه که آقای قالیباف یک بار برای همیشه نمیاد جلوی دوربین و از اسحاق و الیاسش چیزی بگه... آبروی نظام رو سپر آبروی بچه‌هاش کرده.

جواد مولایی: زمین و زمان به هم زده بشه من به قالیباف خوش‌بین نیستم، خطرناک هستش، خطرناک‌مغز بی‌قرار خوب بود فقط دوست داره تو همه جا نفوذ کنه به همه آسیب بزنه تا خودش تو رأس باشه.

سمیه قنبری: من به سعید جلیلی رأی میدم چون به جای اینکه اطرافیانش غرق در فساد باشن، به شدت با فساد برخورد می‌کنه و معتقد به تولید داخلیه؛ برعکس نماینده‌ای که معتقده به جای بالابردن کیفیت خودرو باید اونو وارد کنیم.

حسن پهلوان: پزشکیان: آقای زاکانی برو مردم ترکیه و جاده‌های ترکیه رو ببین باید می‌گفت قالیباف با خانواده رفتن خرید از ایشون بپرسین.

محمدحسین لشکری: مرد تکنوکرات، مرد شاگرد هاشمی‌رفسنجانی، مرد پیمانکار، مرد عمله، مرد فسادزا، مرد باندباز، مرد پرورش‌دهنده‌ی عیسی‌شریفی‌ها، مرد موافق فساد هفت تپه، مرد مهاجرت‌دهنده‌ی پسر به کانادا، مرد از ترکیه سیسمونی بخر. مردی با این کارنامه‌ی[...]، صلاحیت ریاست‌جمهوری را ندارد.

رضا فتحی: آقای قالیباف این‌همه کانال شما رو تبلیغ می‌کنند این پول از کجا میاد؟ چرا هزینه انتخاباتی‌تون رو شفاف نمی‌کنید؟

مهدی عباسیان: قالیباف داره خرج می‌کنه طرفداراش با دروغ‌پراکنی و تهمت دارن رای میخرن وگرنه عقلی و منطقی و دلی حساب کنی جلیلی خیلی سرتره.

حسام دیدار: تمام حرف ما اینه، جناب قالیباف به عنوان مقام مسئول پاسخ سوالات افکار عمومی در مورد فرزندان و اطرافیان رو بدن، مثلاً چرا لیست اموال در مورد فرزندشون با سوابق تحصیلی و مسافرتی و اقامتی مغایرت فاحش داره؟ اگر عکس‌ها و اطلاعات شخصی رو کف تایم لاین منتشر نمی‌کنید روشنگری بفرمایند.
آنها چه می‌گویند؟

بررسی آنچه هواداران محمدباقر قالیباف و سعید جلیلی در فضای توئیتر به هم می‌گویند، بیانگر سه محور است:

یک تفاوت آشکار: در ابتدا باید اشاره کرد آنها یک تفاوت بزرگ با هواداران محمدباقر قالیباف دارند. در توئیتر تعداد اکانت‌هایی با اسم واقعی که خود را حامی سعید جلیلی می‌دانند، در مقایسه با حامیان قالیباف بسیار کم است ولی در مقابل، اکانت‌هایی با نام مستعار و البته تعداد فالوئر بالا که حامی جلیلی هستند، تعدادشان بیشتر است.

حامیان قالیباف: هواداران قالیباف بیشتر سعی دارند به عدم وجود کارنامه اجرایی از سوی سعید جلیلی اشاره کنند و این سوال را مطرح می‌کنند که اگر سعید جلیلی اصلح است، پس چگونه تا به امروز هیچ سمت اجرایی کلان نداشته است. در کنار این موضوع، قالیبافی‌ها می‌گویند که برخی هواداران جلیلی به آنها توهین می‌کنند و از دایره اخلاق خارج هستند؛ همچنین مدعی هستند این احتمال وجود دارد که در صورت کناره‌گیری سعید جلیلی، برخی از هواداران جلیلی در روز انتخابات رای سفید دهند.

حامیان جلیلی: اما آنچه هواداران سعید جلیلی درباره محمدباقر قالیباف می‌گویند دو محور اساسی دارد. آنها تمرکز اصلی خود را در دعواهای مجازی روی موضوع خانواده رئیس قوه مقننه قرار داده‌اند و از ماجرای سیسمونی‌گیت و همچنین جریان اقامت گرفتن پسر قالیباف در کانادا فکت می‌آورند. حامیان جلیلی همچنین در کنار موضوع خانواده، به اطرافیان قالیباف هم اشاره دارند و می‌گویند اطراف او افرادی وجود دارند که در کارنامه‌شان اتهام فساد وجود دارد. البته در کنار این موضوع‌ها، نباید فراموش کرد که حامیان جلیلی تلاش زیادی دارند تا کاندیدای مطلوب خودشان را به سیدابراهیم رئیسی و دولت سیزدهم نزدیک بدانند.  
پایان ماجرا چیست؟

با توجه به بررسی صورت‌گرفته از فضای هواداران محمدباقر قالیباف و سعید جلیلی می‌توان اینگونه تحلیل کرد که این درگیری‌ها تا روز انتخابات ادامه خواهد داشت و احتمالاً در روزهای آینده بیشتر و گسترده‌تر هم می‌شود.  نکته مهم این است که در صورت کناره‌گیری یکی از این دو نفر به نفع هم، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

نگاهی به آنچه در فضای مجازی می‌گذرد، نشان می‌دهد بخش عمده‌ای از حامیان این دو کاندیدا آمادگی پذیرش کناره‌گیری علیه هم را ندارند و حتی این پتانسیل وجود دارد که در صورت کناره‌گیری هر کدام از آنها، بخشی از سبد رای کاندیدای کناره‌گیری‌کرده به سبد رای سایر اصول‌گرایان ریخته شده و یا حتی آنها رای باطله دهند. به‌عبارتی می‌توان فضای هواداری آنها را در صورت تصمیم در رأس برای یکی شدن، نوعی اتحادِ سخت تعریف کرد؛ اتحادی که دستیابی به آن هرچند غیرممکن نیست اما سخت و دشوار خواهد بود

نظر شما