شناسهٔ خبر: 67258534 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

حجت الاسلام افتخاری در گفت‌وگو با مهر:

مهمونی کیلومتری غدیر مناسک سازی نیست

فاطمه علی آبادی

مدیرکل تبلیغات اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: جشن کیلومتری غدیر یبویراحمدک جشن با محتوا است که در کنار شادی و نشاط، به شرکت کنندگان در مراسم محتواهای عمیق و جامع عرضه می‌شود

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه- فاطمه علی آبادی: در آستانه برگزاری مهمونی کیلومتری غدیر در تهران و سایر شهرستان‌ها هستیم بر همین اساس برای بررسی فضائل و شبهات برگزاری جشن غدیر با حجت الاسلام سیدرضا افتخاری مدیرکل تبلیغات اسلامی کهگیلویه و بویراحمد به گفت‌وگو پرداختیم که حاصل آن در ادامه تقدیم می‌شود:

*چه فضایلی در آیات و روایات برای غدیر و برپایی جشن غدیر ذکر شده است؟

آیاتی که در مساله غدیر بر قلب نازنین پیامبر نازل شده همه بیانگر عظمت این روز است. خداوند پیش از آنکه در آیات قرآن کریم به مساله غدیر اشاره کند خطاب به پیامبر می‌فرماید نگران نباش، دلهره نداشته باش و تنها رسالت خود را انجام ده چرا که اگر این وظیفه را به جای نیاوری گویا رسالت خود را به انجام نرسانده‌ای؛ این کلام الهی بیانگر برکات غدیر است.

در همین آیات پروردگار می‌فرماید امروز اکمال دین و اتمام نعمت است؛ خداوند عنوان اکمال و اتمام را در بحث غدیر استفاده می‌کند. این آیات نشان می‌دهد که حقیقت غدیر که قله توحید است تا ابد باقی می‌ماند و به هیچ عنوان مورد خدشه قرار نخواهد گرفت. دشمنان در همین روز بود که ناامید شدند.

در روایات بسیاری ذکر شده که روز غدیر باید گرامی داشته شود و این گرامی داشت باید به صورت تمام و کمال باشد؛ بنابراین برای چنین روزی به هر میزان که انسان توان دارد این روز را گرامی بدارد. طبق صریح روایات؛ اگر تنها یک نفر را در روز غدیر طعام دهید گویی یک میلیون پیامبر، صدیق و شهید را اطعام داده اید. گرامیداشت روز غدیر، سیره اهل بیت (ع) است تا جایی که نقل شده امام رضا (ع) در روز غدیر اطعام می‌داد و سایر اهل بیت (ع) به شادی و ابراز خوشحالی می‌پرداختند.

مهمونی کیلومتری غدیر مناسک سازی نیست

* گاهی اوقات مطرح می‌شود که این همه هزینه برای چه و چقدر لازم است همین هزینه‌ها برای فقرا صرف شود؛ آیا این کلام درست است؟

انسان‌ها در هر جای جهان که هستند در طول زندگی خود پول‌های زیادی هزینه می‌کنند و کارهای زیادی انجام می‌دهند برای مثال به مسافرت می‌روند و یا جشن ازدواج می‌گیرند و … چون احساس می‌کنند که نیاز به شادی و تفریح دارند؛ اما در میان همه کارهایی که انجام می‌شود برخی از کارها ارزش بیشتری دارد برای مثال تشویق بازی تیم ملی از ارزش بالاتری نسبت به سایر تیم‌ها دارد چون با این کار به نوعی از کیان ملی، غرور ملی، شادی ملت و… دفاع می‌کنیم؛ بنابراین در برگزاری جشن غدیر به کلام الهی احترام گذاشته شده و به نوعی کلام الله و توحید یادآوری می‌شود بر این اساس برگزاری جشن کیلومتری غدیر باعث تقویت اعتقادات، پررنگ‌تر شدن ارزش‌های صحیح و… می‌شود. از این رو در گرامیداشت روز غدیر هر میزان هزینه شود ارزشمند است چون عقاید و ارزش‌های سالم به نسل‌های بعد انتقال داده می‌شود. کسی که در این روز پروردگار، پیامبر اکرم (ص) و امام علی (ع) را گرامی بدارد و در این مسیر هزینه کند در اصل اسلام را گرامی داشته و تبلیغ دین کرده است.

مهمونی کیلومتری غدیر مناسک سازی نیست

*گاهی اوقات شنیده می‌شود که برگزاری جشن کیلومتری غدیر نوعی مناسک سازی است؛ آیا حضرت عالی این کلام را قبول دارید؟ توضیح دهید.

بنده این شبهه را قبول ندارم.

حضرت زهرا (س) و امام علی (ع) به مدت سه روز افطار خود را به فقیر، یتیم و مسکین دادند اگر انسان آنها را الگوی خود قرار دهد زندگی اش سراسر احسان، وقف و بخشش می‌شود، بنابراین برگزاری جشن غدیر برکات چند بعدی دارد چرا که هم احیای شادی اجتماعی و هم باعث شادی فردی، تأیید اعتقادات درست و تبیین ارزش‌ها است بر این اساس برگزاری جشن کیلومتری غدیر مناسک سازی نیست چرا که از گذشته برگزاری جشن‌های غدیر دارای قالب بوده و امر جدیدی نیست. اکرام و اطعام و افطار دادن از سنت‌های آل الله بوده است. برگزاری جشن کیلومتری نیز همانند دیگر قالب‌های شادی است که افراد با حضور در آن به اظهار شادی و خوشحالی می‌پردازند.

بنابراین جشن کیلومتری غدیر گرامی داشت غدیر است که در ادوار مختلف به صورت‌های گوناگون صورت گرفته و خلاف شرع نیست بلکه تعظیم شعائر است. برای مثال آیا می‌توان گفت در عزاداری ایام شهادت اباعبدالله الحسین (ع) چون نوع عزاداری‌های اقوام مختلف و شهرهای گوناگون با یکدیگر متفاوت است این نوع عزاداری‌ها مناسک سازی است؟ خیر هرگز. این نوع عزاداری‌ها چون با هنرها و ذوق‌های گوناگون بشر که هیچ منع شرعی هم ندارد برگزار می‌شود.

مهمونی کیلومتری غدیر مناسک سازی نیست

مساله غدیر را عموم اهل سنت قبول دارند شاید در محتوا از نظر ترجمه بین شیعیان و اهل سنت اختلاف نظر باشد اما گرامیداشت آن را همه مسلمانان قبول دارند. نکته دیگر اینکه اینگونه نیست اهل بیت (ع) تنها نزد شیعیان گرامی بوده و حرمت داشته باشند بلکه تمام فرقه‌های اهل سنت نسبت به اهل بیت (ع) احترام می‌گذارند. بنابراین چون اهل سنت اهل بیت (ع) را دوست دارند و اکرام آنها را نیز قبول دارند می‌توان گفت همه مسلمانان حول محور قرآن و اهل بیت (ع) دارای وحدت هستند و غدیر یکی از جلوه‌های با عظمت وحدت مسلمانان است چرا که عمده صحابه پیامبراکرم (ص) داستان غدیر را بیان کردند.

*در پایان چنانچه نکته‌ای هست بفرمائید.

در دوره‌های مختلف تاریخ اظهار محبت و احترام به اهل بیت (ع) و تعظیم شعائر جلوه و نمودهای گوناگونی داشته است از این رو می‌توان گفت پیاده روی کیلومتری غدیر فرصتی است تا مردم ارادت خود را به خداوند و پیامبراکرم (ص) و اهل بیت (ع) ابراز کنند. مهمانی کیلومتری غدیر طراحی پر خیر و برکتی بود که امید است به تمام جهان اسلام تسریع پیدا کرده و صادر شود. جشن کیلومتری غدیر یک جشن با محتوا است که در کنار شادی و نشاط، به شرکت کنندگان در مراسم محتواهای عمیق و جامع عرضه می‌شود. این مراسم ذو ابعاد بوده مملو از شادی و لذت‌های اجتماعی است.

نظر شما