شناسهٔ خبر: 67258355 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در گفت‌وگو با مهر مطرح شد؛

این ۱۱۰ نفر در «مهمونی» چه می‌کنند؟/تشریح ایده‌های جدید یک گروه

علیرضا سعیدی

سرپرست گروه «ابن الرضا» با اشاره به برگزاری ویژه برنامه «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» از روند تشکیل گروهی سخن گفت که تلاش دارد اهداف مختلف اجتماعی آیینی را با زبان سرود به مخاطب ارائه دهد.

صاحب‌خبر -

سیدکمال فلاح امینی سرپرست گروه سرود «ابن الرضا» از قزوین که در جریان برگزاری ویژه برنامه «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» به اجرای برنامه می‌پردازد، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به جزئیات برنامه‌هایی که قرار است پیش روی مخاطبان قرار گیرد، توضیح داد: براساس برنامه ریزی های انجام گرفته گروه سرود «ابن الرضا» در ۱۵ صحنه طراحی شده برای برگزاری مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر به اجرای قطعاتی می‌پردازد. قطعاتی که تلاش می‌کند در همراهی با مردم و شهروندان شرایطی را ایجاد کند تا آنها نیز در اجرای آن‌ها کنار گروه حضور داشته باشند که فکر می‌کنم می‌تواند دربرگیرنده جذابیت‌هایی باشد.

وی افزود: در جریان برگزاری این برنامه‌ها بیش از ۱۱۰ هنرمند نوجوان در گروه‌های سنی مختلف قطعاتی را در مدح حضرت علی (ع) اجرا می‌کنند. این در حالی است که در کنار سرود قطعانی نیز به صورت مداحی، دکلمه و تک خوانی توسط هنرمندان گروه اجرا می‌شود که می‌تواند دربرگیرنده تنوع زیادی برای این پروژه بزرگ باشد. البته ما در مدیریت صحنه‌های اجرا نیز به گونه‌ای عمل کردیم که خود اعضای گروه با هدف فراگرفتن کار تشکیلاتی کارهای مدیریتی را انجام دهند که این حجم مسئولیت پذیری هم برای خود ما جذاب بود.

سرپرست گروه سرود «ابن الرضا» ادامه داد: گروه سرود «ابن الرضا» با ۱۵ هنرمند کارخود را آغاز کرد و امروز بسیار خوشحالیم که این تعداد به ۱۱۰ نفر رسیده است. مسیری که حتی کودکان و نونهالان شش ساله هم در آن حضور دارند و می‌تواند برای ماه دربرگیرنده ارزشمندی‌های باشد تا بتوانیم در آینده‌ای نزدیک شاهد حضور هنرمندان ممتازی در عرصه سرود باشیم که هرکدام حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

وی تاکید کرد: ما از وقتی که تصمیم به تأسیس گروه «ابن الرضا» گرفتیم خوب می‌دانستیم که سرود یکی از بهترین قالب‌های تربیتی برای گروه سنی کودک و نوجوان است. به همین دلیل برای هرکدام از اعضای گروه اهدافی را تربیت کردیم تا هرکدام عهده دار یک مسئولیت و تخصص باشند. از این جهت ما اکنون در گروهمان هم شاعر، هم آهنگساز، هم خواننده، هم تصویربردار، هم مدیرتولیدهایی داریم که با وجود سن کم سرشار از توانایی هستند و حتی در این مدت به کمک دیگر گروه‌های سرود رفته اند. در واقع همه اعضای گروه ما زنجیره‌ای از مهارت‌های مرتبط با سرود را دارند که می‌توانند به بهترین شکل ممکن آن مهارت‌ها در اختیار دیگران قرار دهند.

فلاح امینی گفت: جالب است بدانید که ما در استودیوی مربوط به ضبط آثارمان دیگر از بیرون صدابردار نیاوردیم بلکه همین بچه‌های دهه هشتادی و دهه نودی کارهای فنی را انجام می‌دهند. چون ما اصلاً و ابداً به فکر این نبودیم که فقط بخواهیم یک گروه سرود را تأسیس کنیم و در مسیر رشد قارچ گونه این گروه‌ها فضایی را برای کارهایمان انتخاب کنیم که هیچ هدفی ندارند. ما از همین الان تصمیم گرفتیم که در کنار کارهای محتوایی حوزه سرود که بسیار مهم است به فضایی در این زمینه برسیم که همین هنرمندان نوجوان بتوانند از سرود به فرآیند حرفه‌ای و اقتصادی این حوزه نیز آشنایی پیدا کنند.

سرپرست گروه سرود «ابن الرضا» در بخش پایانی صحبت‌های خود اظهار کرد: طبق فرموده مقام معظم رهبری سرود یک هوای تازه است بنابراین این هوای تازه هم می‌تواند روی مردم تأثیر بگذارد. سرود ثابت کرده که یکی از اثرگذارترین هنرها است. اصلاً به همین جهت است که در همین پروژه «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» ما شاهد حضور چشمگیر گروه‌های سرودی هستیم که می‌خواهند با این زبان گویا مفاهیم اهل بیت (ع) را توسط نوجوانان دل پاک و زلال این سرزمین به مردم منتقل کنند. سرودی که در این رویداد هم شادی مردم را می‌خواهد و هم می‌خواهد به آنها مفاهیم اخلاقی و عرفانی را بدون شعارزدگی منتقل کند.

نظر شما