شناسهٔ خبر: 67258006 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مهر گزارش می دهد؛

شادپیمایی ۷ کیلومتری قمی ها از حرم حضرت معصومه (س) تا مسجد جمکران

مهدی بخشی سورکی

قم- برای هشتمین سال متوالی شادپیمایی بزرگ قمی‌ها به مناسبت عید سعید غدیر خم عصر روز عید از بلوار پیامبر اعظم تا مسجد مقدس جمکران برگزار می شود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: سال ۱۳۹۶ نخستین مراسم پیاده رویی زائران و مجاوران به مناسبت روز عید سعید غدیر خم از حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها به سمت مسجد مقدس جمکران و در مسیر بلوار پیامبر اعظم برگزار شد.

آن زمان آیت الله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید در حمایت از این جریان، از عموم مردم برای حضور گسترده در این برنامه دعوت کردند، چرا که این اقدام جمعی را حرکت خوبی در راستای زنده نگه داشتن واقعه تاریخی و بزرگ غدیر خم می‌دانستند و خودشان نیز در این برنامه معنوی شرکت کردند و همگام با شیعیان مولی الموحدین امیرالمومنین علی علیه السلام این بزرگترین عید امت اسلام را گرامی داشتند.

همین اقدام خودجوش در برپایی راهپیمایی غدیر تا ظهور، سبب شد تا در سالهای آتی استان‌های دیگر کشور نیز از این طرح ایده بگیرند و واقعه بزرگ غدیر خم را با شکوه و گستردگی خاصی برگزار کنند.

گروه‌های جهادی، مردمی و نهادهای مختلف فرهنگی و همچنین هیأت‌های مذهبی استان قم در روز عید غدیر در بلوار پیامبر اعظم مواکب و ایستگاه‌های صلواتی برپا می‌کنند تا از زائران و مجاوران شهر کریمه اهل بیت علیهم السلام در این روز بزرگ پذیرایی کنند.

برخی از ایستگاه‌های صلواتی و موکب ها از شب عید غدیر در بلوار پیامبر اعظم مستقر و آماده پذیرایی از زائرین حرم بانوی کرامت و نمازگزاران مسجد مقدس جمکران می‌شوند، اما عمده فعالیت موکب ها از در روز سه شنبه و همزمان با آغاز مراسم پیاده روی حرم تا جمکران خواهد بود.

در طول مسیر پیاده روی از بلوار پیامبر اعظم تا مسجد مقدس جمکران نیز ده‌ها نفر از مداحان و شاعران به زبان‌های عربی، آذری، اردو و همچنین گویش‌های مختلف به شعر خوانی و مدیحه سرایی خواهند پرداخت و گروهی از طبل زنان هیأت‌های مختلف مذهبی استان قم نیز همراه این کاروان شادپیمایی خواهند بود.

شادپیمایی ۷ کیلومتری قمی ها از حرم حضرت معصومه (س) تا مسجد جمکران

شماری از طلاب سادات در این کاروان فرازهایی از خطبه غدیر را قرائت می‌کنند و گروه‌های سرود نوجوانان نیز در طول مسیر به اجرای برنامه می‌پردازند و جمعی از سادات و خادمان حرم مطهر حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران این کاروان را همراهی خواهند کرد و ورزشکاران نیز در این حرکت با لباس‌های رشته‌های ورزشی خود، همراه کاروان خواهند بود.

در خطبه شریف غدیر به امام زمان (عج) توجه خاصی شده است و پیامبر اکرم (صلی) در سه فراز خطبه به وجود مبارک آن حضرت اشاره فرموده‌اند که به همین دلیل پیاده روی روز غدیر غدیر تا مسجد مقدس جمکران این بزرگترین میعادگاه منتظران و عاشقان ظهور موضوعیت پیدا می‌کند و حاضرین در پایان مراسم با حضور در این مسجدی که به دستور مستقیم امام زمان (عج) بنا نهاده شده بیعت خود را با امام حی و غایب از نظر تجدید می‌کنند و عهد خواهند بست تا از سربازان پا به رکاب آن حضرت باشند.

از آنجا که عید غدیر خم امسال با روز سه شنبه روز مخصوص حضور زائران در مسجد مقدس جمکران تقارن یافته، پیش بینی می‌شود شاهد حضور مهمانانی از شهرها و استان‌های مختلف کشور نیز خواهیم بود که هر سه شنبه برای خواندن نماز امام زمان (عج) خود را کیلومترها دورتر به شهر کریمه اهل بیت علیهم السلام می‌رسانند تا با امام خود نجوا کنند.

در این راهپیمایی هزاران نفر از مردم قم در حالی که پرچم‌های علی ولی الله را در رنگ‌های مختلف بر دست و زیر لب ذکر پروردگار سبحان و ای مه معصومین علیهم السلام را دارند، عید ولایت را با شکوه و عظمت جشن می‌گیرند تا امت اسلام بداند که غدیر بزرگترین عید مسلمین و شیعیان است.

محمد جواد اسکندری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: در سال‌های اخیر سه شنبه هر هفته حرکتی تحت عنوان پیاده روی طریق المهدی (عج) با حضور عاشقان مهدی فاطمه (س) در بلوار پیامبر اعظم (ص) برگزار می‌شود که با توجه به اینکه عید غدیر امسال مقارن با روز سه شنبه شده، برنامه‌های ویژه ای برای این روز در نظر گرفته شد.

مسؤول مواکب بلوار پیامبر اعظم در روز غدیر گفت: ۴۰ موکب پذیرایی و فرهنگی در هر هفته در مسیر پیاده روی حرم تا مسجد مقدس مقدس جمکران حضور دارند و کاملاً جنس کار مردمی است و از گروه‌های مختلف دانشجویی، دانش آموزی، گروه‌های جهادی و بانوان در این برنامه مشارکت داشته و خدمات مختلفی به زائران مسجد مقدس جمکران ارائه می‌کنند.

شادپیمایی ۷ کیلومتری قمی ها از حرم حضرت معصومه (س) تا مسجد جمکران

اسکندری بیان کرد: در آستانه عید سعید غدیر خم و از روزهای گذشته، فراخوانی اعلام شد و از موکب‌های سراسر شهر قم دعوت کردیم که در روز عید غدیر در بلوار پیامبر اعظم که بزرگ‌ترین بلوار آئینی و معنوی جهان است حضور یابند و خدمات خود را ارائه دهند.

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۰۰ موکب برای استقرار در بلوار پیامبر اعظم (ص) در روز عید غدیر ثبت نام کردند گفت: این موکب ها در حوزه‌های کودک و نوجوان، پذیرایی و فرهنگی خدماتی را ارائه خواهند داد.

مسؤول مواکب بلوار پیامبراعظم در روز غدیر بیان کرد: با توجه به اینکه در روز عید غدیر در ایام رسمی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری قرار داریم، تصمیم گرفته شد تا در راستای مشارکت حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی از ستادهای تبلیغاتی کاندیداهای دعوت شود در این مسیر بلوار پیامبر اعظم حضور یابند.

اسکندری ادامه داد: برپایی تریبون‌های آزاد انتخاباتی نیز از دیگر برنامه‌های روز عید غدیر در مسیر بلوار پیامبر اعظم تا مسجد مقدس جمکران است تا شور انتخاباتی در این ایام منتهی به برگزاری انتخابات تقویت شود.

وی افزود: در سالهای اخیر برپایی پیاده روی و کاروان شادی در روز عید غدیر از حرم حضرت معصومه سلام الله علیها تا مسجد مقدس جمکران برگزار می‌شود که با استقبال گسترده مردم قم و زائران مواجه شده است.

وی اضافه کرد: امسال نیز برای هشتمین سال متوالی برنامه شادپیمایی روز عید سعید غدیر خم در بلوار پیامبر اعظم برگزار خواهد شد و تعدادی از مداحان اهل بیت علیهم السلام نیز در این مسیر به مدیحه سرایی می‌پردازند.

مسؤول مواکب بلوار پیامبراعظم در روز غدیر بیان کرد: این برنامه شادپیمایی از ساعت ۱۸ روز عید سعید غدیر خم از ابتدای بلوار پیامبر اعظم تا مسجد مقدس جمکران برگزار خواهد شد.

وی اضافه کرد: در پایان این برنامه راهپیمایان با حضور در مسجد مقدس جمکران با حضرت حجت (عج) تجدید بیعت می‌کنند.

نظر شما