شناسهٔ خبر: 67257802 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

پیش بینی بورس ؛ توقف برای تماشای مناظره‌ها!

تحریریه جهان صنعت نیوز

بیش از یک سال است که بازار سهام رکود سنگینی را تجربه می‌کند. در این شرایط غالب کارشناسان در پیش بینی بورس تاکید می کنند که بازار برای خروج از این وضعیت به یک شوک مثبت قابل توجه نیاز دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بورس جهان صنعت نیوز؛ بازار سهام در یک رکود بلندمدت فرو رفته رکودی که حدود ۱۳‌ماه به طول انجامیده است و کارشناسان دلایل مختلفی را برای آن ذکر می‌کنند. این رکود آنچنان عمیق است که کارشناسان در گزارش های پیش بینی بورس بر این باورند که خروج بازار سهام از آن نیاز به یک شوک مثبت قابل توجه دارد.

در این شرایط که رقابت‌های انتخاباتی در جریان است ناظران و فعالان بورس منتظر هستند که ببینند آیا دولت آینده می‌تواند ایده‌ای موثر برای خروج بورس از رکود داشته باشد؟

به طور کلی بازار سهام دو روز ابتدایی هفته جاری را هم با ریزش شاخص‌ها و خروج پول حقیقی سپری کرد. در حالی که احسان خاندوزی وزیر اقتصاد به تازگی مدعی شده بود که ستاد اقتصادی دولت چهار مصوبه در حمایت از بازار سرمایه داشته است اما هنوز خبری از اجرای این مصوبات مورد ادعا نیست و بازار سهام همچنان به ریزش خود ادامه می‌دهد.

سپیده منصوری کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: کمتر از دو هفته به چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری زمان باقی مانده است و هر‌کدام از نامزدها به نحوی درباره بازار سهام اظهار‌نظر کرده‌اند؛ چراکه خواه‌ناخواه ۵۰میلیون سهامدار مستقیم و غیر‌مستقیم درگیر بازار بورس هستند.

او بیان کرد: ابتدا باید نگاهی به وضعیت بازار سهام تا قبل از شهادت رییس‌جمهور داشته باشیم‌. تقریبا می‌توان گفت در ۱۳ماه گذشته در بازار سهام ریسکی نبوده است که آن را تهدید نکرده باشد، از ریسک‌های غیرسیستماتیک مانند قیمت‌گذاری دستوری صنایع، نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و… تا ریسک سیستماتیک مانند جنگ و شرایط پرالتهاب منطقه و حتی نادرترین مورد مثل درگذشت ناگهانی رییس‌جمهور در یک سانحه هوایی. شرایطی که در بازار سهام شاهد آن هستیم نتایج تمام ریسک‌هایی بوده که در یک سال گذشته بر بازار تحمیل شده است و متاسفانه تصمیمات نابخردانه و خلق‌الساعه مسوولان مربوطه مانند بالا بردن نرخ بهره، فروش اوراق ۳۰درصدی و نرخ اخزا ۳۵درصدی همه و همه به اوضاع اسفبار بورس دامن زدند. به رغم ارزندگی و جاماندگی بازار سهام و کاهش ارزش دلاری چشمگیر سهام خریدار قوی نداشتند.

او افزود: عدم حمایت و صیانت سازمان بورس در حفظ منافع سهامداران و پیگیری مطالبات آنان از دیگر دردهای بازار سهام بود. بعد از درگذشت ناگهانی رییس قوه مجریه طبیعی است که بازار سهام واکنش نشان دهد و با تصمیم سازمان بورس دامنه نوسان محدود برای بازار سهام احتمالا تا بعد از انتخابات اتخاد شده است. این تصمیم به منظور کمتر زیان دیدن سهامداران گرفته شده است اما ایراداتی نیز دارد، از‌جمله سهامی که حجم مبنای یک دارند به سرعت پایانی پر ‌می‌کنند و سهامداران این نمادها زیان بیشتری در برابر سایر نمادها خواهند کرد. علاوه بر آن نرخ کارمزد بدون تغییر مانده است. اگر فردی بخواهد سهامی بخرد با کارمزد ۱/۱درصدی ترجیح می‌دهد از خرید انصراف دهد، مگر آنکه از صندوق‌ها نوسان بگیرد. سازمان باید در این خصوص سیاستی می‌اندیشید.

منصوری تصریح کرد: با وارد شدن کشور در فضای انتخاباتی، هر یک از نامزدها درباره بازار سهام وعده‌ها و اظهار‌نظر‌هایی داشته‌اند و شاید رکود حال حاضر بورس در نتیجه صبر برای شنیدن برنامه‌های اقتصادی و بورسی نامزدها است. ایده‌های نامزدی می‌تواند برای پیش بینی بورس مفید‌تر باشد که در وهله اول به دنبال فضای باز اقتصادی باشد و مشکلات اقتصاد دستوری را درک کرده باشد و در کنار استفاده از متخصصان این حوزه برنامه‌های مدون برای آن داشته باشد که در نتیجه شکوفایی اقتصاد و حمایت از شرکت‌های تولیدی مساله بورس نیز خود‌به‌خود حل می‌شود و راه خود را خواهد رفت. به‌رغم ۱۳‌ماه رکود و اصلاح در بازار سهام، بازار تا جایی به قوانین آن احترام خواهد گذشت اما اگر فشار حاکمیت از حد خود بگذرد این بار بازار احترام نخواهد گذاشت و راه خود را مانند گذشته باوجود تضاد با سیاست‌ها خواهد رفت.

نظر شما