شناسهٔ خبر: 67257653 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

بررسی آخرین وضعیت تولید بنزین و گازوئیل

انتقاد نمایندگان از قاچاق بنزین / لزوم مدیریت ناترازی گاز با ذخیره‌سازی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز خود به بررسی آخرین وضعیت تولید بنزین و گازوئیل در سطح کشور با حضور وزیر نفت می‌پردازند.

صاحب‌خبر -

جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی از لحظاتی قبل به ریاست حمیدرضا حاجی بابایی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

بررسی گزارش وزیر نفت درباره آخرین وضعیت تولید بنزین و گازوئیل در کشور به تفکیک پالایشگاه‌ها و برنامه وزارت نفت برای کاهش هدررفت سوخت و پالایش تولید و مصرف در دستور کار جلسه علنی امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار دارد./ایسنا

وزارت نفت باید برای بهینه سازی در صنعت نفت اقدام کند

نماینده مردم دشتستان در مجلس گفت: بر اساس برنامه هفتم وزارت نفت باید برای بهینه سازی و سرمایه گذاری بخش خصوصی واقعی در صنعت نفت اقدامات لازم را انجام دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، ابراهیم رضایی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه ۳۰ خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی گزارش وزیر نفت درباره آخرین وضعیت تولید بنزین و گازوئیل در کشور گفت: متاسفانه کار عملیاتی خاصی در پارس جنوبی انجام نشده است و با این روند سه سال و نیم دیگر گاز منازل قطع خواهد شد.

وی متذکر شد: احکام برنامه هفتم توسعه، وزارت نفت را مکلف به بهینه سازی کرده است اما تاکنون اقدام خاصی در این زمینه انجام نشده و باید وزارت نفت توضیح دهد که چه برنامه‌ای در این حوزه دارد.

مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برای سرمایه گذاری بخش خصوصی واقعی در صنعت نفت هم باید وزارت نفت اقدامات لازم را انجام دهد. وزارت نفت مسئولیت‌های خود را به ویژه در استان‌های نفت خیز انجام نمی‌دهد. همچنین شاهد ظلم در حق نیروهای شرکتی پیمانکاری در حوزه صنعت برق هستیم.

رضایی درباره میدان مشترک ایران و عربستان گفت: با وجود وعده وزیر نفت در کمیسیون انرژی مجلس ما نتوانسته‌ایم از میدان مشترک خود با عربستان سعودی به خوبی بهره برداری کنیم.

بخش قابل توجهی از «ناترازی گاز» با ذخیره‌سازی قابل مدیریت است

نماینده مردم نهبندان در مجلس گفت: بخش قابل توجهی از ناترازی گاز با ذخیره‌سازی قابل مدیریت است و بهینه‌سازی موضوع مهمی است که باید با جدیت دنبال شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی نخعی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه ۳۰ خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی گزارش وزیر نفت درباره آخرین وضعیت تولید بنزین و گازوئیل در کشور گفت: در برنامه هفتم احکام خوبی در حوزه انرژی برای رفع ناترازی‌ها و اصلاح زیرساخت‌ها مصوب کردیم.

وی بیان کرد: یکی از احکام برنامه هفتم توسعه به ذخیره‌سازی گاز بازمی‌گردد. امروز متوسط ذخیره‌سازی گاز در دنیا ۱۱ درصد کل مصرف گاز است و در کشورهای اروپایی و پیشرفته بالای ۲۰ درصد ذخیره‌سازی انجام می‌شود، اما در کشور ما ذخیره‌سازی گاز یک و نیم درصد است.

نماینده مردم نهبندان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بخش قابل توجهی از ناترازی گاز با ذخیره‌سازی قابل مدیریت است و بهینه‌سازی موضوع مهمی است که باید با جدیت دنبال شود. ما تشکیل حساب بهینه‌سازی مصرف انرژی را در قانون پیش‌بینی کردیم و باید مورد توجه باشد.

وزارت نفت باید اقدامات خود برای ذخیره سازی گاز را تشریح کند

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: در قانون بودجه ۱۴۰۲ بر ذخیره سازی گاز تاکید شده و باید وزارت نفت توضیح دهد چه اقدامی در این مورد انجام داده است.

به گزارش مهر، حسینعلی حاجی دلیگانی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه ۳۰ خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی گزارش وزیر نفت درباره آخرین وضعیت تولید بنزین و گازوئیل در کشور گفت: مجلس در سال ۹۸ قانون حمایت از توسعه پایین دستی صنایع نفت و گاز با سرمایه گذاری مردمی را به تصویب رساند ما تاکنون کمتر از ۱۰ درصد از این قانون اجرا شده است.

وی ادامه داد: یکی از علل ناترازی انرژی عدم اجرای قانون مذکور است. همچنین در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ لزوم ذخیره سازی گاز تصویب شد و وزیر نفت باید توضیح دهد که چه اقداماتی برای اجرای این قانون انجام شده است و چقدر گاز ذخیره شده تا در زمستان با مشکل رو به رو نشویم.

حاجی دلیگانی تصریح کرد: همچنین مطابق با یکی دیگر از قوانین مجلس ۱۴.۵ درصد از میزان صادرات نفت و میعانات گاز در اختیار شرکت ملی نفت است و سوال ما این است که آیا این ۱۴.۵ درصد به واقع در اختیار این وزارتخانه است یا خیر و اگر واقعاً در اختیار وزارت نفت است آیا سرمایه گذاری در بخش زیرساخت‌های نفت و گاز انجام می‌شود یا خیر.

با روند صعودی واردات بنزین مقابله شود

نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس گفت: متاسفانه واردات بنزین به ۶ میلیارد دلار رسیده و باید با روند صعودی واردات بنزین مقابله شود.

به گزارش مهر، عبدالکریم حسین زاده در جلسه علنی امروز (چهارشنبه ۳۰ خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی گزارش وزیر نفت درباره آخرین وضعیت تولید بنزین و گازوئیل در کشور گفت: در حال حاضر در میادین مشترک از برخی از کشورها عقب مانده‌ایم و میزان برداشت ما کمتر است که باید برای جبران عقب ماندگی در برداشت‌ها از میادین مشترک، اقدامات لازم انجام شود.

وی با انتقاد از واردات بنزین گفت: سال گذشته سه میلیارد دلار واردات بنزین داشتیم که امسال به ۶ میلیارد دلار افزایش یافته است و اگر همین رویه ادامه پیدا کند، واردات بنزین در سال بعد به ۹ میلیارد دلار و در سال‌های بعدی به ۱۲ میلیارد دلار خواهد رسید.

نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: قطعاً باید برای مقابله با روند صعودی واردات بنزین اقدام عاجل انجام شود. از سوی دیگر شاهد قاچاق بسیار شدید بنزین هستیم و اگر قرار باشد بدون برنامه بنزین وارد کنیم و بعد قاچاق شود، روند توسعه متوقف می‌شود.

حسین زاده تصریح کرد: پتروپالایش ها این ظرفیت را دارند که روزانه ۳۰ میلیون لیتر بنزین تولید کنند و ما باید به خوبی از این ظرفیت استفاده کنیم.

نظر شما