شناسهٔ خبر: 67257337 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قدس | لینک خبر

نگاهی به سفر رئیس‌جمهور روسیه به کره‌شمالی که نخستین بار در ۲۴ سال گذشته رخ داد

استقبال «کیم» از «مرد یخی» در فضای داغ تنش‌های جهانی

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز گذشته در حالی با ورود به خیابان‌های آذین‌بندی شده پیونگ‌یانگ سفر دو روزه خود به کره‌شمالی را به دعوت کیم جونگ اون آغاز کرد که به گفته تحلیلگران غربی چنین دیداری می‌تواند منجر به رایزنی‌ میان پوتین و کیم بر محور توسعه همکاری‌های نظامی شود، چرا که هر دو طرف درگیر چالش‌های شدیدی با آمریکا و غرب هستند.

صاحب‌خبر -

استقبال کم‌سابقه و پهن کردن فرش قرمز جلو پای رهبر تزارها توسط کیم جوان در حالی رخ می‌دهد که همکاری‌های نظامی و اقتصادی میان طرفین از زمان دیدار کیم با پوتین در سپتامبر گذشته که نخستین دیدار سران دو کشور از سال ۲۰۱۹ به این سو محسوب می‌شد، افزایش پیدا کرده است.
پوتین نخستین بار در زمان آغاز ریاست‌جمهوری‌اش در سال ۲۰۰۰ میلادی به کره‌شمالی سفر و با «کیم جونگ ایل» رئیس وقت کره‌شمالی و پدر رئیس کنونی این کشور دیدار کرده بود. بنا به گزارش‌ها انتظار می‌رود پوتین و رهبر کره‌شمالی در این سفر چندین سند ازجمله توافق شراکت جامع راهبردی میان دو کشور را امضا کنند.

مقدمه ایجاد یک ائتلاف جهانی علیه آمریکا 
مهدی مطهرنیا، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با قدس درباره اهداف و پیامدهای سفر پوتین به کره‌شمالی گفت: جهان در حال گذار و متمایل به ایجاد نظم نوین جهانی است و همه کشورها در یک نوسان شدید ناشی از سه دهه رودررویی و بی‌نظامی به سر می‌برند و خواهان یک نظم جدید هستند.
مطهرنیا افزود: استقرار این نظم جدید می‌تواند با یک جنگ بزرگ یا یک صلح شگفت‌انگیز همراه شود، هر دو این‌ها در برابر وضعیت موجود به عنوان سناریوهای اصلی می‌تواند جلوه کند؛ آمریکا بازمانده متن کهن نظم جهانی است که تلاش می‌کند استقرار قرن بیست و یکمی خود را در امتداد قدرت قرن بیستمی خود ساماندهی کند، ولی در این میان، رقبا مثل روسیه و چین تلاش می‌کنند از این وضعیت سود بگیرند و حوزه‌های پیرامونی‌ در لایه‌های دوم مانند کره شمالی در این زمینه فعال هستند.
تحلیلگر مسائل بین‌الملل تصریح کرد: اما آنچه می‌تواند رودرروی تلاش آمریکا برای حفظ هژمونی فعلی شکل بگیرد وضعیتی است که با اتحاد میان چین، روسیه، کره‌شمالی و احتمالاً ایران، کشورهای متحدی شکل بگیرند که در برابر آمریکا صف‌آرایی کنند و این مسئله می‌تواند مقدمه‌ای بر ایجاد یک ائتلاف جهانی باشد.

مانور قدرت پوتین پیش از انتخابات آمریکا
مطهرنیا تأکید کرد: به نظر می‌رسد سفر پوتین به کره‌شمالی را باید در قالب یک مانور قدرت از سوی پوتین پیش از انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا تلقی کنیم؛ نزدیک شدن مسکو به پیونگ‌یانگ می‌تواند زنگ خطری برای واشنگتن باشد و کاخ‌سفید تلاش خواهد کرد وزن این اقدام را از منظر مادی و غیرمادی در خصوص رودررویی با مسکو و پکن از پیش مورد بررسی قرار دهد.
مطهرنیا در پاسخ به این پرسش که آیا با احتمال روی کار آمدن ترامپ و قدرت‌گیری راست‌های افراطی در اروپا؛ روسیه، چین، ایران و کره‌شمالی درصدد ایجاد یک اتحاد راهبردی برآمده‌اند، گفت: در زمینه به‌وجود آمدن نظم نوین جهانی همواره از منظر تاریخی تمایل به وقوع یک جنگ بزرگ بوده است و ایجاد اتحادها و امضای پیمان‌های راهبردی نیز در راستای تقویت قدرت با همپیمانان در برابر اردوگاه رقیب صورت می‌گیرد. اما به نظر می‌رسد جامعه جهانی به آن سطح از خردورزی سیاسی در عرصه‌های بین‌المللی رسیده است تا از تقابل‌های بزرگ خودداری کند؛ حال، وقوع یک تقابل بزرگ یا ایجاد یک صلح فراگیر به میزان توجه حکمرانی و حکامی که در کشورهای جهان به قدرت می‌رسند بستگی دارد.

افزایش همکاری‌های نظامی
وی امضای پیمان راهبردی میان دو کشور و سفر پوتین به کره‌شمالی را بیانگر افزایش کمک‌های نظامی کره‌شمالی به روسیه دانست و افزود: باید بپذیریم سفر پوتین در بازه زمانی کنونی با اهداف مختلفی صورت گرفته است؛ هدف‌گذاری برای ایجاد فضای مناسب به منظور تأمین نیازهای تسلیحاتی روسیه در جنگ اوکراین نیز وجود دارد؛ چرا که به‌تازگی زلنسکی توانسته یک توافق بزرگ نظامی با آمریکا امضا کند و این زنگ خطری برای مسکو تلقی می‌شود.
این استاد روابط بین‌الملل تأکید کرد: درست است که آمریکایی‌ها در حال حاضر در یک موقعیت لغزنده به سر می‌برند و دولت ضعیف بایدن بر سر کار است، اما با احتمال روی کار آمدن ترامپ این معادله تغییر خواهد کرد؛ گرچه ترامپ مدعی شده به روسیه نزدیک خواهد شد، از حمایت  اوکراین دست خواهد کشید و کی‌یف را برای پایان جنگ زیر فشار قرار خواهد داد و با شعارهایی مانند اسرائیل برای آمریکا دیگر چندان اهمیت نخواهد داشت وارد معرکه انتخابات شده، ولی در نهایت متعهد به ابرقدرت ماندن آمریکا در نظم نوین جهانی است، بنابراین رویکرد جمهوری‌خواهان به‌ویژه ترامپ و رک‌گویی آن‌ها در مورد مسائل بین‌المللی احتمال بالا رفتن تنش را افزایش می‌دهد.
وی افزود: در عین حال اگر برای آمریکایی‌ها ورود به یک جنگ، بسیار سخت خواهد بود به همان اندازه برای چین و روسیه نیز دارای چالش‌های فراوانی است؛ اگر آمریکایی‌ها از منظر اقتصادی شرایط نابسامانی را تجربه می‌کنند این وضعیت برای پکن و مسکو نیز صادق است.

خبرنگار: سید احمد موسوی

نظر شما