شناسهٔ خبر: 67257328 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

برچسب‌ها بیشتر بخوانید نظر شما آخرین اخبار وبگردی

انتخابات ریاست جمهوری زیر ذره بین رسانه‌های خارجی/روایت آمریکایی ها از برنامه کاندیداها برای مارپیچ اقتصاد ایران

رسانه های آمریکایی که خود ماههای متوالی است که درگیر مسایل انتخاباتی کشورشان هستند؛ این بار انتخابات ریاست جمهوری ایران را زیر ذره بین قرار داده و اذعان داشته اند که این انتخابات برایشان حائز اهمیت است؛ انتخاباتی که به گفته آنها کاندیداهای ایرانی تلاش دارند تا از برنامه های خود برای مارپیچ اقتصاد ایران بگویند و معتقدند که تاکنون راهکار شفافی برای برداشته شدن تحریم ها در این گفتگوها بیان نشده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، موضوع انتخابات ریاست جمهوری ایران در صدر اخبار رسانه های جهان قرار گرفته و رسانه های آمریکایی که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در امریکا، رویدادهای ایران را هم رصد می کنند؛ نسبت به این اتفاق پیش رو در ایران، واکنش نشان داده اند؛ به نحوی که دو رسانه سی بی اس و آسوشیتدپرس در گزارش‌هایی به اولین مناظره انتخاباتی در ایران پرداختند.

سی بی اس نوشت: شش نامزد ریاست جمهوری ایران در یک مناظره زنده چهار ساعته در تلویزیون دولتی به بررسی مشکلات اقتصادی ایران پرداختند. این اولین مناظره از پنج مناظره برنامه ریزی شده در ۱۰ روز باقی مانده تا رای‌گیری برای جایگزینی رئیسی بود که زمانی به عنوان جانشین احتمالی رهبر ایران مطرح می‌شد.

انتخابات ریاست جمهوری ایران زیر ذره بین رسانه های امریکایی

نامزدها قرار بود در مورد پیشنهادها و برنامه‌های خود برای اقتصاد مارپیچ ایران که تحت تحریم‌های ایالات متحده و سایر کشورهای غربی دست و پنجه نرم می‌کند، بحث کنند. همه آن‌ها قول دادند که تلاش خواهند کرد تا تحریم ها برداشته و اصلاحات انجام شود، اما هیچ کدام جزئیاتی ارائه نکردند.

این رسانه در ادامه بر ادعاهای اشتباه گذشته نظیر کمک نظامی ایران به روسیه در جنگ با اوکراین تاکید کرد و نوشت: انتخابات ۸ تیر در زمان تشدید تنش‌ها بین ایران و غرب بر سر برنامه هسته‌ایِ در حال پیشرفت تهران، تسلیح روسیه در جنگ این کشور با اوکراین و سرکوب گسترده مخالفان برگزار می‌شود.

همه کاندیداها متعهد شدند که واحد پولی کشور یعنی ریال را که ۵۸۰ هزار درصد در برابر دلار سقوط کرده است، تقویت کنند. زمانی که ایران و قدرت‌های جهانی در سال ۲۰۱۵ بر سر محدود کردن برنامه هسته‌ای تهران در ازای لغو تحریم‌ها به توافق رسیدند، دلار ۳۲۰۰۰ ریال بود. این شش نفر از موضوع توافق هسته‌ای صحبتی نکردند، چون می‌دانند که این تصمیم در سطح کلان گرفته می‌شود.

مشارکت، در انتخاب رییس جمهور اصلاح طلب موثر است

نکته جالب توجه، اهمیت مشارکت در انتخابات برای این رسانه بود که در این خصوص نوشت: چهره‌های حامی اصلاح‌طلبان مانند محمد خاتمی، رئیس‌جمهور سابق و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه سابق، که برای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ مذاکره کردند، از پزشکیان حمایت کرده‌اند، اما آرای او در این دوره از انتخابات در شهر تبریز از ۳۶ درصد به ۲۴ درصد کاهش یافته است. رئیسی، رئیس جمهور سابق نیز در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۱ ایران در انتخاباتی که کمترین میزان مشارکت در تاریخ جمهوری اسلامی را به خود اختصاص داده بود، پیروز شد.

آسوشیتدپرس دیگر رسانه آمریکایی است که به مناظره شب گذشته پرداخته و نوشته است: این اولین مناظره از پنج مناظره برنامه‌ریزی‌شده در ۱۰ روز باقی‌مانده تا انتخابات است. آن‌ها، همگی وعده دادند که تلاش خواهند کرد تحریم‌ها را لغو کرده و اصلاحاتی انجام دهند اما هیچ یک به جزئیات اشاره‌ای نکردند.

قالیباف، برجسته ترین نامزد این دوره از انتخابات

در ادامه این گزارش آمده است: برجسته‌ترین نامزد «محمدباقر قالیباف» ۶۲ ساله و شهردار پیشین تهران است. دیگر نامزدها شامل «امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» ۵۳‌ساله و از معاونان رئیس‌جمهور ایران، «علیرضا زاکانی» ۵۸ ساله و شهردار فعلی تهران هستند. «سعید جلیلی» ۵۸ ساله از اعضای شورای عالی امنیت ملی و «مصطفی پورمحمدی» ۶۴ ساله، وزیر کشور دولت «محمود احمدی نژاد» و وزیر دادگستری دولت «حسن روحانی» رؤسای جمهور پیشین ایران نیز دیگر نامزدهای انتخابات ۲۸ ژوئن هستند.

در ادامه این گزارش با اشاره به وعده‌های اقتصادی نامزدهای انتخاباتی در اولین مناظره آمده است: قالیباف وعده داد که رئیس‌جمهوری «مقتدر» و حامی ضعفا خواهد بود که اقتصاد کشور را بهتر مدیریت می‌کند و تلاش خواهد کرد از طرق دیپلماتیک، تحریم‌ها را لغو کند.

آسوشیتدپرس نوشت آن‌ها به‌رغم پرداختن به موضوعات اقتصادی، از پرداختن به موضوع توافق هسته‌ای خودداری کردند.

انتخابات ایران به دلیل جنگ غزه و شرایط منطقه از اهمیت بالایی برای کشورهای غربی برخوردار است. پیروزی تندروها شرایط منطقه و ایران را پیچیده‌تر خواهد کرد. با این حال به نظر می‌رسد شرایط برای میانه‌روها و اصلاح‌طلبان در انتخابات بهتر از گذشته شده است.

نظر شما