شناسهٔ خبر: 67257287 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

مهران غفوریان و بازیگر پایتخت در یک فیلم مذهبی (+عکس)

«آبی روشن» دومین فیلم سینمایی بابک خواجه‌پاشا، ملودرامی جاده‌ای است که توانسته به مدد خرده‌روایت‌های فیلمنامه، برخلاف بسیاری از ملودرام‌های تلخ، امیدبخش باشد و المان‌های مذهبی را نیز در اثر جانمایی کند.

صاحب‌خبر -

بابک خواجه‌پاشا پس از فیلم در آغوش درخت که هنوز اکران عمومی نشده است، به‌سراغ تولید آبی روشن رفت. خواجه‌پاشا در دومین تجربه کارگردانی پخته‌تر شده و توانسته مفاهیم ارزشمند فیلمنامه را تبدیل به اثری سرگرم‌کننده کند. در عین حال نکات مذهبی و اعتقادی را در لایه‌های مختلف فیلم لحاظ کرده است.

به گزارش ایرنا، با توجه به اینکه بخش زیادی از داستان آبی روشن در جاده می‌گذرد باید گفت که کارگردان با ایجاد تمهیداتی، مانع از خستگی قصه شده و موفق عمل کرده است. «آبی روشن» جزو اولین قدم‌های سینمای ایران به سمت ملودرام مذهبی با هدف‌گیری مخاطب عام محسوب می‌شود.

مهران غفوریان و بازیگر پایتخت در یک فیلم مذهبی

فیلمنامه آبی روشن را امیر ابیلی و داوود گنجوی به طور مشترک نوشته‌اند که پس از رونمایی در جشنواره چهل‌ودوم فیلم فجر، از سوی برخی منتقدان، به‌عنوان یک ملودرام مذهبی لقب گرفت؛ این یعنی با اثری مواجه هستیم که علاوه بر روایت داستانی از دل چند زندگی، رنگ و بوی مذهبی دارد.

آبی روشن فیلمی است که موضوعات مذهبی و اعتقادی را نه گل‌درشت بلکه به طور منطقی در سیر روایت خود، جانمایی کرده است. به همین خاطر است که فیلمنامه‌نویسان، سهمی زیاد به قصه‌های فرعی مثل ماجرای سرباز و قاچاقچی و دیگر خرده روایت‌ها در فیلم اختصاص داده‌اند.

از حضور متفاوت غفوریان تا رویارویی دو بازیگر «زخم کاری»

مهران احمدی، مهران غفوریان، مرتضی امینی تبار، سارا حاتمی، روح‌الله زمانی، علی‌اکبر اصانلو و کاظم هژیرآزاد از بازیگران فیلم آبی روشن هستند. نقش اصلی فیلم برعهده مهران احمدی است که حضوری متفاوت در فیلم دارد.

مهران غفوریان و بازیگر پایتخت در یک فیلم مذهبی

کاراکتر حاج یونس، به‌عنوان یک معدن‌دار معتمد، شخصیتی پیچیده و چندلایه دارد که در مقطعی از روایت فیلم گرفتار عذاب وجدان می‌شود و تصمیم می‌گیرد تا خود را زیر بار سنگین حق دیگران، برهاند. احمدی به خوبی توانسته در جان بخشی به این کاراکتر، از کلیشه‌ها عبور کند و به‌جای تیپ‌سازی، شخصیتی تمام و کمال را به تصویر درآورد.

مهران غفوریان در ادامه حضور در نقش جدی نیز، بار دیگر توانست تحسین مخاطبان و رسانه‌ها را با آبی روشن در جشنواره چهل‌ودوم فیلم فجر برانگیزد. مرتضی امینی‌تبار که با سریال زخم کاری چهره شد، در آبی روشن کاراکتری کاملا متفاوت دارد که با لهجه قمی صحبت می‌کند.

سارا حاتمی دیگر بازیگر زخم کاری نیز حضوری موفق را با آبی روشن تجربه کرده است. او در جشنواره سال ۱۴۰۱ برای کت چرمی سیمرغ گرفت و حالا وجهه‌ای دیگر از توانمندی خود را به رخ کشیده است.

مهران غفوریان و بازیگر پایتخت در یک فیلم مذهبی

بعد از نمایش آبی روشن در جشنواره چهل‌ودوم فیلم فجر، عوامل در نشست خبری و همچنین گفت‌وگوهای رسانه‌ای نظرات خود را بیان کردند. بابک خواجه‌پاشا کارگردان فیلم گفته است: «وقتی اسم مشهد می‌آید، همه ما یاد خانواده، مهربانی و رافت می‌افتیم و همه این‌ها شناسه‌های فرهنگ ایرانی است. آیا در همان پلان انتهایی فیلم دل شما به‌عنوان یک ایرانی نلرزید؟ همین لرزش دل، برای من کافی است.»

امیر ابیلی یکی از فیلمنامه‌نویسان آبی روشن عقیده دارد: «طبیعتا وقتی درامی درباره قضاوت، تاوان و مسئله رضا و رضایت می‌سازیم، ذات چنین درامی، دینی است و باید پیوندی با دین و مذهب هم داشته باشد. احساس کردیم که این داستان به‌صورت ناخواسته می‌تواند به حضرت رضا(ع) متصل شود.

چرا که معتقدیم مقام رضا در اختیار این حضرت است.»مهران احمدی: شاید این راهی که حاج یونس می‌رود راهی است که سیمرغ رفت. احساس می‌کردم که چیزی به خودم و قلبم و زادگاه مادری‌ام بدهکار بودم.

مهران احمدی بازیگر فیلم گفته است: «من از طرف مادری به خراسان بزرگ و شهر نیشابور وصل می‌شوم. شاید این راهی که حاج یونس می‌رود راهی است که سیمرغ رفت. احساس می‌کردم که چیزی به خودم و قلبم و زادگاه مادری‌ام بدهکار بودم.»

مهران غفوریان نیز این‌طور عنوان کرده است: «من جمله‌ای را در این فیلم خیلی دوست دارم که امام‌رضا(ع) بین هیچکس تفاوت نمی‌گذارد و به دل آدم‌ها نگاه می‌کنند. امکان ندارد که ما دلمان بشکند و از امامی چیزی بخواهیم و به ما ندهد.»

سارا حاتمی دیگر بازیگر فیلم هم ضمن ابراز رضایت از حضور در این اثر سینمایی گفته است: «وقتی سکانس پایانی این فیلم را خواندم، نقش را قبول کردم و گفتم که وقتی چنین سکانسی در فیلمنامه وجود دارد یعنی که این نقش برای من فرستاده شده است و من نیز باید تمام تلاشم را بکنم.»

رسانه‌ها درباره «آبی روشن» چه گفتند؟

آبی روشن در ۵ رشته نامزد دریافت سیمرغ از جشنواره چهل‌ودوم فیلم فجر شد اما موفق به کسب سیمرغ نشد. در عوض دو جایزه از بخش تجلی اراده ملی به دست آورد. پس از رونمایی، واکنش‌ رسانه‌ها نسبت به آن متفاوت بود.

یکی از رسانه‌ها در این‌باره نوشت: «آبی روشن جزو اولین قدم‌های سینمای ایران به سمت ملودرام مذهبی با هدف‌گیری مخاطب عام محسوب می‌شود و مخاطب با قصه‌ای طرف است که به سیاق عمومی ژانر ملودرام، به صورت سرراست و واضح مرزهای تباهی و رستگاری را مشخص کرده و در آن اگرچه آدم‌ها ممکن است از جانب شر به سوی خیر بیایند اما خود خیر و شر به درستی سر جایشان ایستاده‌اند و کسی مرز بین آن‌ها را مخدوش نکرده است.»سینمای ما نیازمند تعریف قهرمان‌هایی از جنس حاج یونس فیلم «آبی روشن» است، قهرمانانی که در میان مردم زندگی می‌کنند و با مشکلات آن‌ها آشنا هستند.

رسانه‌ای دیگر هم در نقدی اشاره کرد: «سینمای ما نیازمند تعریف قهرمان‌هایی از جنس حاج یونس فیلم آبی روشن است، قهرمانانی که در میان مردم زندگی می‌کنند، با مشکلات آن‌ها آشنا هستند، ملموس و قابل باور هستند، زندگی آن‌ها با زندگی مردم در هم تنیده است، هم باورپذیر هستند هم قابل دسترسی و هم قابل اعتماد. برای حل مشکلات مردم پیش‌دستی می‌کند و میان حرف و عملش فاصله‌ای نمی‌اندازد.»

اکران عمومی فیلم سینمایی آبی روشن از ۲۳ خرداد در سینماهای سراسر کشور آغاز شده است. این فیلم محصول مشترک سازمان ‌هنری رسانه‌ای اوج و بنیاد سینمایی فارابی است که بابک خواجه‌پاشا آن را به تهیه‌کنندگی سیدمحمدحسین میری کارگردانی کرده است.

نظر شما