شناسهٔ خبر: 67257226 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنو | لینک خبر

پیام مهم فیفا درباره پنجره نقل و انتقالاتی استقلال

بازیکن اسبق استقلال علیه این باشگاه حکم قطعی گرفت، اما با دفاع استقلال به همه اهدافش نرسید.

صاحب‌خبر -
روزنو :

فیفا: فعلا پنجره استقلال را نمی‌بندیم

عزیزبک آمانوف بازیکن ازبکستانی اسبق استقلال زمستان سال ۱۴۰۱ پس از به بن‌بست رسیدن حضورش در جمع آبی‌پوشان و اطمینان خاطر پیدا کردن از این که در پازل تاکتیکی ریکاردو ساپینتو قرار نمی‌گیرد، شبانه و بدون اطلاع کادر مدیریتی باشگاه تهران را ترک کرد و راهی استانبول شد تا با تیم جدید خود وارد مذاکره شود. در آن زمان مدیران وقت باشگاه استقلال مدعی شکایت از عزیزبک و گرفتن غرامت از او شدند، اما این بازیکن ازبکستانی وکیل انگلیسی گرفت و توانست ثابت کند باشگاه استقلال به تعهدات خودش عمل نکرده و فسخ یکطرفه قراردادش کاملا قانونی بوده است.

آمانوف در حکم اولیه توانست استقلال را بالغ بر ۵۸۰هزار دلار محکوم کند، اما این باشگاه طی ماه‌های گذشته لایحه دفاعیه تنظیم کرد و برای تجدیدنظر به دادگاه عالی ورزش (CAS) فرستاد. حکم تجدیدنظر ظهر روز سه‌شنبه صادر شده و به باشگاه استقلال ابلاغ گردید.

دفاع ۱۵ میلیاردی

اگرچه استقلال محکوم شد و با توجه به مستنداتی که آمانوف در اختیار داشت، مشخص بود که چنین اتفاقی رخ می‌دهد، ولی دفاعیات باشگاه استقلال از نظر مالی و بحث پنجره نقل و انتقالاتی به آبی‌ها کمک کرد. استقلال با لایحه دفاعیه خود توانست حکم صادرشده در مورد عزیزبک را ۲۶۰هزار دلار کاهش بدهد و در واقع مانع از خروج بالغ بر ۱۵میلیارد تومان از حساب این باشگاه شود. همچنین با وجود حکم صادرشده توسط دادگاه عالی ورزش، فیفا حاضر به بستن پنجره نقل و انتقالاتی باشگاه استقلال بلافاصله پس از صدور حکم نشد و این اتفاق، مزیت مهمی برای آبی‌ها تلقی می‌شود، چون آن‌ها حداقل فعلا از فضای نقل و انتقالاتی تابستانی محروم نمی‌شوند.

پرونده ۱۷۰هزار فرانکی

نکته مهم دیگری که در این پرونده وجود دارد، عوض شدن مسیر پرونده و کاهش تعداد قضات است. وکیل انگلیسی عزیزبک آمانوف تاکید داشت که پرونده باید توسط سه قاضی بررسی شود و بر اساس قوانین، طرف بازنده باید هزینه دادرسی و دستمزد قضات را بدهد، ولی استقلالی‌ها در این مورد واقعیت‌نگری کردند و، چون می‌دانستند احتمال محکومیت آن‌ها بالاست، با مذاکرات و مکاتبات فراوان توانستند کاری کنند که پرونده فقط توسط یک قاضی بررسی شود. این درخواست در نهایت مورد قبول دادگاه عالی ورزش واقع شد و همین مسئله باعث گردید تا حالا مبلغ ۱۷۰هزار فرانک سوئیس کمتر از تصور اولیه توسط باشگاه استقلال بابت هزینه دادرسی واریز شود.

جریمه ۱۸ میلیاردی

در نهایت و بر اساس حکم تجدیدنظر، باشگاه استقلال باید ۳۱۴هزار دلار (که به پول امروز خودمان می‌شود ۱۸میلیارد تومان) به حساب عزیزبک آمانوف واریز کند و پرونده را ببندد. این حکم قطعی بوده و با توجه به این‌که بخش تجدیدنظر دادگاه عالی ورزش آن را صادر کرده، کاملا جنبه اجرایی دارد. به عبارت دیگر، اگر استقلال در تاریخ تعیین‌شده مبلغ را نپردازد یا رضایت بازیکن ازبکستانی را جلب نکند، با مشکلات تازه‌ای مواجه خواهد شد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها بسته شدن پنجره نقل و انتقالاتی خواهد بود.

نظر شما