شناسهٔ خبر: 67257112 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

هزینه آلودگی‌های کربنی روسیه در جنگ اوکراین ۳۲ میلیارد دلار برآورد می‌شود

جنگ روسیه علیه اوکراین باعث شده است تا حدود 175 میلیون تن دی‌اکسیدکربن در هوا منتشر شود.

صاحب‌خبر -

 گروهی از کارشناسان آب‌وهوا تخمین زده‌اند که دو سال اول جنگ روسیه علیه اوکراین منجر به انتشار گازهای گلخانه‌ای بسیار زیادی، معادل 175 میلیون تن دی‌اکسیدکربن شده است.

به گزارش دیجیاتو، خسارت ناشی از این مقدار گازهای گلخانه‌ای که منجر به تغییرات اقلیمی در سراسر جهان می‌شود، بالغ بر 32 میلیارد دلار برآورد شده است. اوکراین نیز قصد دارد هزینه‌های مربوط به آسیب‌های اقلیمی را به لیست خساراتی که روسیه مسئول آن است، اضافه کند.

براساس گزارش New Scientist، انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از جنگ در اوکراین به‌صورت تخمینی حدود 175 میلیون تن دی‌اکسیدکربن است و اوکراین قصد دارد غرامت آب‌وهوایی را در لیست خسارت‌های خود لحاظ و هزینه آن را از روسیه دریافت کند.

تأثیرات اقلیمی جنگ روسیه و اوکراین

گروهی از کارشناسان آب‌وهوا جدیدترین تحقیقات خود را درباره تأثیرات اقلیمی جنگ روسیه و اوکراین منتشر کردند که از سال 2022 تا 2024 را پوشش می‌دهد. بازسازی ساختمان‌ها و جاده‌های بمباران‌شده و سایر زیرساخت‌ها بزرگ‌ترین منبع انتشار کربن هستند که تقریباً یک‌سوم از کل این خسارت را تشکیل می‌دهند. یک‌سوم دیگر نتیجه مستقیم جنگ است که مصرف سوخت‌های مختلف بزرگ‌ترین بخش آن است.

حدود 14 درصد از کل انتشار کربن در این جنگ به این دلیل است که خطوط هوایی مسافربری مجبور به تغییر مسیر پروازهای خود شدند تا وارد حریم هوایی این دو کشور درحال جنگ نشوند. به‌عنوان مثال، پروازهای توکیو به لندن به‌جای روسیه باید بر فراز کانادا انجام شوند که این امر زمان پرواز را از 11 به 15 ساعت افزایش می‌دهد.

حدود 13 درصد انتشار کربن نیز به‌دلیل افزایش آتش‌سوزی‌های مناطق مختلف است. این رقم تنها به‌سبب استفاده از سلاح‌هایی که باعث آتش‌سوزی می‌شوند نیست، بلکه شرایط جنگی مانع مدیریت آتش در مناطق اشغالی می‌شود. البته ابهاماتی نیز درباره این ارقام وجود دارد، زیرا منبع دقیقی برای ارزیابی تأثیرات اقلیمی وجود ندارد.

همچنین تخمین میزان غرامت ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای، موسوم به «هزینه اجتماعی کربن» یکی دیگر از موارد قابل‌بحث است. برآورد غرامت 32 میلیارد دلاری علیه روسیه، برپایه یک مطالعه در سال 2022 انجام شده که هزینه اجتماعی کربن را حدود 185 دلار به ازای هر تن CO2 معین کرده است.

اگر این مبلغ – که هر روز درحال افزایش است – پرداخت شود، احتمالاً قسمتی از آن در اختیار اوکراین قرار خواهد گرفت تا جنگل‌های آسیب‌دیده را احیا کند. بخشی از غرامت نیز احتمالاً به کشورهایی داده می‌شود که بیشترین آسیب را از گرمایش جهانی دیده‌اند.

نظر شما