شناسهٔ خبر: 67257007 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

آقای پزشکیان! وقت آن است که «ظریف» باشی

برای پزشکیان وقت آن رسیده است که کمی صریح باشد. ظریف حرف را انداخت و رقبا آن را برداشتند و می‌توان گفت که رقابت وارد مرحله‌ تازه‌ای شده که دیگر نمی‌شود در آن همه را دعوت به آشتی کرد.

صاحب‌خبر -

عصر ایران ؛ مصطفی داننده - همراهی ظریف؛ وزیر خارجه پیشین و دیپلمات شناخته شده در سطح جهان در کنار پزشکیان نامزد انتخابات ریاست جمهوری، حداقل در شبکه‌های اجتماعی زلزله‌ای خبری را ایجاد کرد. ظریف که بسیاری او را در در قامت نامزد انتخابات می‌دانستند و بر این باور بودند که حضور او می‌تواند پیروزی را تضمین کند، در یک حرکت جالب سیاسی پا به میدان گذاشت و رقابت را وارد مرحله تازه‌ای کرد.

تقریبا هیچ‌کدام از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری تا امروز نتوانسته بودند چنین وزنه سیاسی سنگینی را با خود همراه کنند. نه تنها ظریف، بلکه سنایی هم آدم بسیار مهمی در عرصه سیاست خارجی است. تقریبا کسی در ایران به اندازه او با روسیه آشنا نیست. سفیر سابق ایران در مسکو یک روسیه شناس قهار است که بسیار مورد احترام پوتین و کرملین است.

سخنان صریح ظریف در برنامه تلویزیونی، واکنش نامزدهای دیگر را به همراه داشت. زاکانی شهردار تهران که در مناظره اول زیاد از سوی باقی رقبا جدی گرفته نمی‌شد، گفته است:« امروز کارشناسِ همراه آقای پزشکیان به شهید رئیسی جفای بزرگی کرد. پس‌فردا در مناظره حق این شهید را ادا می‌کنم و نشان می‌دهم در دورانی که این آقایان بودند چطور اقتصاد نابود شد. اگر مسائل را بازکنم این بندگان خدا در کشور دچار مشکل خواهند شد.»

این تهدید نشان می‌دهد که به احتمال بسیار زیاد، زاکانی و نامزدهایی که خود را نماینده جبهه انقلاب می‌دانند به ظریف و پزشکیان حمله می‌کنند. به قول مافیا بازها، در اینجای بازی دیگر پزشکیان باید از موقعیتی که در آن قرار گرفته است و سعی می‌کند با زبان نرم سخن بگوید، خارج شود و نقش ظریف را در مناظره‌ها بازی کند.

برای این کار احتیاج به بلند کردن صدا یا افشاگری هم نیست. ارائه آمار بهترین کار ممکن است. همان روشی که در گفت‌وگوی تلویزیونی از آن استفاده شد. البته این معنا به شرطی محقق می‌شود که اطلاعات به خوبی در اختیار پزشکیان قرار بگیرد و او هم بتواند با قدرت ارائه دهد.

مردم بهترین از هر کارشناسی وضعیت کشور را درک می‌کنند. مردم در سه سال گذشته که گویی اصلا وجود نداشته، مشکلات را به چشم دیده‌اند و فقط کافی است با آمار قوی به آنها یادآوری کنید که قرار است در آینده چه اتفاقی برای آنها بیفتد. تازه این آن برای زمانی است که بایدن رئیس جمهور آمریکا بوده است و به زودی به احتمال بسیار زیاد، ترامپ برای بار دوم راهی کاخ سفید خواهد شد. آمدن ترامپ یعنی سخت شدن شرایط برای ایران.

برای پزشکیان وقت آن رسیده است که کمی صریح باشد. ظریف حرف را انداخت و رقبا آن را برداشتند و می‌توان گفت که رقابت وارد مرحله‌ تازه‌ای شده که دیگر نمی‌شود در آن همه را دعوت به آشتی کرد.

نظر شما