شناسهٔ خبر: 67256768 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

افزایش چشمگیر دریافت گواهی‌نامه رانندگی!/ چرا هزینه آموزشگاه‌های رانندگی50 درصد بالا رفت؟

اقتصادنیوز: سازمان حمایت از مصرف‌کننده بدون در نظر گرفتن توان مالی عمده متقاضیان گواهینامه رانندگی و در شرایطی که همه چیز تحت‌تأثیر انتخابات قرار گرفته‌است، تصمیم به افزایش ۵۰ درصدی نرخ هزینه‌های گواهینامه رانندگی گرفته‌است.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز روزنامه جوان نوشت: این تصمیم در حالی اعلام شد که پلیس چند روز قبل اعلام کرد افزایش جرایم رانندگی را که از سوی دولت ابلاغ شده‌است با تأخیر اجرا می‌کند که به نظر می‌رسد حداقل پلیس درکی درست از وضعیت موجود جامعه دارد که با توجه به شرایط متأثر از فضای انتخاباتی، این مصوبه را با تأخیر اجرا کند.

آن وقت در چنین شرایطی اعلام می‌شود هزینه دریافت گواهینامه رانندگی ۵۰درصد افزایش پیدا کرده‌است و متقاضیان گواهینامه پایه ۳ باید به جای ۴ میلیون تومان، ۶ میلیون تومان پرداخت کنند!

سردار سید تیمور حسینی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا این موضوع را تأیید کرده و به تسنیم گفته‌است که هزینه کلاس‌های آموزش رانندگی توسط سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان که زیر‌مجموعه وزارت صمت است، تعیین می‌شود و بعد از تعیین هزینه، مبلغ به پلیس اعلام می‌شود و پلیس و آموزشگاه‌ها اجازه ندارند مبلغی فراتر از عدد و رقم تعیین‌شده دریافت کنند. 

نداشتن گواهینامه رانندگی یکی از معضلات پلیس در جریان برخورد با متخلفان بوده و هست از همین‌رو و به دلیل معضلاتی که ساختار قانونی با آن درگیر بود، پلیس طرح گواهینامه آسان برای راکبان موتورسیکلت را اجرا کرد که با اقبال بسیار متقاضیان مواجه شد، از جمله اینکه هزینه‌های پرداخت‌شده در این شیوه نسبت به شیوه مرسوم به صرفه است، از همین‌رو بسیاری از راکبان موتورسیکلت موفق به اخذ گواهینامه شدند و بسیاری هم در صف دریافت هستند. 

تردیدی وجود ندارد بالا بردن هزینه‌های گواهینامه باعث فاصله گرفتن بسیاری از رانندگان از دریافت گواهینامه می‌شود. بدیهی است مبلغ اضافه شده به هزینه‌های دریافت گواهینامه برای تصمیم‌گیرندگان سازمان حمایت از مصرف‌کننده به اندازه پول یک پفک هم ارزش ندارد، اما بسیاری از متقاضیان گواهینامه با همین مبلغ امور زندگی یک ماه خود را سپری می‌کنند.

در نظر بگیرید فردی که ماهانه ۱۰ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کند چگونه می‌تواند ۶ میلیون تومان آن را بابت دریافت گواهینامه پرداخت کند؟ بدیهی است برای افرادی که بضاعت مالی خوبی ندارند، دریافت گواهینامه از اولویت آن‌ها خارج می‌شود و ناگزیر می‌شوند با علم به خطر‌هایی که پیش‌رویشان قرار دارد، بدون داشتن گواهینامه پشت فرمان بنشینند. افرادی که در حوزه تصمیم‌گیری دخالت دارند برای امتحان هم که شده یک ماه با همان ۱۰ میلیون تومان امور زندگی‌شان را سپری کنند و ببینند آیا می‌توانند به جای یک ماه، یک روز را سپری کنند، آن وقت برای جیب مردم تصمیم بگیرند. تصمیم‌گیرندگان در نظر داشته‌باشند، افرادی که برای دریافت گواهینامه اقدام می‌کنند هزینه‌های دیگری هم در این مسیر از جیب‌هایشان خارج می‌شود، بنابراین ترجیح شهروندان این است که این سازمان در این مورد از حقوق شان دفاع نکند، آن هم در شرایطی که هر کس صبح زودتر از خواب برمی‌خیزد روی کالایش قیمت بیشتری می‌گذارد.

 

نظر شما